کد خبر: 21290
تاریخ انتشار: جمعه, 17 مهر 1394 - 16:23

داخلی

»

اخبار کتاب

آیین پایانی اولین دوره‌ی جایزه‌ی گوزن زرد برگزار شد

  آیین پایانی اولین دوره‌ی جایزه‌ی گوزن زرد با معرفی بهترین کتاب سال ازنظر پدرها و مادرها و بچه‌ها برگزار شد.
آیین پایانی اولین دوره‌ی جایزه‌ی گوزن زرد برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، این مراسم روز پنج‌شنبه، ۱۶ مهرماه 94، با حضور فریدون عموزاده خلیلی و علی‌اصغر سیدآبادی و جمعی از نویسندگان کتاب‌های کودک و نوجوان و خانواده‌های کتاب‌خوان در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد.

 

فریدون عموزاده خلیلی، رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، با ابراز خرسندی از شکل‌گیری جایزه‌ی گوزن زرد توسط گروهی غیردولتی گفت: دو‌تا و نصفی اتفاق مهم‌ در جایزه‌ی گوزن زرد است. این جایزه دارد به یکی از گم‌شده‌های جامعه‌ی ما در شرایط فعلی جواب می‌دهد. به‌نظر من، یکی از گم‌شده‌های جامعه‌ی ما این است که سرگرمی‌های خانوادگی  تک‌نفره شده؛ از بچه‌ها تا بزرگ‌ترها و حالا، این‌که جایزه‌ای افراد خانواده را ترغیب کند تا با هم کتاب بخوانند، پاسخی به این گم‌شده است؛ ارزش و فضیلتی که نگرانش هستیم کم‌رنگ شود.

 

وی ادامه داد: بحث دوم، بحث کتاب است. هرقدر که ما نویسنده‌ها بگوییم کتاب جایگاه خودش را دارد و ارزش آن حفظ می‌شود و هیچ‌وقت کتاب از بین نمی‌رود. اما همه‌ی ما ته دلمان این نگرانی را داریم، با اتفاق‌هایی که دارد می‌افتد، نکند چند صباح دیگر کتاب و کتاب‌خوانی نداشته باشیم. این اتفاقِ خوبِ دومی است که می‌تواند ما را دل‌گرم کند که اتفاق‌های خوبِ دیگری هم در راه است و کتاب هنوز موردتوجه است و آن نصفه‌ای هم که گفتم... البته، برای من این دو اتفاق اول مهم‌تر بود؛ این‌که بچه‌ها و بزرگ‌ترها با هم کتاب بخوانند و این‌که جایزه‌‌ای غیردولتی درباره‌ی کتاب اضافه شده است. آن نصفی هم درباره‌ی اسم جایزه است که به یکی از گونه‌های حیات‌وحش که در حال انقراض است، اشاره می‌کند. این اتفاق، اگرچه در حد یک اسم و اشاره باشد و همین‌قدر به یاد بیاورد که هوای گوزن زرد را داشته باشیم، ارزش‌مند است. ولی آن دو اتفاق اولی که گفتم، ارزش‌هایی است که به مرور حتماً خودش را نشان می‌دهد. البته، نیاز جایزه این است که از حالت نمادین خارج شود و به یک عمل عمومی در زمینه‌ی کتاب‌خوانی تبدیل شود. امیدوارم دست‌اندرکاران این جایزه بتوانند این اتفاق را هم به‌وجود بیاورند.

 

در بخش دیگری از این مراسم، علی سیدآبادی، شاعر و نویسنده، درباره‌ی ایده‌ی شکل‌گیری جایزه‌ی گوزن زرد توضیح داد: «نقش من در این جایزه تنهایی نبوده و بعد، هیچی نبوده است! ماجرا از آن‌جا شروع شد که یک روز در جلسه‌ی داوری لاک‌پشت پرنده، خانم گیسو فغوری و عذرا جوزدانی به‌خاطر تعطیلی مدارس مجبور شده بودند بچه‌هایشان (کیان و مانیا) را به جلسه‌ی داوری بیاورند. در آن جلسه، وقتی درباره‌ی کتاب‌ها بحث و رأی‌گیری می‌شد، بچه‌ها هم دست‌هایشان را بالا می‌بردند و نظرهایشان با نظر مادرهایشان فرق داشت. مثلاً خانم جوزدانی می‌گفت این کتاب سه لاک‌پشت می‌گیرد، ولی مانیا می‌گفت نه! پنج لاک‌پشت! یا درباره‌ی کتاب بعدی برعکس. این تصویر در ذهن چند نفر از گروه داوری لاک‌پشت پرنده ماند؛ بچه و مادر درباره‌ی کتاب رأی بدهند و نظرهایشان مخالف هم باشد. ما فکر کردیم این خیلی خوب خواهد بود. اول دوستان گفتند در حاشیه‌ی جایزه‌ی لاک‌پشت پرنده، جایزه‌ی پدرها و مادرها و بچه‌ها را برگزار کنیم، ولی بعد گفتیم ما دو دست بیش‌تر نداریم و دوتا هندوانه هم که زیر بغل‌مان داریم. برای همین، خانم ربابه میرغیاثی و خانم بنفشه محمودی مسئولیت این ایده را برعهده گرفتند و جایزه‌ی گوزن زرد شکل گرفت.»

 

در اولین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی گوزن زرد ۱۰۰ کتاب راه یافته به فهرست‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم لاک‌پشت پرنده (که به تشخیص گروه داوریِ این فهرست برای گروه سنی خردسال و کودک مناسب بود) توسط بیست خانواده‌ی ایرانی مطالعه و ارزیابی شد و درمجموع، ۱۰ کتاب (۵ عنوان ترجمه و ۵ عنوان تألیف) که بیش‌ترین امتیاز را از گروه داوری کسب کرده بود، به مرحله‌ی نهایی رسید.

 

در آیین پایانی اولین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی گوزن زرد، در گروه ترجمه از «سیدمهدی میراسماعیلی» برای ترجمه‌ی کتاب «روزی که مخصوص آقا قورباغه بود»؛ از «محبوبه نجف‌خانی» برای ترجمه‌ی کتاب‌های «سار کوچولو نمی‌تواند پرواز کند» و «شیر کتابخانه»؛ از «مریم رزاقی» برای ترجمه‌ی کتاب «هدیه‌ای برای مامان‌بزرگ» تقدیر شد.

 

گروه داوری این جایزه، نشان گوزن زرد، لوح تقدیر و هدیه‌ی نقدی (به مبلغ ده میلیون ریال ازطرف شرکت تولیدی شیوا) را به محبوبه نجف‌خانی برای ترجمه‌ی مجموعه کتاب‌های فلیکس از انتشارات زعفران تقدیم کرد.

 

در گروه تألیف نیز از محمدهادی محمدی برای کتاب «چه‌وچه‌وچه یک بچه»؛ علی احمدی برای کتاب «وقتی بابام کوچک بود»؛ از «حدیث لزرغلامی» برای کتاب‌های «دوستت دارم» و «روبی» تقدیر شد.

 

 گروه داوری این جایزه از میان کتاب‌های تألیفی مجموعه‌ی «آواورزی با سی‌بی‌لک» و «الفباورزی با کاکاکلاغه» را بهترین کتاب سال معرفی کرد و نشان گوزن زرد، لوح تقدیر و هدیه‌ی نقدی (به مبلغ ده میلیون ریال ازطرف شرکت تولیدی شیوا) را به محمدهادی محمدی تقدیم کرد.

 

این مراسم با اجرای مهسا ملک‌مرزبان و همکاری فصلنامه‌ی پژوهشنامه‌ی ادبیات کودک و نوجوان و پشتیبانی شرکت تولیدی شیوا (شیبا) با حضور طاهره ایبد، فرهاد حسن‌زاده، فرمهر منجزی، فرزاد فربد، محمود برآبادی، جعفر توزنده‌جانی، شادی فرزین، گیسو فغفوری، حسین نیلچیان، مهدی رجبی، سمیه علیپور، حسین شیخ‌الاسلامی، شادی خوشکار، مریم محمدخانی، فاطمه ستوده، علی پیرحسینلو، فؤاد صادقیان و مهدی پروین و با استقبال چشم‌گیر خانواده‌های علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد. 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: