معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد خبر داد
اعزام سه کاروان کمک‌های مردمی نهاد کتابخانه های عمومی به مناطق سیل‌زده خوزستان

به گزارش لیزنا، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با ارائه گزارشی از فعالیت‌های نهاد در حوزه امدادرسانی فرهنگی به مناطق سیل‌زده، عنوان کرد: تا کنون سه کاروان شامل کتاب، اسباب‌بازی و اقلام فرهنگی استان‌های کرمانشاه، تهران (با سه دستگاه کامیون) و البرز به استان خوزستان اعزام شده است که ان‌شالله از فردا کار خدمت‌رسانی در این مناطق را آغاز می‌کنند.

وی با اشاره به آغاز جمع‌آوری کمک‌های مردمی در استان‌های مختلف کشور برای اعزام به مناطق سیل‌زده، افزود: بخشی از اقلام این کاروان شامل کمک‌های مردمی و بخشی نیز شامل کمک‌های کارکنان و ادارات کل استان‌های کرمانشاه، تهران و البرز است. خوشبختانه گزارش فعالیت‌ کتابخانه‌ها از روند جمع‌آوری کمک‌های مردمی نشان از استقبال خوب مردم برای مشارکت در این حرکت دارد و امیدواریم این فضای خوب ایجاد شده، ادامه دار باشد.

رمضانی ادامه داد: از آنجا که روند جمع‌آوری کمک‌های مردمی از طریق کتابخانه‌های سراسر کشور، روندی زمانبر خواهد بود، تا کنون برخی از کمک‌های جمع‌آوری شده را ارسال کردیم و مابقی کمک‌های جمع‌آوری شده را در کاروان‌های بعدی به این مناطق اعزام خواهیم کرد. به عنوان مثال روز پنجشنبه گذشته کاروان اقلام اهدایی اداره کل مازندران در استان گلستان آغاز شد و اقداماتی در این زمینه نیز در استان لرستان صورت گرفته است.

وی درباره نحوه خدمت‌رسانی در استان‌های لرستان و ایلام نیز توضیح داد: مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و مدیرکل امور کتابخانه‌های نهاد در لرستان و ایلام حاضر شده‌ و در حال بررسی روند اجرایی کار هستند تا ان‌شالله اقدامات اجرایی و اعزام کتابخانه‌های سیار استان‌های لرستان و ایلام نیز پس از نهایی شدن طی امروز و فردا، آغاز شود. همچنین دو دستگاه کتابخانه سیار طی امروز و فردا به استان گلستان اعزام می‌شود تا خدمات خود را آغاز کنند.

ثبت نام ۷۰۰ نفر از کارکنان نهاد برای خدمت‌رسانی

معاون کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد تأکید کرد: بنا و مبنای ما این است که برای خدمت‌رسانی از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم. اما نهاد هم به عنوان یک نهاد عمومی که وظایفی را بر عهده دارد، خود را مسئول می‌داند تا در حد توان و بضاعت، خدماتی را در این زمینه ارائه کند. خوشبختانه مدیران کل کتابخانه‌های عمومی و پرسنل و همکاران ما در سراسر کشور با انگیزه و روحیه پای کار هستند و تا امروز بیش از  ۷۰۰ نفر از پرسنل محترم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سطوح مختلف برای حضور در مناطق سیل زده اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با اشاره به مراحل ثبت نام و روند اجرایی همکاران داوطلب برای اعزام به مناطق سیل‌زده گفت: این موضوع روند اجرایی و ملاحظات خاص خود را دارد که به محض تأمین و فراهم شدن این امکانات و اقتضائات، بحث اعزام همکاران بر اساس ثبت نام‌های انجام شده، اعلام آمادگی و تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته انجام خواهد شد.

ضرورت امدادرسانی فرهنگی در مناطق سیل‌زده

مهدی رمضانی یادآور شد: ممکن است برای برخی این سوال ایجاد شود که هموطنان سیل‌زده نیازمند تأمین امکانات اولیه شامل مسکن، خوراک و پوشاک و تأمین مالی هستند و در این میان تأمین نیازهای فرهنگی چه فایده و ضرورتی دارد؟ دوستانی که در مناطق سیل‌زده حضور دارند می‌توانند این موضوع را درک کنند که کودکان و نوجوانان و جوانانی در کمپ‌ها حضور دارند، اوقات آزاد و فراغت بسیاری دارند که اگر این حجم زمان بری آنها ساماندهی نشود و از ظرفیتی که ایجاد شده استفاده مناسب نشود، خود زمینه‌ساز ایجاد آسیب‌های جدی خواهد بود که تلاش داریم بر اساس توان خودمان بخشی از این زمان را پوشش دهیم.

وی در این باره توضیح داد: با توجه به وقوع سیل و ادامه یافتن آن در استان‌های دیگر، تعداد هموطنان سیل‌زده در خوزستان یعنی جامعه هدف ما در حال افزایش است. ما تا کنون بیش از ۷۰ کمپ در استان خوزستان داریم که در حال خدمت‌رسانی و اسکان دادن به افرادی هستند که خانه‌های خود را از دست داده‌اند. با توجه به تعطیلی مدارس و شرایط ویژه این مناطق، بسیاری از کودکان و زنان خانه دار نیز در این کمپ‌ها ساکن هستند.

کودکان و نوجوانان در اولویت امداد فرهنگی

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با برشمردن اولویت‌های نهاد در بحث خدمت‌رسانی گفت: گام اول و جامعه هدف اصلی ما کودکان و نوجوان هستند و پس از آن بانوان سیل‌زده اولویت دوم برنامه‌های فرهنگی هستند. همچنین تمهیداتی برای بچه‌های پشت کنکوری در این کمپ‌ها که نیازهای آموزشی دارند نیز پیش‌بینی شده است. همچنین در این شرایط با اعلام آمادگی گروه‌های مختلف برای همکاری در قالب گروه‌های جهادی روبه رو هستیم که در حال ساماندهی آن نیز هستیم.

رمضانی تصریح کرد: بدون شک توان نهاد تمام این ظرفیت چندصد یا چند ده هزار نفری در استان‌های مختلف را نمی‌تواند پوشش دهد ولی انشالله تلاش می‌کنیم بخشی از کار را انجام می‌دهیم. خوشبختانه تقسیم‌بندی خوبی در این زمینه صورت گرفته که به عنوان مثال استان خوزستان به دلیل شرایط بحرانی فعلی آن، به پنج قسمت تقسیم شده و در حال حاضر این پوشش دهی بر اساس این تقسیم‌بندی‌ها در حال اجرا است.

وی افزود: برای سایر استان‌های سیل‌زده نیز چنین برنامه‌هایی پیش‌بینی شده، اما امروز استان گلستان از حالت شرایط بحرانی خارج شده است. معمولا مردها در روز به آماده‌سازی منازل سیل‌زده خود می‌پردازند و بچه‌ها و خانم‌ها در کمپ‌ها استقرار دارند. حتی برخی از مردم به شهر برگشتند ولی هنوز مدارس و برخی خدمات به صورت کامل شکل نگرفته است. اقدامات ما نیز در گلستان آغاز شده و تا کنون نیز اتفاقات خوبی در این استان رخ داده و خوشبختانه به لحاظ اقدامات اجرایی در این استان عقب نیستیم.

بهره‌وری از توان و ظرفیت نهاد برای ارائه خدمات

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با تأکید بر اینکه نهاد از هر توان و ظرفیت خود برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده استفاده خواهد کرد، گفت: با توجه به فشاری که امروز روی شانه های این مردم احساس می‌شود ما سعی می‌کنیم در کنار مردم و در خدمت آنها باشیم و این موضوع در همه حوزه‌ها در جریان خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما به اقتضای نیاز هموطنان سیل‌زده در حال خدمت‌رسانی هستیم، گفت: خدمات تهیه و پخت غذا در کتابخانه، از سوی هیأت‌ها و موکب‌های مذهبی در حال انجام است که ما نیز ظرفیت‌های پشتیبانی را در اختیار این عزیزان قرار داده‌ایم. در معمولان نیز یک کتابخانه عمومی برای اسکان سیل‌زدگان اختصاص پیدا کرده است. در خوزستان در حال حاضر نیاز به فضا وجود ندارد، اما هرلحظه که نیاز باشد، بر اساس نیاز منطقه و دستگاه‌های مربوطه ما آماده همکاری هستیم.

مهدی رمضانی تأکید کرد: تمام اقداماتی که تا به امروز از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه‌های مختلف انجام شده، در راستای بحث اجتماعی شدن کتابخانه‌ها و در کنار مردم بودن کتابخانه‌های عمومی بوده‌ است.