آیین رونمایی از کتاب «جاورسیان نامه» در خنداب استان مرکزی برگزار شد

به گزارش لیزنا، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با حضور حجت الاسلام عباس دانشی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی؛ محسن شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی؛ عبدالرضا حاجی علی بیگی، فرماندار خنداب، جمعی از مسئولان شهرستان و اصحاب فرهنگ و رسانه، از کتاب «جاورسیان نامه» نوشته محسن معصومی، علی معصومی، زهرا صفری و محمد امامی در سالن اجتماعات شهید حسین فهمیده شهر خنداب رونمایی شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در این مراسم، کتاب را مایه سعادت هر فرد دانست و گفت: ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می‌گذرد و هم اکنون داعیه دار نظرات جدید در جهان هستیم و باید بتوانیم با تالیفات مهم و تاثیرگذار، نظرات خود را در تمامی عرصه‌ها بر زبان آوریم.

در ادامه محسن معصومی، یکی از نویسندگان کتاب به معرفی کتاب «جاورسیان‌نامه» پرداخت و گفت: محتوای این اثر درباره تاریخچه، آداب و ر سوم، مشاغل و گویش‌های مردم گورسین(جاورسیان) از شهرهای شهرستان خنداب استان مرکزی است. در این کتاب به تاریخچه مختصری از شهر جاورسیان، بر اساس منابع معتبر و پژوهش‌های میدانی پرداخته شده و پس از آن نظام زمینداری در جاورسیان در دوره‌های مختلف سرجوخگی و ارباب رعیتی و تقسیم اراضی، تشریح شده است

وی ادامه داد: همچنین مشاغل رایج در جاورسیان به ویژه در دو بخش دامداری و کشاورزی و آداب و عادت‌های مرتبط با هر یک معرفی و تبیین شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: بخش دیگری از کتاب به بازی‌ها و سرگرمی‌های رایج در جاورسیان پرداخته و در پایان کتاب نیز فهرستی از لغات و واژگان رایج در لهجه و گویش مردم جاورسیان بر اساس حروف الفبا جمع آوری و تنظیم شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف از نوشتن این کتاب، حفظ ارزش‌های موجود و پرداختن به تاریخچه خطه جاورسیان است که می‌تواند راهگشای پژوهش‌های دیگر و انتقال دهنده آداب و رسوم کهن این سرزمین به آیندگان باشد.

در انتهای برنامه ضمن تقدیر از نویسندگان کتاب «جاورسیان نامه»، با حضور مسئولان استانی و شهرستانی از خانواده معزز شهدا و اصحاب فرهنگ و رسانه شهرستان در حوزه‌های مختلف و همچنین گلچین شفیعی و میلاد احمدی کتابداران شهرستان خنداب تجلیل به عمل آمد.