نشست بررسی شعر طاهره صفارزاده در کتابخانه مرکزی ارومیه در آذربایجان غربی

به گزارش لیزنا، نشست ادبی با محوریت بررسی شعر طاهره صفارزاده با حضور شعرا، ادب دوستان و علاقمندان در سالن جلسات کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد.

نرگس فرحبخش، رئیس کتابخانه مرکزی ارومیه گفت: در ششمین نشست از سری نشست‌های ادبی در کتابخانه مرکزی ارومیه به اشعار و آثار طاهره صفارزاده پرداخته شد.

در این نشست آیدا مجیدآبادی، شاعر و کتابدار بخش روشندلان کتابخانه مرکزی ارومیه، به معرفی زنان شاعر ادبیات سنتی ایران پرداخت و از شاعرانی چون آتوسا، رابعه بلخی، مهستی گنجوی، لاله خاتون، جهان ملک خاتون، مهری هروی، بیجه منجمه، جمیله اصفهانی، زیب النسا و رشحه اصفهانی نام برد.

سجاد صافی، شاعر و کارشناس انجمن ادبی و آیینی تشنه رود ضمن اشاره به کلیاتی از شعر زنان ایران گفت: شعر زنان بعد از انقلاب با سپری کردن دوره‌ای رکود، قدم به عرصه‌های جدیدی گذاشت و شاعران زن توانستند بازتاب دهنده‌ی تجربیات و بینش‌های مختلفی در شعر باشند.

وی اضافه کرد: ویژگی‌های زبانی شعر صفارزاده را می‌توان به دو دوره پیش از انقلاب اسلامی و پس از انقلاب تقسیم‌بندی کرد، زبان شعری صفارزاده بعد از دهه‌ی ۶۰ به زبانی تثبیت شده و به دوراز استعاره تبدیل می‌شود.

رضا خسروی، کارشناس انجمن دورهمی ادبیات و مجری سیمای استانی، با گذری کوتاه به شعر زنانه در ادبیات فارسی، ابعاد عاطفی، زنانه و مادرانه اشعار طاهره صفارزاده را مورد بررسی قرار داد و گفت: صفارزاده کمتر از زبان زنانه و عاطفی بهره جسته و بیشتر سعی داشته است شاعری اجتماعی و متعهد به مسائل انسانی باشد.

وی همچنین گفت: تصاویر مادرانه نیز در اشعار طاهره صفارزاده به چشم می خورد و می تواند ابعادی از زنانگی اشعار را به تصویر بکشد.

علی رزم آرا، مدرس داستان‌نویسی و کارشناس شعر در حوزه هنری انقلاب اسلامی، به بررسی فرم و ساختار شعر صفارزاده پرداخت و اشعار پیش از انقلاب وی را اشعاری استبداد ستیز و اعتراضی معرفی کرد و گفت: بعد از انقلاب، تحولات و پویایی قابل توجهی از لحاظ زبانی نسبت به اشعار آغازین صفارزاده به چشم می خورد.

شعرخوانی توسط فرزانه ولی‌زاده، تبسم شدتی، فاطمه جمالی، سولماز طلوعی، سمیه حاضر وظیفه و مریم نقیب از دیگر بخش‌های برنامه بود.