کد خبر: 39046
تاریخ انتشار: سه شنبه, 14 اسفند 1397 - 15:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مختارپور در نشست مسئولان و رابطان اقامه نماز وزارت ارشاد مطرح کرد

لزوم ظرفیت شناسی در دستگاه‌های وزارت ارشاد برای اشاعه فرهنگ نماز

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با تأکید بر لزوم ظرفیت شناسی میان دستگاه‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: شناسایی این ظرفیت‌ها در برنامه ریزی‌های پیش رو در حوزه اقامه نماز بسیار موثر خواهد بود.
لزوم ظرفیت شناسی در دستگاه‌های وزارت ارشاد برای اشاعه فرهنگ نماز

به گزارش لیزنا، نشست مسئولان و رابطان اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه ۱۳ اسفند با حضور حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی، مشاور وزیر ارشاد و دبیر شورای اقامه نماز این وزارتخانه، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روح الله هاشمی ذاکر مشاور دبیرکل، امین متولیان معاون برنامه ریزی و فناری اطلاعات، عباس نعمتی مدیرکل حراست و سیدباقر میرعبدالهی مدیرکل منابع کتابخانه های عمومی کشور و همچنین نمایندگانی از دستگاه‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل معاونت توسعه منابع و مدیریت، معاونت فرهنگی، دفتر مدیریت عملکرد، بنیاد ملی بازی‌های یارانه ای، پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات، ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، سازمان حج و زیارت، معاونت قرآن و عترت، معاونت امور هنری، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت امور مجلس و استان‌ها، سازمان سینمایی، مرکز فناور اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، حوزه ریاست، بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی با اشاره به ضرورت ساماندهی فعالیت‌های ترویجی درحوزه اقامه نماز در دستگاه‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شورای اقامه نماز وزارت ارشاد معمولا ماهانه یک نشست به صورت چرخشی در دستگاه‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌کند تا ضمن آشنایی با ظرفیت‌های موجود در هر یک از دستگاه‌های زیر مجموعه، بتوانیم برنامه‌ریزی‌های لازم را برای بهره‌وری در حوزه اقامه نماز انجام دهیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسه اسفند ماه به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، افزود: با توجه به اینکه مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک مجموعه کشوری است و در سالیان اخیر با حضور جناب آقای مختارپور از یک گسترش و عمق بیشتری در حوزه اقامه نماز برخوردار شده، امروز شاهد برگزاری این جلسه به میزبانی نهاد هستیم تا ما به عنوان همکاران این وزارتخانه بیش از پیش از ظرفیت‌های مختلف این وزارتخانه از جمله نهاد با خبر شویم و از گزارش عملکرد نهاد در حوزه ترویج تفکر دینی و همچنین موضوع نماز که بحث جلسه امروز ما است، بهره ببریم.

 

لزوم آشنایی با ظرفیت دستگاه‌های مختلف خانواده وزارت ارشاد

در این نشست علیرضا مختارپور با اشاره به لزوم هم‌افزایی دستگاه‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حتی اگر کشور در شرایط سخت اقتصادی قرار نداشت، تدبیر، خرد و معارف دینی به ما توصیه می‌کرد که با هم‌افزایی و تعامل با سایر دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر، نسبت به تقویت، گسترش، تعمیق و اثرگذاری بیشتر برنامه‌ها و همچنین صرفه جویی در منابع اقدام کنیم؛ اما امروز که به دلیل خصومت دشمنان در شرایط سخت اقتصادی قرار داریم، این امر ضرورت بیشتری می‌یابد.

وی افزود: متاسفانه ضعفی که در خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد این است که هنوز در این خانواده آشنایی نسبت ظرفیت های  یکدیگر وجود ندارد، چه برسد به هم افزایی و همکاری؛ هنوز برخی از دستگاه‌های این خانواده از وجود حدود ۳۵۰۰ کتابخانه و ۷ هزار و ۵۰۰ پرسنل در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بی اطلاع هستند، همانگونه که ممکن است ما نسبت به ظرفیت‌های برخی دستگاه‌های دیگر ناآگاه باشیم. بر این اساس تقاضا دارم که در جلسات پیش رو فرصتی به شناسایی و آشنایی با ظرفیت های موجود در دستگاه های مختلف خانواده وزارت ارشاد اختصاص دهیم؛ چرا که معتقدم شناسایی این ظرفیت‌ها برای برنامه ریزی در حوزه مربوط به این جلسه بسیار موثر خواهد بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه به بیان برخی ظرفیت‌های موجود در نهاد برای بهره‌برداری در حوزه اقامه نماز اشاره کرد و گفت: به لحاظ زیرساختی ما حدود ۳۵۰۰ کتابخانه اعم از کتابخانه های کوچک روستایی تا کتابخانه‌های بزرگ همچون مرکزی مشهد که دارای امکانات خاص و مدرنی هستند را داریم. به عنوان مثال بیش از صد کتابخانه ما دارای سالن نمایش فیلم هستند که بیش از یک سال است با معاونت سینمایی وزارت ارشاد در حال رایزنی برای بهره برداری از این ظرفیت هستیم. از این جهت می‌توان از ظرفیت های موجود مکانی در جهت توسعه فرهنگ نماز بهره برداری کرد.

 

استفاده از ظرفیت نشریات برای ترویج فرهنگ نماز

وی منابع موجود در کتابخانه‌ها را دیگر ظرفیت موجود در نهاد عنوان کرد و گفت: ابتدایی‌ترین اقدام در حوزه منابع قرار دادن مجلات، لوح فشرده و کتاب‌هایی با موضوع نماز در کتابخانه‌ها است که این کار انجام شده و می‌شود. همچنین ظرفیت مغفولی در حوزه استفاده از نشریات وجود دارد که نهاد از سالیان گذشته توجه ویژه‌ای به آن داشته، اما طی سه سال اخیر گسترده تر شده است؛ بر این اساس طی برنامه‌ای که در حوزه خرید نشریات برای کتابخانه ها در پیش گرفته‌ایم، بنا شد که به ازای خرید از نشریات، آنها نیز صفحاتی را به ارائه محتوای مورد نظر نهاد اختصاص دهند.

مختارپور ادامه داد: ما در این صفحات به ارائه برنامه‌ها، معرفی کتاب و اخیرا ارائه محتوای تولید شده برای بحث ارتقاء سلامت اجتماعی که نهاد به تازگی به این حوزه ورود کرده، می پردازیم. این ظرفیتی است که با کمترین هزینه می توانیم از آن برای ارائه یک طرح مدون در حوزه اقامه نماز استفاده کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره سایر ظرفیت‌های موجود در نهاد گفت: بالغ بر سه سال است که نهاد برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی را بر عهده گرفته که با ایجاد زیرساخت‌های لازم طی این مدت، تعداد شرکت کنندگان در این جشنواره از حدود ۳۵ هزار شرکت کننده پیش از تصدی گری نهاد، به حدود ۸۶۰ هزار شرکت کننده در سال ۹۷ رسید. وقتی این گزارش در شورای فرهنگ عمومی و شورای اجتماعی وزارت ارشاد مطرح شد، هم اعضا و هم شخص وزیر تأکید داشتند که زیرساخت آماده شده توسط نهاد برای این جشنواره، می‌تواند در سایر حوزه‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد حوزه گسترش و ترویج فرهنگ نماز می‌تواند یکی از این حوزه‌ها باشد.

 

تعریف برنامه‌هایی با موضوع نماز در کتابخانه‌ها

وی پویش های مختلفی چون کتابخوان مجازی، برگزاری جلسات است جلسات معرفی، نقد کتاب و تقدیر از پدیدآورندگان را از دیگر ظرفیت‌های نهاد عنوان کرد و گفت: در ایام گرامیداشت ۴۰ سالگی انقلاب نشست‌هایی با عنوان «چهل قلم» توسط نهاد برگزار شد که طی آن از ۴۰ نویسنده برجسته کشور در زادگاه شان تقدیر کردیم. این طرح می‌تواند در حوزه نویسندگان و پدیدآورندگان آثار مکتوب در حوزه نماز نیز اجرایی شود.

مختارپور یادآور شد: از تعداد ۷۵۰۰ نفر از کارکنان نهاد ۶۵۰۰ نفر کتابدار هستند که کلاس‌ها، کارگاه‌ها و دوره‌های مختلف مسابقات و جشنواره‌هایی چون خاطره گویی، قصه گویی و غیره را برگزار می‌کنند. اگر موضوع فعالیت‌های آن‌ها را به موضوع نماز مرتبط کنیم، هر کتابخانه با چند هزار عضو و در مجموع کتابخانه‌های کشور بدون هیچ هزینه اجرایی خاصی در سطوح پایین با میلیون‌ها عضو خود، در این جهت حرکت خواهند کرد و اثر گذار خواهند بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر لزوم ظرفیت شناسی در دستگاه‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: مشتاقانه منتظر هستیم تا هر پیشنهادی درباره استفاده از ظرفیت نهاد ارائه می شود همکاری کنیم و بتوانیم از هر ظرفیتی که دوستان بتوانند در اختیار ما قرار دهند نیز استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی در ادامه این نشست با اشاره به گزارش های دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزاری یک کارگروه جهت اطلاع دقیق تر و برنامه ریزی جهت بهره مندی از فرصت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در زمینه ترویج نماز را خواستار شد.

 

انتخاب و خرید ۱۳ هزار کتاب با موضوع نماز در دوسال اخیر

ادامه این مراسم نیز با ارائه گزارشی از روح‌الله هاشمی ذاکر، مشاور دبیرکل، درباره عملکرد نهاد در حوزه اقامه نماز همراه بود. هاشمی ذاکر طی سخنانی گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر اساس بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌هایی که از سوی ستاد مرکزی اقامه نماز کشور، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و ستاد صیانت از حقوق شهروندی، ستادهایی را در نهاد تشکیل داده و امروز در هر ۳۱ استان کشور هر سه مجموعه دارای ستادهای مجزا شده‌اند که گزارش فعالیت ماهانه و فصلی خود را به صورت مستمر ارائه می دهند.

وی افزود: یکی از مهمترین گام های نهاد در جهت اقامه فرهنگ نماز، پیش‌بینی نماز خانه مجهز در تمامی کتابخانه های در دست ساخت و کتابخانه هایی است که در آینده ساخته و افتتاح می‌شود. بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده تمامی کتابخانه های جدید التاسیس با داشتن نمازخانه مجهز، افتتاح خواهند شد.

همچنین تجهیز نمازخانه‌های مربوط به سالن مطالعه، پخش اذان در کتابخانه ها به طور سراسری، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب با محوریت نماز، ابلاغ برگزاری مراسم مذهبی و مراسم عبادی سیاسی مطابق با مناسبت‌های ملی مذهبی توسط در ستاد برای وحدت رویه و انسجام در برگزاری، اقامه نماز اول وقت در ساختمان‌های نهاد، انجام فعالیت های قصه گویی شعر خوانی و فعالیت‌های آموزشی در حوزه نماز در بخش کودک کتابخانه های عمومی، برگزاری مسابقات فرهنگی هنری  و نشست کتابخوان کتابخانه‌ای با موضوع نماز، اطلاع رسانی و ارائه گزارش رویداد مرتبط با نماز از طریق پورتال های استانی و شناسایی و تجلیل از فعالان و خادمان اقامه نماز از دیگر اقدامات نهاد در گزارش هاشمی ذاکر بود.

مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: خرید کتب ما در سال ۹۶ و ۹۷ در موضوع نماز بالغ بر ۱۳ هزار نسخه بوده که کار ارزیابی منابع دینی و معارفی و انتخاب منابع برتر از میان منابع بیشمار، توسط یک گروه کارشناسی بسیار مجرب در اداره کل منابع صورت گرفته است.

 ادامه این مراسم با بیان برخی مطالب و پیشنهادات از سوی نمایندگان دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ازرشاد اسلامی همراه بود که ارائه گزارش جامع و طرح‌های پیشنهادی به برگزاری اولین جلسه کارگروه اقامه نماز وزارت ارشاد در سال آینده موکول شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: