کد خبر: 39039
تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 اسفند 1397 - 14:16

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اختتامیه دوره آموزشی مشاوره کتابدار در اهواز برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان
  امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد گفت: از همه کتابداران حاضر در دوره‌ مشاوره کتابدار درخواست دارم هر آنچه که در این دوره‌ها آموخته‌اند، به نحو شایسته‌ای بکار ببندند و به مردم، اعضا و کاربران منتقل کنند.
اختتامیه دوره آموزشی مشاوره کتابدار در اهواز برگزار شد

به گزارش لیزنا، آئین اختتامیه دومین مرحله از دومین دوره آموزشی مشاوره کتابدار با حضور مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی؛ امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی،  پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد؛ سیدباقر میرعبداللهی مدیرکل تامین منابع نهاد کشور؛ منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان و ۱۲۰ کتابدار از استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد در سالن مجموعه آموزشی علوم و فنون شرکت مناطق نفت خیز جنوب برگزار شد.

امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در این مراسم با تقدیر از همت کتابداران حاضر در دومین دوره مشاوره کتابدار عنوان کرد: از همه شما بزرگواران و عزیزانی که با شوق، اشتیاق، رغبت و با هدف به این دوره پا گذاشته‌اید کما تشکر و قدردانی را دارم؛ چرا که شما در حالی که می‌توانستید حداقل کار و وظیفه‌ای که بر عهده شما بود را در پیش بگیرید، اما انتخاب شما حضور در این بستر و زمینه ایجاد شده است که بسیار قابل تقدیر است.

 

به کار بستن آموزش‌های دوره مشاوره کتابدار

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد افزود: دوره مشاوره کتابدار انصافا از برنامه‌های مهم و بسیار کاربردی برای کتابداران است که با یک طراحی خوب در اداره کل منابع نهاد، سنگ بنای آن گذاشته شد؛ اجرای این طرح به خصوص مرحله دوم آن، حاصل زحمات همکاران ما در نهاد، از مدیران گذشته تا مدیریت حاضر جناب آقای دکتر میرعبداللهی است که در دوران ایشان روح تازه‌ای در آن دمیده شده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به مشارکت همه کتابداران سراسر کشور در این دوره گفت: امیدواریم امکانات نهاد این اجازه را به ما بدهد که همه همکاران کتابدار ما در این دوره‌ها شرکت کنند. شرکت کنندگان این دوره هنوز به دو هزار نفر نرسیده‌اند که این عدود حدود یک سوم همکاران کتابداران ما است. بسیار امیدواریم که طی سال‌های پیش رو همه همکاران را در این دوره‌ها ببینیم.

متولیان در ادامه با تشکر از زحمات معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی و نهاد و همچنین مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان برای برگزاری این دوره‌ها تأکید کرد: از همه کتابداران حاضر در دوره‌ مشاوره کتابدار درخواست دارم هر آنچه که در این دوره‌ها آموخته‌اند، به نحو شایسته‌ای در کار پیاده کنید و به مردم، اعضا و کاربران منتقل کنند. یک قول و قراری با خودمان بگذاریم که هر کدام بر اساس توان خودمان آموزش‌های ارائه شده در این دوره‌ها را درباره ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ یا تعداد بیشتری از اعضا و مردمی که به کتابخانه مراجعه می‌کنند بکار ببندیم.

 

کتابداران وجدان نهاد کتابخانه‌های عمومی هستند

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی ضمن تقدیر از مجموعه نهاد در طرح ریزی و برگزاری این دوره آموزشی و کتابداران شرکت کننده در این دوره، به ضرورت امر آموزش نیروی انسانی پرداخت و اظهار داشت: ما معتقدیم که تغییر رویکرد کتابخانه‌های عمومی، در گرو آموزش است و در این راستا از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و ان‌شاالله از ثمرات آن بهره مند خواهیم شد. در کنار آموزش، به بحث پژوهش نیز اهتمام داریم و در معاونت توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی، بهره بردار پژوهش های همکاران در معاونت برنامه ریزی هستیم؛ پژوهش هایی بنیادی همچون بحث رتبه بندی کتابخانه ها، استاندارد سازی، خدمات کتابخانه ای و ... در حال انجام است و ما با رویکرد تغییر کاربری کتابخانه ها از فضای صرف مخزن و سالن مطالعه به مراکز فرهنگی و اجتماعی، از این تحقیقات استفاده می‌کنیم.

