کد خبر: 39147
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 اسفند 1397 - 12:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست بررسی شعر طاهره صفارزاده در کتابخانه مرکزی ارومیه در آذربایجان غربی

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی
 نشست بررسی شعر طاهره صفارزاده با حضور علاقمندان در کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد.
نشست بررسی شعر طاهره صفارزاده در کتابخانه مرکزی ارومیه در آذربایجان غربی

به گزارش لیزنا، نشست ادبی با محوریت بررسی شعر طاهره صفارزاده با حضور شعرا، ادب دوستان و علاقمندان در سالن جلسات کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد.

نرگس فرحبخش، رئیس کتابخانه مرکزی ارومیه گفت: در ششمین نشست از سری نشست‌های ادبی در کتابخانه مرکزی ارومیه به اشعار و آثار طاهره صفارزاده پرداخته شد.

در این نشست آیدا مجیدآبادی، شاعر و کتابدار بخش روشندلان کتابخانه مرکزی ارومیه، به معرفی زنان شاعر ادبیات سنتی ایران پرداخت و از شاعرانی چون آتوسا، رابعه بلخی، مهستی گنجوی، لاله خاتون، جهان ملک خاتون، مهری هروی، بیجه منجمه، جمیله اصفهانی، زیب النسا و رشحه اصفهانی نام برد.

سجاد صافی، شاعر و کارشناس انجمن ادبی و آیینی تشنه رود ضمن اشاره به کلیاتی از شعر زنان ایران گفت: شعر زنان بعد از انقلاب با سپری کردن دوره‌ای رکود، قدم به عرصه‌های جدیدی گذاشت و شاعران زن توانستند بازتاب دهنده‌ی تجربیات و بینش‌های مختلفی در شعر باشند.

وی اضافه کرد: ویژگی‌های زبانی شعر صفارزاده را می‌توان به دو دوره پیش از انقلاب اسلامی و پس از انقلاب تقسیم‌بندی کرد، زبان شعری صفارزاده بعد از دهه‌ی ۶۰ به زبانی تثبیت شده و به دوراز استعاره تبدیل می‌شود.

رضا خسروی، کارشناس انجمن دورهمی ادبیات و مجری سیمای استانی، با گذری کوتاه به شعر زنانه در ادبیات فارسی، ابعاد عاطفی، زنانه و مادرانه اشعار طاهره صفارزاده را مورد بررسی قرار داد و گفت: صفارزاده کمتر از زبان زنانه و عاطفی بهره جسته و بیشتر سعی داشته است شاعری اجتماعی و متعهد به مسائل انسانی باشد.

وی همچنین گفت: تصاویر مادرانه نیز در اشعار طاهره صفارزاده به چشم می خورد و می تواند ابعادی از زنانگی اشعار را به تصویر بکشد.

علی رزم آرا، مدرس داستان‌نویسی و کارشناس شعر در حوزه هنری انقلاب اسلامی، به بررسی فرم و ساختار شعر صفارزاده پرداخت و اشعار پیش از انقلاب وی را اشعاری استبداد ستیز و اعتراضی معرفی کرد و گفت: بعد از انقلاب، تحولات و پویایی قابل توجهی از لحاظ زبانی نسبت به اشعار آغازین صفارزاده به چشم می خورد.

شعرخوانی توسط فرزانه ولی‌زاده، تبسم شدتی، فاطمه جمالی، سولماز طلوعی، سمیه حاضر وظیفه و مریم نقیب از دیگر بخش‌های برنامه بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: