کد خبر: 39034
تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 اسفند 1397 - 14:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان زنجان برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان زنجان
 فتح الله حقیقی، استاندار زنجان در دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان بر ضرورت تکمیل کتابخانه مرکزی زنجان تاکید کرد.
دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان زنجان برگزار شد

به گزارش لیزنا، دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان روز شنبه ۱۱ اسفند، به ریاست فتح الله حقیقی، استاندار و با حضور شهرام طهماسبی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان؛ امیرعلی نیک بخش، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ فاطمه کرباسی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر اعضای انجمن در دفتر استاندار زنجان برگزار شد.

برنامه ریزی برای اجرای پروژه های مصوب اداره کل کتابخانه های عمومی استان بر اساس تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی و استانداری زنجان، بررسی پیشنهادات اداره کل راه و شهرسازی برای تکمیل کتابخانه مرکزی زنجان و بررسی اجرای طرح کتابخانه گردی و نهمین دوره جشنواره اهدای کتاب و اهدای دانایی از جمله محورهای مورد بحث در این جلسه بود.

در ابتدای جلسه استاندار زنجان در خصوص تفاهم نامه منعقده میان وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی و استانداری زنجان اظهار داشت: استانداری زنجان بر اجرای تعهدات خود در این تفاهم نامه مبنی بر تخصیص اعتبار برای پروژه های مصوب اداره کل کتابخانه های عمومی استان پایبند بوده و در مدت زمان پیش بینی شده تعهدات خود را انجام و اعتبارات مورد نیاز کتابخانه ها را تامین خواهد کرد.

حقیقی سپس به لزوم پیگیری تکمیل پروژه های در حال احداث کتابخانه ای از جمله کتابخانه شهر قیدار و همچنین توسعه کتابخانه استاد روزبه تاکید کرد.

وی سپس به موضوع کتابخانه گردی و همچنین برگزاری نهمین دوره جشنواره اهدای کتاب، اهدای دانایی همزمان با ۱۸ اسفند در کتابخانه های عمومی اشاره کرد و گفت: این طرح ها نقش موثری در ترویج کتابخوانی در جامعه دارد و باید اطلاع رسانی لازم در این خصوص توسط رسانه های گروهی و همچنین کتابخانه های عمومی انجام بگیرد.

حقیقی از آمادگی استانداری برای همکاری در جهت اجرا و معرفی این طرح ها خبر داد و گفت: در جلسات آتی شورای اداری استان با حضور مدیران دستگاه های اجرایی استان، مسئولان کتابخانه ها می توانند به معرفی این طرح ها بپردازند.

حقیقی تصریح کرد: یکی از پروژه‌هایی که مردم زنجان چشم‌انتظار تکمیل آن هستند، کتابخانه مرکزی استان است. برای این موضوع باید راهکاری اتخاذ کنیم، راهکاری که منجر به اتمام این پروژه شده و برخورداری مردم استان از ظرفیت‌های کتابخانه مرکزی را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر استان زنجان بیش از هزار پروژه نیمه‌کاره دارد ولی تکمیل برخی پروژه‌ها اعتبار زیادی می‌خواهد.

حقیقی در ادامه با اشاره به لزوم رفع نیاز دانش‌آموزان مناطق محروم به ویژه دانش آموزان مدارس شبانه روزی گفت: باید با همکاری کتابخانه های عمومی، آموزش و پرورش و بهره گیری از مشارکت خیرین، کتاب های کمک درسی مورد نیاز دانش آموزان مناطق محروم تامین شود. لازم است که آموزش و پرورش لیست دانش آموزان در آستانه کنکور مدارس شبانه‌روزی مناطق محروم را احصاء کند.

وی اضافه کرد: اولین اقدام برای ترویج کتابخوانی و مطالعه، فرهنگ‌سازی موضوع کتاب و کتابخوانی در بین دانش‌آموزان و دانشجویان است و در این راستا، باید طرحی به صورت عملیاتی و  متناسب با شرایط استان زنجان طراحی و پیاده شود.

در ادامه نیک بخش، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با اشاره به پروژه های در حال احداث اداره کل کتابخانه های عمومی زنجان، به اهمیت کتابخانه مرکزی زنجان اشاره کرد وگفت: با تکمیل کتابخانه مرکزی زنجان، خدمات فنی کتابخانه های استان به صورت متمرکز از طریق کتابخانه مرکزی انجام خواهد شد. کتابخانه مرکزی زنجان به عنوان بزرگ ترین کتابخانه مرکزی کشور به لحاظ زیربنا، اهمیت زیادی در ترویج کتاب و کتابخوانی در استان دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همچنین در خصوص اجرای طرح کتابخانه گردی همزمان با سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور،گفت: طرح کتابخانه گردی با حضور مسئولان و اقشار مختلف مردم و در راستای آشنایی عموم مردم با خدمات و فعالیت های کتابخانه ها، ۱۸ اسفند ماه همزمان با سراسر کشور در کتابخانه های استان اجرا خواهد شد.

 نیک بخش سپس به برگزاری نهمین جشنواره «اهدای کتاب، اهدای دانایی»  همزمان با سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور اشاره کرد و گفت: در راستای تامین منابع کتابخانه های عمومی با استفاده از ظرفیت خیرین و نیز ترویج کتابخوانی نهمین جشنواره «اهدای کتاب، اهدای دانایی»  در اسفند ماه برگزار خواهد شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: