کتابخانه «رشید افندی»؛ محافظتی 223 ساله از نسخ خطی +عکس

به گزارش لیزنا، این کتابخانه که دیوار به دیوار مسجد جامع بزرگ شهر کایسری (نماد این شهر) قرار دارد، به اندازه نسخ خطی و تاریخی با معماری بنای خود نیز که از قدیم تا به امروز ویژگی های خاص خود را حفظ کرده است، جلب توجه می کند و مانند پلی است میان گذشته و آینده.

 

این کتابخانه که آرمانی است از محمد رشید افندی، رئیس الکتاب (وزیر امور خارجه) دوره سلیم سوم به زادگاه خویش، در حال حاضر شامل 2هزار و 52 نسخه خطی، 5هزار و 923 نسخ چاپی قبل از دوره استفاده از حروف، 18 نسخه چاپی دوره ابراهیم متفرقه و غیره می شود و به طور کل به 8هزار و 520 اثر خدمت رسانی می کند.

 

از میان آثار موجود در کتابخانه 925 جلد از نسخ خطی و 18جلد از نسخ چاپی ابراهیم متفرقه متعلق به خود رشید افندی بوده اند.

 

در این کتابخانه که آثاری به زبان فارسی و عربی در حوزه های ادبیات، تاریخ، جفرافیا و بیشتر از همه آثار دینی محافظت می شوند، اثر ابو منصور ماتریدی «تأویلات اهل السنة» نیز جای دارد.

 

این ویژگی کتابخانه بیشتر مورد استفاده دانشجویان، پژوهشگران و محققان است.

ساخت کمدهایی از چوب درخت تار برای جلوگیری از ورود حشرات

این نسخه های خطی که فرم دیجیتالی همه آنها ساخته شده است، برای جلوگیری از رطوبت و پوسیدگی در کمدهای کوچکی که به طور ویژه ساخته شده اند، نگهداری می شوند. کمدها که 223 سال قبل برای ممانعت از ورود حشرات از چوب درخت تار ساخته شده اند، همچنان این خصوصیت خود را حفظ کرده اند.

 

گرما و رطوبت در این بنای تاریخی که از سنگ های تراشیده ساخته شده است، به طور دائم توسط سیستم تهویه هوای حساسی کنترل می شود.

 

ویژگی کتابخانه با آثار چاپی ابراهیم متفرقه 

محمد کارا آرسلان، معلم تاریخ بازنشته که سال هاست در کتابخانه تحقیق می کند، در مورد وجود نامه ای از طرف محمد رشید افندی در این کتابخانه مبنی بر خواست وی برای ساخت مسجدی در زادگاه خود، می گوید. به گفته وی نزدیکان رشید افندی می گویند که به اندازه کافی مسجد در این منطقه وجود دارد اما کتابخانه ای مورد نیاز است و تصمیم او تغییر میابد.

 

کارا آرسلان می افزاید: او رئیس بوروکراسی عثمانی است. در واقع در شهر کتابخانه هایی وجود دارد ولی ساختمان جداگانه ای موجود نیست. آثار موجود در دیگر کتابخانه ها نیز تدریجا به اینجا آورده می شوند. کتابخانه به شکل کتابخانه های کلاسیک عثمانی دارای گنبدی سنگی است. یک انبار کوچک در کنار آن قرار دارد که نسخه های خطی آنجا نگهداری می شوند.  بیشتر آثار موجود مربوط به دوره پیش از انقلاب حروف می شود و وجود آثار ابراهیم متفرقه به این مکان خصوصیات ویژگی ای عطا می کند.

ترجمه: زهرا شریفی