یک دورهمی دوستانه با طعم اشعار نظامی در نشست ادبی کتابخانه آ؛یتان قدس رضوی

به گزارش لیزنا، سی‌و‌دومین نشست خوانش متون کهن ادبیات پارسی، هم‌زمان با سالروز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، شاعر و داستان‌سرای سدۀ ششم و هفتم هجری، در روزهای پایانی سال 97 رقم خورد. در این نشست صمیمانه که با حضور دکتر علی کرامتی‌مقدم، در محل کتابخانۀ تخصصی ادبیات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، بخش‌های مختلفی از اشعار خمسۀ نظامی همچون خسرو و شیرین، در توحید باری‌تعالی، در نعت رسول اکرم(ص)، در نصیحت فرزند خود محمد(ص) و لیلی و مجنون توسط حضار قرائت شد.

دکتر کرامتی‌مقدم در خلال خوانش اشعار، به بیان توضیحاتی دربارۀ شعر و اندیشه‌های نظامی پرداخت و با بیان این که نظامی گنجوی از معدود شاعرانی است که وی را حکیم می‌خوانند، گفت: نظامی شاعر صاحب‌سبکی است که مضامین ابتکاری و نوی را در شعرش وارد کرده و با ترسیم تصاویری از زندگی عامیانه در اشعارش، سبک جدیدی را وارد شعر فارسی کرد که بر شعرای بعد از او اثر گذاشت.

وی افزود: نظامی در مخزن الأسرار بر ناپایداری دنیا و پرهیز از هوای نفس تأکید دارد، عشق در آثارش آلوده به هوس نیست و عفت کلام در شعر او برجسته است.

در ادامه، یکی دیگر از اساتید ادبیات پارسی حاضر در جلسه، نظامی را از پدیده‌های شگفت ادبیات فارسی دانست که هرگونه پژوهش دربارۀ او، پژوهش دربارۀ ادبیات جهان است. دکتر حافظی ادامه داد: این ادیب زبردست، سیاست‌مداری ناظر به علم سیاست است که در آثارش، از نصیحت‌الملوک‌نویسی غافل نشده و پیوسته آیین کشورداری را می‌آموزد.

وی در پایان، با بیان این‌که 50 سال پس از غزالی، نظامی به دنیا می‌آید، او را وارث و جانشین اندیشه‌های غزالی دانست و تصریح کرد: تأثیر اندیشه‌های نوریۀ غزالی بر نظامی آشکار است؛ از طرفی، نظامی پیشگام شیخ اشراق و در واقع، پلی میان غزالی و شیخ اشراق است.

دیگر بخش‌های این دورهمی دوستانه را معرفی کتاب «مشک بر حریر» اثر زهرا محراب‌زاده با موضوع تحلیل و نمادشناسی هفت پیکر نظامی گنجوی توسط نسرین کمالی‌پور، کارشناس کتابخانۀ تخصصی ادبیات و نمایشگاهی از کتبی که تاکنون در سه سال برگزاری نشست‌های خوانش متون کهن ادبیات فارسی، مرور و خوانش شده بود، تشکیل داد.