وی افزود: کتابداران عموما افرادی زحمتکش، دغدغه‌مند و اثرگذار در حوزه کاری خود بوده و اعتبار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور محسوب می شوند. ‌ اما در حرفه کتابداری نیز همچون تمامی صنوف مانند پزشکی و ... قوی و ضعیف وجود دارد. در بعضی از مشاغل به دلیل ارتباط بیشتر با مردم، قوت و ضعف بیشتر دیده می شود؛ ما معتقدیم قوه کنترل کننده در فضای کتابخانه ها، خود کتابداران هستند. در واقع وجدان نهاد کتابخانه‌ها، ‌ کتابداران هستند. خواهش من این است که کتابداران خود با پدیده هایی از این نقاط ضعف برخورد کنند و نقطه منفی در یک کتابخانه تبدیل معیار نشود.

رمضانی ادامه داد: در حال حاضر با تعریف اقداماتی جدید در نهاد، برخی از موضوعات مدیریتی نوین را تجربه می کنیم و هر تجربه جدید ممکن است اشکالاتی داشته باشد. مثلا سامانه فرهنگی برای نخستین بار راه اندازی شد و ممکن است دارای نقص هایی باشد. بدیهی است که در دستگاهی با بیش از ۳ هزار کتابخانه و بالغ بر ۶ هزار نیروی انسانی، وجود سامانه های الکترونیک ضروری بوده و به نفع نیروی انسانی سازمان است. در این خصوص همراهی نیروی انسانی سازمان به بهبود فرایندهای کاری تعریف شده کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: نتایج تمامی تصمیمات اتخاذ شده در نهاد، توسط کتابداران رقم می خورد و کتابداران نقطه تماس و اتصال این دستگاه با مردم هستند. امیدوارم در انجام رسالت خطیری که بر عهده شما است و مدیریت کتابخانه به عنوان ظرفیت عظیمی که در اختیار دارید، موفق باشید. ما نیز تمام همت خود را بر انجام صحیح وظایف خود معطوف می کنیم و سعی می کنیم نواقص را برطرف کنیم.

 

وجود کتابداران آموزش دیده از ضرورت‌های یک کتابخانه

منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان نیز طی سخنانی گفت: کتابخانه های عمومی به عنوان یک نهاد اجتماعی در جامعه با هدف تعالی اندیشه بشر و با اهداف فرهنگی، اجتماعی، تفریحی و سرگرمی همواره تلاش کرده اند تا از یک سو نیازهای جامعه مخاطب خود را به بهترین نحو پاسخ دهند و از سوی دیگر شرایطی را برای جذب حداکثری مردم به کتابخانه فراهم کنند و از این رهگذر منجر به افزایش سطح فرهنگ و آگاهی در جامعه شوند.

وی ادامه داد: از این رو تمرکز کتابخانه های عمومی علاوه بر فراهم آوری منابع در کتابخانه به سمت ارائه خدمات کتاب و کتابخوانی بوده است. کتابخانه های عمومی به عنوان یک سازمان اجتماعی همواره خواندن برای اطلاعات و همچنین خواندن برای سرگرمی را ترغیب و تشویق کرده اند.  خصوصا در دهه های اخیر پس از گسترش فناوری‌های نوین کتابداران به سمت ارائه خدمات بیشتر و کم کردن زمان پاسخگویی به مراجعان کرده اند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به خدمات انجام شده در نهاد کتابخانه های عمومی در سال های اخیر عنوان داشت: یکی از خدماتی که از سالهای دور در کتابخانه های عمومی برای کمک به مراجعان طرح ریزی شده است خدمات مشاوره به اعضا است که برنامه های بسیاری را  در کتابخانه های عمومی پوشش می‌دهد. ایده ارائه خدمات مشاوره به اعضا در کتابخانه های عمومی یکی از این اقدامات مهم است که در حال اجراست.

گفتنی است دومین مرحله از دومین دوره مشاوره کتابدار با موضوعات ادبیات گمانه زن، تجربه های خواندن، اسباب بازی، مهارت های ارتباطی و مخاطب شناسی با تدریس فهیمه شانه، محمد حسین فرجو، مهناز بهمن، سید احمد نادمی، مریم برادران و یوسف عابدی از یکشنبه ۶ اسفند تا پنج شنبه ۹ اسفند با حضور ۱۲۰ کتابدار  از استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: