کد خبر: 40183
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 شهریور 1398 - 11:20

داخلی

»

برگ سپید

 24 ساعت از زندگی یک زن

منبع : لیزنا
آی‌سان آق
 24 ساعت از زندگی یک زن

  درباره نویسنده

اشتفان تسوایگ زاده ۲۸ نوامبر ۱۸۸۱ در وین، اتریش و در تاریخ ۲۳ فوریه ۱۹۴۲ میلادی، در تبعیدگاه خود در پتروپولیس برزیل، به همراه همسرش به زندگی خود پایان داد؛ رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، روزنامه‌نویس و زندگینامه‌نویس اتریشی بود.

وی در رشته فلسفه در دانشگاه وین تحصیل کرد و درجه دکتری را در سال ۱۹۰۴ با موضوع پایان‌نامه فلسفه هیپولیت تن به‌دست آورد. شهرت تسوایگ بیشتر به خاطر رمان‌های کوتاه (به‌ویژه داستان شطرنج و آموک)، رمان‌های (وجدان بیدار، آشفتگی احساسات و دختر دفتر پستی) و چند زندگی‌نامه است. تسوایگ اولین اثر خود را به‌نام» لوند« به جهان ادب عرضه داشت که او را به عنوان یک شخصیت برجسته ادبی به جهان ادب معرفی نمود. او یک از شاگردان برجسته زیگموند فروید بود. تسوایگ در زمینه بیوگرافی و شرح‌حال بزرگان نیز آثاری با ارزش دارد که از آن‌جمله می‌توان به کتاب‌های «ماری آنتوانت»، «بالزاک»، «ماکسیم گورگی»، «ماژلان»، «ماری استورات»، «فروید» و «ژوزف فوشه» اشاره نمود.

خلاصه داستان

این کتاب داستان درباره زنی بورژوا در یکی از شهرهای اروپا است که تصمیم می‌گیرد، اتفاقی که در طی 24ساعت برای وی اتفاق افتاده بود و مدت بیست سال او را رنج داده و در درون خود پنهان کرده و جرات بازگوی آن را به کسی نداشته را برای یکی از افراد ساکن در یکی از پانسیون‌های «ریویرا» تعریف کند. که این اتفاق در سن چهل‌سالگی در حالیکه همسر وی اخیرا فوت شده بود و وضعیت روحی و روانی نامناسبی داشته، برای فرار از این وضعیت به شهر مونت کارلو رفت و در آن‌جا در یک کازینو عاشق پسری 24 ساله که تمام زندگی خود را در قمار باخته بود، شد و باقی داستان...

بررسی

نویسنده جنبه‌هاي روان‌شناختي و فرافرهنگي حديث نامكرر عشق را باز مي‌گويد و در این اثر هنرمندانه از ادراك و عواطف و انگیزه‌های درونی زنان، عواطف و عشق و احساسات و محبت آنان سخن می‌گوید. این‌که زنان در عین قوی بودن سرشار از غم و اندوه‌های پنهان در درون خود هستند که آن‌ها را بروز نمی‌دهند. در این داستان به روشنی و با توانایی بالایی حالات و روحیات فرد توصیف شده است، به طوری که جزء جزء حالات فرد را می‌توان درک و تصور کرد، انگار خود نیز در زمان وقوع آن اتفاقات در آن‌جا حضور داری و در حال تماشای آن صحنه هستی.

نویسنده در این داستان زنی را بیان می‌کند که سال‌های سال با احساس سرشکستگی و ناراحتی با مردی سر بر بالین گذاشته و در یک بستر آرمیده، و در همان حال درون خود آمادگی داشته که طعمه هر مرد جسوری بشود. و یک شب با یک جوان خوش‌قد و قامت و جسور که عاشق وی هم نبوده؛ فرار می‌کند و او را به کارخانه‌ها، ثروت، دخترهایش و شوهر چاق و دهاتی خود ترجیح می‌دهد.

گزیده ای از کتاب

_ زنی به میل خود عاشقانه به دنبال هوس و غریزه خود باشد خیلی صادقانه‌تر از آن است تا همان‌طوری که اغلب هم پیش می‌آید، شوهرش را با چشم‌های بسته و در آغوش او فریب بدهد.

_20سال فرار از دست تمام نیروهای شیطانی حیات و زندگی شیوه عالی و خیالی را که گاهی طبیعت، هرچه دارد، از گرما و سرما، از زندگی و مرگ، امید و ناامیدی در همان چند نفس تند انباشته می‌کند، هرگز نمی‌توانستم بفهمم و آن شب آن‌چنان سرشار از جنگ و جدال حرف و بحث، خشم، رنج و عذاب، عصبانیت و کینه، اشک و آه و عجز و لابه و هیجان روحی بود که به نظر هزاران سال طول کشید و ما، - این دو موجود انسانی تلو تلوخوران، یکی اسیر جنون مرگ و دیگری دستخوش خیال و وهم خود به طرف پرتگاه می‌رفتیم، از این مبارزه‌ای که به مرگ منتهی می‌شد به‌صورت کاملا متفاوتی، کاملا دیگری، با روحیه‌ای دیگر و حساسیت دیگر بیرون آمدیم.

*این جمله در حقیقت همان مجادله‌ای که بین عقل و غریزه نفس و هوس وجود دارد را بیان می‌کند، این‌که چگونه انسان بعضی وقتا بین دو راهی سختی گیر می‌افتد و پیروزی غریزه نفسی را بر عقل و منطق بیان می‌کند.

_ چرا باید این را کتمان کنم؟ در برابر تاثیر بی‌تردید این صحنه نتوانستم مقاومت کنم و نکردم. حق شناسی مایه خوشبختی و سعادت انسانی است، زیرا خیلی به ندرت به صورت قابل رویت مجسم می‌شود؛ نزاکت و سلامت نفس شرط عقل است و از نظر من، که فردی خونسرد و با احتیاط هستم، چنین شور و هیجانی، چیزی تازه و سودمند، سلامت‌بخش و دلپذیر و دلنشین بود و همچنین بعد از باران دیشب هر منظره‌ای مثل این مرد شکست خورده به صورت سحرآمیزی شکوفا و زیبا شده بود.

سخن آخر

بعد از مطالعه این داستان به این نتیجه رسیدم که یک زن خودش باید شهامت این را داشته باشد که به دنبال خواسته و علایق خود برود و نباید به آسانی در برابر مشکلات زندگی زانو بزند. همچنین هرکس باید یاد بگیرد که به خواسته‌های دیگران احترام بگذارد و کمتر کسی را قضاوت کند.

 منابع:

ویکی پدیای فارسی. اشتفان تسوایگ. بازیابی شده در 25 شهریور ماه به آدرس: لینک.

مشخصات کتاب:

زوایگ، استفان. 24 ساعت از زندگی یک زن؛ مترجم محمدحسین سروری. تهران: نشر دانژه، 1381.

درباره نویسنده متن:

آی‌سان آق، متولد اردیبهشت77، دانشجوی علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی دانشگاه سمنان.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: