کد خبر: 39179
تاریخ انتشار: شنبه, 25 اسفند 1397 - 13:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

همایش گرامیداشت یاد شیخ کتابدار در شهر شباب ایلام برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام
 همزمان با سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همایش نکوداشت شیخ کتابدار، حاج شیخ علی اکبر شیخی(نجفی) با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام برگزار شد.
همایش گرامیداشت یاد شیخ کتابدار در شهر شباب  ایلام برگزار شد

به گزارش لیزنا، همزمان با سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همایش نکوداشت شیخ کتابدار، حاج شیخ علی اکبر شیخی(نجفی)، با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام، معاونان فرماندار، جمعی از مدیران ادارات شهرستان چرداول و علاقه مندان در مسجد جامع شهر شباب برگزار شد

این برنامه با همکاری اداره کل کتابخانه های استان ایلام، فرمانداری شهرستان چرداول، اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چرداول، بخشداری، شهرداری، شورای شهر، معتمدین، نخبگان و مردم شهر شباب و خانواده شیخ علی اکبر شیخی به منظور گرامیداشت مقام شیخ علی اکبر شیخی و شناساندن نقش مهم وی در رشد فرهنگی مردم بخش شباب از طریق تاسیس کتابخانه،‌ انجام شد.

در بخشی از این مراسم، مراد جلیلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام، اظهار داشت: کسانی که با کتاب ارتباط دارند، اغلب انسان های فهیم و آگاهی هستند. منشأ خیر بوده و زیانی برای جامعه ندارند. خداوند را شاکریم که صاحب دین و مذهبی هستیم که اساس و پایه آن بر معجزه ای به نام قرآن کریم است. مهم ترین شاخصه چهره های ماندگار ما در طول تاریخ داشتن کتاب و ارتباط با علم و دانش بوده و باعث سرافرازی این ملت است که از چنین پیشینه ارزشمند تاریخی برخوردار است.

وی اظهار داشت: تاثیری که کتاب در دانایی و پیش بردن انسان ها به سمت اهداف متعالی دارد، ما را ملزم می کند، بیش از گذشته با کتاب و کتابخوانی ارتباط داشته باشیم و امیدواریم این گونه مجالس، سرآغاز دوره ای جدید از فعالیت های فرهنگی به ویژه در راستای کتاب و کتاب خوانی در این منطقه باشد.

جلیلیان همچنین با اشاره به تلاش های خستگی ناپذیر شیخ کتابدار در ارتقای رشد فکری و فرهنگی مردم این منطقه، گفت: شیخ علی اکبر نجفی، روحانی تلاشگری بود که از این منطقه برخاست و با مشقت های زیاد و در مناطق دور دست به علم آموزی پرداخت. پس از آن به این منطقه برگشت و پایه گذار اقدامات بزرگی مانند تأسیس مکتب خانه، اجرای فعالیت های متنوع فرهنگی، تاسیس نمایندگی نهاد های انقلابی در شهر شباب و کتابخانه بود و تا امروز ثمره فعالیت های ماندگار وی در جامعه ساری و جاری است.

لازم به ذکر است، شیخ علی اکبر شیخی (نجفی) در شهریور ماه سال ۱۲۹۹ در منطقه شباب به دنیا آمد و مقدمات علوم اسلامی را نزد پدر خود آموخت. در سن ۱۲ سالگی جهت ادامه تحصیلات به شهر نجف اشرف رفت و در آنجا دروس تکمیلی علوم اسلامی را فرا گرفت؛ پس از بازگشت به وطن در سن ۲۰ سالگی به منطقه ارکواز ملکشاهی رفت. با تاسیس مکتب خانه در آن دیار به مدت ۴ سال به آموزش علوم دینی پرداخت و سپس با دعوت مردم زادگاه خود، به شباب آمد و با تاسیس مکتب خانه و آموزش علوم دینی، علاوه بر گسترش سواد آموزی، شاگردان زیادی را تربیت کرد. وی پس از تاسیس مدرسه دولتی خاقانی در شهر شباب، و در کنار امر سواد آموزی، فرصت گران بهایی برای فعالیت های فرهنگی و مذهبی یافت و توانست دوره جدیدی از حیات فکری را در این منطقه ایجاد کند. با پیروزی انقلاب اسلامی دوره جدیدی از فعالیت های شیخ آغاز شد وی با کسب نظر از آیت الله حیدری ایلامی، نماینده امام (ره) در استان ایلام، با کمک مردم اقدام به برقراری امنیت در منطقه شباب همت و جهاد سازندگی شباب را تاسیس کرد. وی با موافقت مسئولان وقت اجازه یافت مکان سابق پاسگاه ژاندارمری را به کتابخانه تبدیل کند، خود نیز مسئولیت اداره آن را بر عهده گرفت و به امر توسعه کتاب و کتابخوانی پرداخت.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: