بازگشایی و کلنگ زنی دو کتابخانه در شهرستان بیرجند استان خراسان جنوبی

به گزارش لیزنا، در این مراسم که با حضور فرماندار شهرستان بیرجند، مدیرکل امور بانوان و خانواده و مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی و جمعی دیگر از مسئولان شهرستان بیرجند و اهالی، شنبه ۱۸ اسفند ماه برگزار شد، مسئولان پس از بازگشایی و بازدید از کتابخانه عمومی استاد سعیدی، برای کلنگ زنی ساختمان جدید کتابخانه عمومی روستای حاجی آباد، راهی این روستا شدند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، در این مراسم حضور خیّران را در پروژه کتابخانه عمومی روستای حاجی آباد، بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: زمین این کتابخانه توسط حسن امیرآبادی زاده از خیّران شهرستان به اداره کل کتابخانه های عمومی استان واگذار شده و غلامحسین کریم پور، دیگر خیّر بیرجندی، قول مساعدت در ساخت این کتابخانه را داده است.

محمدرضا رضایی، تنوع اقشار عضو در کتابخانه های عمومی را عامل مهمی در توجه به فضاهای کتابخانه دانست و افزود:  توجه به این مسائل در ساخت و تجهیز کتابخانه باید مدنظر قرار گیرد.

وی همچنین کتابخانه را محل حضور نخبگان و فرهیختگان دانست و ادامه داد: به سبب قداست وجود کتابخانه و هدف و خط مشی این بنای فرهنگی، باید توجه همه جانبه به آن را در رأس امور قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، استان خراسان جنوبی دارای ۷۶ کتابخانه عمومی، شامل ۶۵ کتابخانه نهادی و ۱۱ کتابخانه مشارکتی است و حدود ۵۷ هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی این استان هستند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بیرجند نیز در مراسم کلنگ زنی ساختمان جدید کتابخانه عمومی روستای حاجی آباد گفت: کتابخانه شهید مرتضی حاجی آبادی روستای حاجی آباد در سال ۹۴ و در ساختمانی که به همت دهیاری فراهم شده بود، شروع به کار کرد.

مهدی نیازی، افزود: با توجه به آخرین سرشماری رسمی کشور و روند رو به رشد جمعیت روستای حاجی آباد، از همان ابتدا نیاز به وجود فضایی بزرگتر و مناسب تر احساس می شد و این امر، مقدمه حضور خیّران شد که با یاری و همراهی خود سبب آغاز پروژه ساخت ساختمان جدید برای این کتابخانه شدند.

وی همچنین همراهی فرماندار شهرستان بیرجند را ستودنی دانست و از تلاش های کمیته برنامه ریزی شهرستان برای اختصاص نیمی از هزینه ایجاد کتابخانه تشکر کرد.

وی با بیان اینکه ساختمان جدید کتابخانه عمومی روستای حاجی آباد در زمینی به مساحت ۱۰۸۴ مترمربع و با زیربنای ۵۲۰ مترمربع، ساخته خواهد شد، اظهار امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۰ شاهد افتتاح رسمی این کتابخانه باشیم.

وی اضافه کرد: کتابخانه عمومی استاد سعیدی بیرجند که ساخت آن به سال ۱۳۳۹ برمی گردد، با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای، اعتبارات شهرستان و انجمن کتابخانه های عمومی و نیز کمک های نهاد کتابخانه عمومی کشور، بازسازی شد.

رئیس شورای اسلامی روستای حاجی آباد نیز در این مراسم، با اشاره به جمعیت رو به رشد روستای حاجی آباد و مهاجرپذیری آن بر خلاف اکثر مناطق روستایی کشور، توجه به این روستا را ضروری خواند.

محمدرضا حاجی آبادی، افزود: بیش از ۵۰ درصد از جمعیت بخش مرکزی شهرستان بیرجند در مناطقی چون حاجی آباد، امیرآباد و چهکند ساکن هستند؛ لذا ضروری است از لحاظ فرهنگی با توجه به حضور اقوام مختلف در این منطقه، به شکل ویژه ای برای این مناطق برنامه ریزی شود.

وی ضمن قدردانی از حضور خیّران، پیگیری های فرماندار شهرستان و استقبال اهالی روستای حاجی آباد، تأکید کرد: همچنان که در روستای حاجی آباد به واسطه وجود چند مسجد و پایگاه مذهبی، موقعیت مناسبی فراهم شده است، وجود پایگاههای فرهنگی نظیر کتابخانه نیز ضروری است.

در ادامه غلامحسین کریم پور، از خیّران کتابخانه ساز استان، ضمن اشاره به استقبال مردم روستای حاجی آباد در امور فرهنگی، خدمت به مردم را ارزشمند خواند و گفت: بدون شک نیت و خصلت های نیکوی مردم حاجی آباد است که سبب شده در کنار افزایش جمعیت این روستا از قبل از انقلاب تا کنون، شاهد رونق و رشد همه جانبه این منطقه باشیم.

شایان ذکر است، «طرح ملی کتابخانه گردی» همزمان با پانزدهمین سالگرد تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در کتابخانه های عمومی تازه تأسیس و تازه بازسازی شده سراسر کشور، برگزار شد.