کد خبر: 39080
تاریخ انتشار: شنبه, 18 اسفند 1397 - 16:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

حفاظت از 200 نسخۀ خطی پزشکی در کتابخانۀ وزیری یزد

منبع : روابط‌عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی
در کتابخانۀ وزیری یزد، بیش از 200 نسخۀ خطی نفیس در موضوع پزشکی و طب سنتی نگهداری می‌شود که قدمت برخی به قرن هفتم می‌رسد و تنها 24 نسخۀ منحصربه‌فرد از ابوعلی سینا در این مرکز موجود است.
حفاظت از 200 نسخۀ خطی پزشکی در کتابخانۀ وزیری یزد

به گزارش لیزنا، رئیس کتابخانه و موزۀ وزیری، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در یزد، از وجود بیش از 200 نسخۀ خطی نفیس در موضوع پزشکی و طب جدید و قدیم در این کتابخانه خبر داد. محمدرضا ملک‌ثابت با بیان این‌که کتابخانۀ وزیری یزد مأمن نسخه‌های خطی بسیاری است که برخی از آن‌ها در سطح ایران و جهان بی‌بدیل است، افزود: ‌205 نسخۀ خطی در حوزۀ پزشکی (طب) وجود دارد که بسیار نفیس بوده و حتی برخی از آن‌ها منحصربه‌فرد است.

وی به قدیمی‌ترین نسخۀ طبی در این کتابخانه اشاره کرد و افزود: از مهم‌ترین کتب خطی در زمینۀ تریاق و خواص پزشکی و پادزهری آن، «جامع الافتراق و الاتفاق لصنعه التریاق» اثر «نورالدین ابوالحسن علی بن عبدالعظیم انصاری متطبب» است که در سال 669 قمری تألیف و تاکنون چاپ نشده است.

ملک‌ثابت اضافه کرد: این نسخه در 25 شعبان سال 670، یک سال پس از تألیف، از روی نسخۀ مصنف توسط عبدالملک بن ابن الفتح بن منصور مبنجی با 37 باب در 317 برگ بر کاغذ سمرقندی کتابت شده که دارای عناوین شنگرف است و به دست حجت‌الإسلام والمسلمین حاج سید علی محمد وزیری یزدی به کتابخانۀ یزد اهدا شده است.

وی دربارۀ این نسخۀ کهن ادامه داد: از دیگر امتیازات آن این است که از نسخه‌های کامل و قابل اعتنا از این کتاب است و به دلیل قدمت، می‌تواند در موقع تصحیح، نسخۀ اساس قرار گیرد.

ملک‌ثابت با بیان این‌که آثاری ارزشمند از ابوعلی‌سنیا، پدر علم پزشکی و فلسفۀ مدرن در این کتابخانه نگهداری می‌شود، تصریح کرد: بیش از 24 نسخه از آثار ابن سینا و آثار وابسته به آن شامل شرح و ترجمۀ کتب همچون قانون، حل الموجز القانون اثر محمد آقسرایی، شرح موجز القانون اثر نفیس بن عوض و المغنی فی شرح الموجز اثر سدیدالدین محمد بن مسعود الکازرونی نگهداری می‌شود.

رئیس کتابخانۀ وزیری در پایان، به برخی از نفیس‌ترین این آثار که قدمتشان به قرن 9 و 10 می‌رسد، اشاره و خاطرنشان کرد: «المغنی فی شرح الموجز» کتابت 806 قمری، «القرابادین علی ترتیب العلل» کتابت 831 ق، «کفایه مجاهدیه» کتابت 911 ق، «زبده قوانین العلاج» کتابت 948 قمری، «جامع الفواید» کتابت 967 قمری، «حفظ البدن» و «خواص الأشیاء» اثر امین الدوله اوتاجی کتابت 984 قمری، از جمله نسخ نفیس این کتابخانه است.

گفتنی است که حجّت‌الاسلام و المسلیمن حاج سیدعلی محمّد وزیری یزدی، از عالمان نامور یزد و واقف کتابخانة وزیری یزد به آستان قدس رضوی است. وزیری در طول سالیان حیات خود توانست با تشویق و ترغیب بسیاری از اهالی فرهنگ‌دوست، کتاب‌های خطّی زیادی را به مجموعۀ کتابخانه بیفزاید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: