کد خبر: 39126
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 اسفند 1397 - 09:40

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان لرستان برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی لرستان
ششمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان لرستان در سال ۹۷ با هدف رفع مسائل و مشکلات کتابخانه های عمومی برگزار شد.
جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان لرستان برگزار شد

به گزارش لیزنا، ششمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان لرستان به منظور رفع مسائل و مشکلات کتابخانه های عمومی، با حضور قاسم ولی زاده، سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری لرستان؛ فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان؛ سیاوش سپهوند، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها؛ حمزه مؤیدی، معاون دفتر فنی استانداری؛ غلامرضا نصیری، رئیس شورای اسلامی استان لرستان؛ ولی الله رستمی نژاد، رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد؛ ناصر دولتشاه، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ آفرین پنهانی، معاون اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ بهزاد شاکرمی، رئیس اداره نظارت راه و شهرسازی؛ جمعی از کارشناسان اداره کل کتابخانه های عمومی لرستان؛ خبرنگاران و اصحاب رسانه و سایر اعضای حقیقی و حقوقی عضو انجمن در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد.

فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان لرستان در این جلسه ضمن خیر مقدم به حاضران، گزارشی از روند اجرای مصوبات جلسه قبلی انجمن ارائه کرد و مساعدت بیشتر اعضای انجمن، به ویژه سازمان شهرداری در اجرای مصوبات جلسه انجمن را خواستار شد.

طهماسبی همچنین به تشریح  فعالیت های اداره کل کتابخانه های عمومی در سال جاری پرداخت و انجام اقداماتی همچون بازگشایی کتابخانه عمومی امامزاده محمد(ع) بخش درب گنبد، کلنگ زنی و آغاز به کار کتابخانه عمومی شهدای کوهدشت، آغاز مقاوم سازی فاز اول پروژه کتابخانه عمومی حضرت مهدی(عج)، برگزاری جلسه با محوریت سازمان برنامه و بودجه استان جهت تعیین تکلیف پروژه های کتابخانه ای، مشارکت بیش از ۱۵ هزار شرکت کننده لرستانی در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی و کسب رتبه سوم استان در این جشنواره ملی، برگزاری ۱۳۰۰ برنامه فرهنگی متنوع در سطح کتابخانه های عمومی استان به مناسبت های مختلف، برگزاری سه مسابقه سراسری با حضور کارکنان ادارات و دستگاه های اجرایی استان، تجلیل از مژگان شیخی، نویسنده برجسته کشور در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در قالب اجرای طرح ملی چهل قلم، برگزیده شدن کتابدار لرستانی در جشنواره قصه گویی منطقه ای، انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک با ادارات استان در حوزه کتاب و کتابخوانی و برگزاری نشست های اختصاصی کتابخوان ویژه مددجویان زندان را از مهم ترین اقدامات و فعالیت های  این اداره کل در سال جاری برشمرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به طولانی شدن روند ساخت پروژه کتابخانه مرکزی خرم آباد اشاره کرد و گفت: تعیین تکلیف و تسریع در روند ساخت این پروژه به عنوان یک مطالبه عمومی به عنوان یکی از اولویت های اداره کل کتابخانه های عمومی لرستان در دستور کار قرار گرفت و با پیگیری های انجام شده، مساعدت استاندار لرستان و قول مساعد اداره کل راه و شهرسازی در این زمینه مقرر شد فاز اول این کتابخانه در اوایل سال آینده افتتاح و به مرحله بهره برداری برسد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی همچنین از عدم پرداخت به موقع سهم نیم درصد کتابخانه های عمومی لرستان توسط سازمان شهرداری انتقاد کرد و افزود: بر طبق قانون شهرداری ها می بایست نیم درصد از درآمد خود را به حساب کتابخانه های عمومی واریز کنند که علی رغم پیگیری های متعدد این امر هنوز آن گونه که باید تحقق پیدا نکرده است و انتظار می رود شهرداری های استان اهتمام بیشتری در عمل به تکلیف قانونی خود در این زمینه داشته باشند.

قاسم ولی زاده، سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری لرستان نیز در این جلسه در سخنانی به تشریح اهمیت مطالعه و کتابخوانی و نقش آن در تکامل بشر اشاره کرد و اظهار داشت: افراد برجسته که نقش بسزایی در بهبود وضعیت جامعه دارند، عمدتا اهل مطالعه و کتابخوانی هستند.

سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری لرستان تصریح کرد: گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نیازمند تعامل و همکاری تمامی ادارات و دستگاه های اجرایی و فرهنگی است و در این زمینه دستگاه های محوری همچون سازمان آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقش عمده ای در فراهم کردن زیرساخت های مناسب برای مطالعه و کتابخوانی در جامعه دارند.

در ادامه جلسه، سایر اعضای انجمن به بحث و تبادل نظر و ارائه دیدگاه ها و راهکارهایی در خصوص مباحث مطرح شده پرداختند و در پایان مصوبات مربوطه به تصویب و امضای حاضرین در جلسه رسید.

مساعدت شهرداری ها در پرداخت به موقع سهم نیم درصد کتابخانه های عمومی، تخصیص و تامین اعتبار جهت تکمیل پروژه های کتابخانه ای، لزوم تکمیل کتابخانه عمومی پارک معلم توسط سازمان شهرداری، ارائه گزارشی از وضعیت عمرانی پروژه های کتابخانه ای استان توسط ادارات کل راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و مساعدت ادارات و دستگاه های اجرایی و فرهنگی استان با اداره کل کتابخانه های عمومی لرستان در برگزاری فعالیت های فرهنگی مشترک در حوزه کتاب و کتابخوانی از مهم ترین مصوبات ششمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان لرستان در سال جاری بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: