کد خبر: 39093
تاریخ انتشار: دوشنبه, 20 اسفند 1397 - 08:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اسناد نقاره‌خانۀ حرم امام رضا رونمایی می‌شود

منبع : روابط‌عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی
در دومین سه‌شنبۀ فرهنگیِ کتابخانۀ آستان قدس رضوی از اسناد نقاره‌خانۀ حرم مطهر رضوی رونمایی می‌شود.
اسناد نقاره‌خانۀ حرم امام رضا رونمایی می‌شود

به گزارش لیزنا، مجموعه اسناد مربوط به نقاره‌خانۀ حرم مطهر رضوی به عنوان قدیمی‌ترین نقاره‌خانۀ مذهبی در ایران، در دومین سه‌شنبۀ فرهنگی این سازمان رونمایی و معرفی می‌شود. مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی اعلام کرد: این اسناد مربوط به دورۀ صفویه تاکنون است که در این مرکز نگهداری می‌شود.

دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی اظهار داشت: از میان اسناد مربوط به تشکیلات اداری آستان قدس از دوره صفویه تا کنون که در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، بیش از دوهزار صفحه سند به مسائل نقاره‌خانه می‌پردازد که از این تعداد 200 صفحه متعلق به دورۀ صفویه، 450 صفحه از افشاریه، 950 صفحه دورۀ قاجاریه و سایر اسناد مربوط به دورۀ پهلوی و معاصر است. وی در این خصوص تصریح کرد: به‌طور کلی این اسناد، اوراق اداری‌مالی آستان قدس رضوی و دربرگیرندۀ هزینه‌های این تشکیلات در دوره‌های مختلف است و این درحالی است که اطلاعات منحصربه‌فردی همچون تعداد کارکنان نقاره‌خانه، میزان حقوق و نوع مزایای کاری آنان، ساختمان و تعمیرات احتمالی نقاره‌خانه، ابزار نقاره‌خانه و... در آنها یافت می‌شود.

گفتنی است نقاره‌زنی از آیین‌های کهن و باشکوه در حرم مطهر رضوی است که بر اساس یک سنّت دیرینه همه‌روزه پیش از طلوع و غروب آفتاب و همچنین در اعیاد و جشن‌های ملّی و مذهبی انجام می‌شود.

لازم به ذکر است مراسم معرفی و رونمایی از این اسناد، سه‌شنبه 21 اسفند ساعت 10 صبح در گنجینۀ قرآن و نفایس موزۀ آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان می توانند در این مراسم شرکت کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: