کد خبر: 39027
تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 اسفند 1397 - 13:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

فضاسازی و طراحی المان های کتاب و کتابخوانی در مناطق شهری سمنان

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان سمنان
فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سمنان از فضاسازی و طراحی المان های کتاب و کتابخوانی در مناطق شهری سمنان خبر داد.
فضاسازی و طراحی المان های کتاب و کتابخوانی در مناطق شهری سمنان

به گزارش لیزنا، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان با حضور  سید عباس دانایی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سمنان؛ محمد مرادی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان و اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان برگزار شد.

سیدعباس دانایی، فرماندار سمنان در این جلسه با تاکید بر لزوم توسعه کتابخوانی در مناطق مختلف شهری و روستایی اظهار داشت: هرچند این نگرانی درباره کاهش سطح مطالعه کتاب و گرایش به فضای مجازی وجود دارد، اما میل به خواندن و دانستن را باید در منابع مستند و متقن جستجو کرد.

وی نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی را در بین اقشار مختلف مردم ضروری دانست و افزود: استفاده از طرح‌های خلاقانه، نمادها و المان هایی در میدان‌های  شهری و فضاسازی با موضوع کتاب و کتابخوانی ضروری است، تا هرچه بیشتر شهروندان به سمت کتابخوانی هدایت شوند.

دانایی ضمن  قدردانی از بانیان برگزاری مراسم بزرگداشت ملاعلی حکیم الهی سمنان، گفت: مکان‌هایی برای نگهداری آثار و مستندات این حکیم والا مقام در شهر سمنان پیشنهاد شده که یکی از آن ها کتابخانه حکیم الهی است تا این آثار ارزشمند در دسترس علاقمندان قرار گیرد.

فرماندار سمنان با اشاره به لزوم دسترسی مناطق محروم به منابع کتابخانه ای، گفت: با توجه به طیف گسترده ساکنان غیربومی منطقه محلات شهر سمنان و محرومیت بعضی از اقشار، لازم است شرایط برای استفاده از مردم ساکن این منطقه برای ترویج کتابخوانی مهیا شود و فرمانداری در این راه مساعدت خواهد کرد.

در ادامه محمد مرادی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سمنان در این نشست ضمن ارائه گزارشی از عملکرد کتابخانه های عمومی شهرستان  گفت: کتابخانه حکیم الهی سمنان دومین کتابخانه این شهر  از لحاظ قدمت است. ۲۲ هزار و ۶۸۴ جلد کتاب در مخازن این کتابخانه موجود است. ۶۰۰ نفر عضو فعال این کتابخانه هستند و بیشترین اعضای این کتابخانه را گروه سنی ۱۱-۷ سال تشکیل می دهند.

وی ضمن بیان مشکلات کتابخانه حکیم الهی سمنان، تصریح کرد: هویت بخشی به ساختمان کتابخانه های سطح شهر به شیوه ای که در نگاه مردم و به خصوص کودکان و نوجوان جذاب باشد، مهم است و اداره کتابخانه های عمومی شهرستان با ایجاد فراخوان طراحی المان های کتاب و کتابخوانی، طرح های خلاقانه و زیبا را جمع آوری و به بهترین آنها جوایز ارزنده ای اهدا  می کند.

مرادی با تاکید بر اینکه متولیان فرهنگی استان باید در راه توسعه کتابخوانی همراه و همیار باشند، افزود: آموزش و پرورش و مدارس بهترین گزینه برای تعامل با کتابخانه های عمومی هستند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سمنان از اعضای انجمن خواست تا در روز ۱۸ اسفند به مناسبت گرامیداشت سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی از کتابخانه های عمومی شهر سمنان بازدید و از نزدیک با مسائل و مشکلات کتابخانه های عمومی آشنا شوند.

منصور فرزامی راد، استاد دانشگاه و عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سمنان نیز در این نشست  با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی بیان کرد: شایسته است کار های بنیادی و اصولی با استفاده از متخصصان و کارشناسان خصوصا در حوزه کودک و نوجوان انجام شود؛ چراکه کودکی مناسب‌ترین دوره برای روی آوردن به کتاب است؛ اگر والدین بتوانند بستر مناسب را برای رشد و و بالندگی و تربیت صحیح کودکان فراهم کنند، بدون‌شک فردی سالم به جامعه تحویل خواهند داد.

وی ادامه داد: کتابخانه های عمومی ابزاری قدرتمند در جامعه محسوب می شوند که زمینه آگاهی و هوشیاری مردم را فراهم کرده و با برنامه ریزی و ارائه خدمات گوناگون، موجب غنی شدن اوقات فراغت آنان می شوند. از این رو باید به بحث کتاب و کتابخوانی بیشتر توجه شود و تمامی دستگاه‌های مسئول در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند.

سودابه مختاری قرائی، مسئول کتابخانه حکیم الهی سمنان نیز در این نشست به بیان مشکلات و مسائل کتابخانه پرداخت و مساعدت فرمانداری و خیرین کتاب و کتابخوانی را خواستار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: