کد خبر: 39104
تاریخ انتشار: سه شنبه, 21 اسفند 1397 - 08:43

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نگهداری 240 نسخۀ از آثار نظامی گنجوی در کتابخانه آستان قدس رضوی/ نمایشگاه آثار نظامی

منبع : روابط‌عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی
 بیش از 240 نسخۀ خطی و چاپ سنگی از نظامی گنجوی در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که قدمت برخی نسخه‌ها به قرن هفتم می‌رسد.
نگهداری 240 نسخۀ از آثار نظامی گنجوی در کتابخانه آستان قدس رضوی/ نمایشگاه آثار نظامی

به گزارش لیزنا، نسخه‌های ارزشمندی مشتمل بر بیش از 130 نسخۀ خطی، 110 نسخۀ چاپ سنگی، بالغ بر 500 کتاب چاپی و افزون بر 40 پایان‌نامۀ پژوهشی با موضوع حکیم نظامی گنجوی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی اواخر سدۀ ششم و اوایل سدۀ هفتم هجری قمری، در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که در این میان، نسخه‌های خطی نفیسی موجود است.

سید محمدرضا فاضل هاشمی به برخی نسخه‌های خطی از خمسۀ نظامی که قدمت آن به قرن هفتم، هشتم و نهم می‌رسد، اشاره کرد و گفت: نسخه‌ای به کتابت قرن هفتم به خط نستعلیق 21 سطری کتابت شده؛ نسخه‌ای از خمسه در سال 799 به قلم احمدبن محمد ملقب به «نظام» بر کاغذ حنایی کتابت شده، دارای پنج کتیبۀ مذهب و منقش به لاجورد و طلا در ابتدای هر منظومه بوده و نام هر منظومه و جداول اوراق به زر تحریردار است؛ نسخۀ دیگر، به خط نستعلیق 21 سطری چهارستونه در سدۀ نهم کتابت شده، دارای پنج پیشانی و کتیبۀ منقش و مذهب شرفه‌دار، جداول اوراق به زر تحریردار و دارای 9 مجلس تصویر است که به دست بهزاد نقاش معروف ترسیم شده است.

وی افزود: نسخه‌ای دیگر به خط خوش 21 سطری چهارستونه در سال 925 ه.ق در دکن کتابت شده، عناوین مثنوی در زمینۀ طلا به سفیداب محرر و به شنگرف و لاجورد، دارای شش سرلوح و کتیبه و پیشانی شرفه‌دار، مذهّب و منقّش که صفحات اول منظومه‌ها مجدول به زر تحریردار و دیگر صفحات به لاجورد و شنگرف است.

فاضل هاشمی در پایان، به چند نسخۀ نفیس دیگر اشاره کرد و گفت: نسخه‌ای از خمسه به کتابت قرن 10 قمری دارای پنج پیشانی مذهب و منقش و پشت برگ اول شمسۀ زرپوش و لاجوردی منقش؛ «خلاصه‌ الخمسه» کتابت 969 قمری با صفحات دارای جدول‌بندی به زر تحریردار و لاجورد و جلد تیماج قهوه‌ای زرکوب؛ «اقبال‌نامه» به کتابت قرن 9 قمری دارای تذهیب مذهب و مرصع و پنج مجلس تصویر بسیار نفیس و خمسۀ نظامی کتابت 980 قمری دارای پنج سرلوح و کتیبۀ مذهب و مرصع و 21 مجلس تصویر به قلم نقاش به‌نام، از دیگر آثار موجود در مخزن کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضویست.

مجموعۀ ارزشمندی از منابع مطالعاتی با موضوع تألیفات و آثار مرتبط با حکیم نظامی گنجوی، به مناسبت روز بزرگداشت این شاعر و داستان‌سرای ایرانی، در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی در معرض نمایش قرار گرفت.

در این نمایشگاه، آثار ارزشمندی همچون «خسرو و شیرین»، «تحلیل محتوایی مخزن الأسرار»، «مصلای نور»، «اندیشه‌های نظامی گنجوی»، «آوای عشق»، «شرح مخزن الأسرار»، «وصف معشوق از زبان نظامی»، «تجلی عرفان در اندیشۀ نظامی گنجوی» و آثاری از این دست به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه تا پایان هفتۀ جاری، در ورودی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی واقع در حرم مطهر رضوی در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: