کد خبر: 38832
تاریخ انتشار: شنبه, 04 اسفند 1397 - 09:04

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

روایت انقلاب عکاسان سیاه و سفید در کتابخانه آستان قدس رضوی

منبع : روابط‌عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی
چهار تن از عکاسان بنام و قدیمی مشهد با حضور در ششمین نشست علمی آموزشی جریان‌شناسی انقلاب اسلامی مشهد، به بیان جایگاه عکاسی در انقلاب و ذکر خاطرات خود پرداختند.
روایت انقلاب عکاسان سیاه و سفید در کتابخانه آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا، ششمین نشست علمی آموزشی جریان‌شناسی انقلاب اسلامی شهر مشهد، با محوریت «بررسی جایگاه عکاسی در انقلاب اسلامی سال 1357 مشهد» در مرکز اسناد و مطبوعات این سازمان برگزار شد که محمدرضا عطایی، حمید عربلین، علی‌اصغر نعیم‌آبادی و محمدباقر اوحدی از عکاسان صاحب‌نام و قدیمی در طول مبارزات انقلابی مشهد از میهمانان ویژۀ این نشست بودند و به بیان سخنانی در این موضوع پرداختند.

محمدرضا عطایی در ابتدای این نشست، عکاسی را قابلیتی دانست که امکان واقعه‌نگاری را به نحو احسن دارد. وی با بیان اینکه بیش از 90درصد عکس‌های انقلابی که در دهۀ فجر امسال در سطح شهر مشهد کار شد، از عکس‌های اوست، از ثبت نشدن نام عکاس در این عکس‌ها اظهار تأسف کرد. عطایی در ادامه ساخت بزرگترین دستگاه رنگی عکاسی در ایران را از اقدامات خود ذکر کرد که در ابتدای سال 59 صورت گرفته است. وی افزود: من در همان اوایل انقلاب نیاز کشور به تولید را دیدم و کار خود را از عکاسی به تولید تغییر دادم که حاصل آن تاکنون ساخت 22 ماشین صنعتی است.

علی‌اصغر نعیم‌آبادی نیز در سخنانی با بیان اینکه حرفۀ اصلی او پیش و پس از انقلاب تولید سنگ‌های ساختمانی بوده است، بزرگترین افتخار خود را برش سنگ مضجع امام‌رضا(ع) دانست. وی شروع کار عکاسی خود را از سال 56 و به عنوان فردی آماتور ذکر کرد و گفت: 23 آذر 57 هم‌زمان با حملۀ مأموران رژیم پهلوی به بخش اطفال بیمارستان امام رضا(ع) فعالیت فیلم‌برداری را به صورت جدی پی گرفتم و از صحنه‌های مختلف حضور مردم فیلم‌های متعدد تهیه کردم. وی با اظهار گله‌مندی از اینکه تا سال 1385، هیچ نهاد و فردی برای مجموعۀ فیلم‌ها و عکس‌های منحصربه‌فرد و گستردۀ او به وی مراجعه نکرده،گفت: سال 85 با دخالت مستقیم مقام معظم رهبری و تماس بیت ایشان با منزل بنده، فیلم‌هایی که سال‌ها آرشیو و بدون استفاده باقی مانده بود، برای تولید مستندهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت و هم‌اکنون یکی از این مستندها نیز برای پخش از شبکۀ پرس‌تی‌وی درحال تولید است.

حمید عربلین، عکاس حرفه‌ای و از پرسنل بیمارستان امام‌رضا(ع) در وقایع سال 57 و همچنین محمدباقر اوحدی نیز در این نشست به بیان خاطرات خود از عکاسی در سال‌های انقلاب و دشواری‌های کار خود پرداختند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: