کد خبر: 38838
تاریخ انتشار: شنبه, 04 اسفند 1397 - 11:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اختتامیه جشنواره منطقه ای قصه گویی در خوزستان برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان
 اختتامیه ششمین جشنواره منطقه ای قصه گویی با معرفی برگزیدگان در خوزستان برگزار شد.
اختتامیه جشنواره منطقه ای قصه گویی در خوزستان برگزار شد

به گزارش لیزنا، آیین اختتامیه ششمین جشنواره منطقه ای قصه گویی با حضور منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان؛ سعید رضوانی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان؛ محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان؛ فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان؛ فرهاد خلیل مقدم، مدیرکل کتابخانه های عمومی چهارمحال بختیاری؛ یاسر رحیمیان، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویر احمد؛ مرضیه خالویی، معاون امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ مرتضی جمشیدی، معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان؛ مهدی رفیعی دهکردی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان و کتابداران قصه گوی استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد و کودکان و نوجوانان در تالار کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.

کتاب‌های مهم در قالب قصه نوشته شده اند

محمد جوروند، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در مراسم اختتامیه جشنواره قصه گویی کشور که به مدت ۲ روز به میزبانی اهواز برگزار شد، از اتفاقات خوب در حوزه‌های مختلف فرهنگی، خصوصا حوزه کتاب و کتابخوانی در دوره مدیریت کتابخانه‌های خوزستان قدردانی کرد و گفت: استقبال مردم از کتاب و کتابخوانی حاصل زحمات همکاران در حوزه کتابخانه ها، اداره فرهنگی و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش است و بدون تردید این همدلی که بین ادارات و ارگان‌های مذکور وجود دارد منجر به اتفاقات خوب در حوزه فرهنگ و هنر استان خوزستان شده است.

کمک به بالندگی دوران کودکی در ایران با برگزاری جشنواره قصه گوی

در این مراسم، منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، برگزاری جشنواره قصه گویی را عاملی برای کمک به بالندگی دوران کودکی و شناخت استعدادهای کتابداران کتابخانه های عمومی دانست و گفت: افلاطون در کتاب جمهوریت می گوید «آغاز مهم‌ترین بخش هر کاری است» به ویژه در ارتباط با خردسالان و کودکان؛ چرا که این زمان دورانی است که شخصیت در خلال آن شکل می‌گیرد.

کوهی رستمی بیان داشت: تعریف «کودک» و «دوره کودکی» متفاوت است، کودک مفهومی عینی و طبیعی است که از زمان گام برداشتن انسان بر روی زمین حضور داشته، اما دوره کودکی مفهومی ذهنی است که با توجه به ویژگی های دوره‌های مختلف تاریخی، یعنی در شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی جنسیتی در هر جامعه شکل گرفته است، به همین دلیل در جوامع گوناگون، بسته به اینکه در چه سنی تکلیف اجتماعی به افراد محول می شود دوره کودکی تغییر می کند، از این رو می‌توان گفت: مفهوم کودکی مفهومی بیولوژیک و دوره کودکی مفهومی اجتماعی است.

وی هدف کتابخانه‌های عمومی و رویکرد جدیدی که در این حوزه شکل گرفته را کمک به بالندگی دوران کودکی در این سرزمین دانست و برگزاری برنامه‌هایی همچون جشنواره قصه گویی را موجب شناخت استعدادهای موجود در بین کتابداران کتابخانه‌های عمومی و زمینه ساز ارتباط موثر با والدین و کودکان دانست.

سعید رضوانی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان در این مراسم قصه گویی را تجربه‌ای دانست که در آینده برای فرزندان مان و فرزندان نسل‌های آینده تکرار خواهد شد و گفت: در واقع بهره گیری از قصه را می‌توان به ارزان‌ترین قیمت و کمترین هزینه تجربه کرد.

سعید رضوانی درخصوص فرق قصه با سایر مفاهیم آموزشی گفت: قصه گویی نیاز به مهارت‌های زیادی ندارد و لازمه آن این است که زبان قصه و داستان را بلد باشیم و با زبان کودکی و مخاطب با وی گفتگو کنیم تا بتوانیم مفاهیم مدنظر به فرد مورد نظر انتقال دهیم.

معرفی برگزیدگان ششمین جشنواره منطقه ای قصه گویی در خوزستان

در پایان این مراسم نیز برگزیدگان جشنواره منطقه ای قصه گویی در خوزستان معرفی شدند.

بر این اساس در بخش ویژه این جشنواره با رای هیات داوران معصومه نیک فرد و زینب موسوی از استان خوزستان حائز رتبه برتر شدند.

در بخش عمومی الهام احمدی و مریم خلجی میربلوطی از استان چهارمحال و بختیاری، فریبرز تقی پور از استان کهگیلویه و بویراحمد، مریم کشوری از استان لرستان و زینب نصراللهی از استان خوزستان موفق به کسب رتبه برتر شدند.

گفتنی است؛ در پایان مراسم اختتامیه جشنواره قصه گویی منطقه‌ای کشور که به مدت ۲ روز در اهواز برگزار شد از برگزیدگان این جشنواره با رای هیات داوران متشکل از غلامعلی کیامرثی، نرگس جعفری و ملکه چیذری بود تقدیر بعمل آمد

همچنین در این برنامه بخش های جنبی مثل شاهنامه خوانی و قصه گویی توسط اعضای کتابخانه و یکی از شرکت کنندگان برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: