دوره آموزشی «آشنایی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» در کرمان برگزار شد

 به گزارش لیزنا؛ دوره آموزشی «آشنایی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» با تدریس رضا محمودپور، مسئول بخش نسخ خطی و اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه و کارشناس نسخ خطی کشور و با حضور احمد وفائی، مدیرکل کتابخانه های عمومی، ویژه رؤسای شهرستان ها، کارشناسان ستادی، مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران کتابخانه‌های عمومی در محل تالار دکتر باستانی پاریزی کتابخانه مرکزی برگزار شد.

احمد وفائی، مدیرکل کتابخانه های عمومی با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی استان کرمان اظهار داشت: نسخ خطی، میراث مکتوب ما هستند و استان کرمان نیز با پیشینه فرهنگی بسیار غنی هنوز هم منابع خطی بسیاری در نزد مردم هست که باید با فراخوان و  فرهنگ‌سازی درست و فراهم‌کردن شرایط مطلوب برای نگهدای این اسناد، در راستای حفظ آن ها قدم برداریم.

وی همچنین از ایجاد بخش ویژه اسناد و نسخ خطی مجهز در کتابخانه مرکزی کرمان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت:  با راه‌اندازی این بخش امکان بازدید و حفظ و شناسایی سرمایه های ارزشمند و گنجینه های تاریخی فراهم می شود.

وفائی از اقدام نهاد کتابخانه های عمومی کشور به منظور شناسایی نسخ خطی کتابخانه های عمومی و نگهداری صحیح و اصولی، و حفظ منابع نسخ خطی و چاپ سنگی تقدیر کرد.

محمود پور با تاکید بر اهمیت پیشینه فرهنگی کرمان اظهار داشت: آشنایی با مقوله حفظ و نگهداری آثار ملی و هویت فرهنگی مردمان هر کشور را مهم برشمرد و ابراز امیدواری کرد بخش ویژه اسناد و نسخ خطی کرمان آنگونه که در خور و شایسته نام کرمان هست طراحی و راه اندازی شود.

محمودپور، مدرس دوره به بیان روش‌های شناخت کتب خطی، چاپ سنگی و چاپ سربی پرداخت و تفاوت‌ها و شباهت‌های این‌گونه اسناد را تشریح کرد.

آسیب‌ شناسی این حوزه و روش های نسخه‌شناسی، حفاظت اسناد خطی، شیوه های نگهداری نسخ خطی و توجه به جمع آوری اسناد از منازل از دیگر مباحثی بود که در این دوره آموزشی مطرح شد.

در این کارگاه آموزشی یک روزه رضا محمودپور تاریخ کتابت نسخ خطی و منابع چاپ سنگی در هنر، را توضیح داد.

وی با اشاره به صدمات وارد شده بر این آثار گفت: بسیاری از این آثار از زمان کتابت تا چند دهه گذشته، به خوبی نگهداری شد، اما در سال های اخیر به دلیل عدم شناخت درست افراد از نحوه نگهداری و استفاده از این آثار متاسفانه لطمه های جبران ناپذیری به آن ها وارد شده است.