کد خبر: 22676
تاریخ انتشار: جمعه, 02 بهمن 1394 - 10:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست «لذت سینما، جادوی کتاب» در کتابخانه‌های کرمانشاه

اداره کل کتابخانه های عمومی کرمانشاه و انجمن سینمای جوان با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و ارتقای سطح آگاهی شهروندان کرمانشاهی، اقداماتی را در غالب برگزاری و انعقاد تفاهمنامه ای با عنوان «لذت سینما، جادوی کتابخانه» انجام دادند.
نشست «لذت سینما، جادوی کتاب» در کتابخانه‌های کرمانشاه

 

انعقاد تفاهم نامه همکاری با انجمن سینمای جوان کرمانشاه

 

به گزارش لیزنا، اداره کل کتابخانه های عمومی به منظور بهره مندی از عرصه هنر سینما و تصویر در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و ارتقا سطح آگاهی عمومی شهروندان با انجمن سینمای جوان کرمانشاه تفاهمنامه همکاری امضا کرد.

 

علیرضا شایق، مدیر کل کتابخانه های عمومی ضمن ابراز خشنودی از همکاری کتابخانه ها و انجمن سینمای جوان، عرصه هنر، خصوصا سینما را برای جذب و توجه افراد به دغدغه های اجتماعی به عنوان ابزاری مهم و کارآمد توصیف کرد و افزود: در کتابخانه ها سوژه های نو و جذابی برای تهیه مستند و فیلم وجود دارد، که در ادامه این همکاری امیدواریم انجمن سینمای جوان از پتانسیل موجود استفاده کند.

 

کامران رضایی، رئیس انجمن سینمای جوان نیز ضمن ابراز خرسندی از انعقاد این تفاهمنامه، از وجود استعداد ها و توانمندی های بسیار در میان جوانان کرمانشاهی در تهیه و تولید آثار هنری گفت و ابراز امیدواری کرد: از سوژه ها و ظرفیت های کتابخانه ها در جهت تهیه مستند استفاده شود.

 

گفتنی است این تفاهمنامه با هدف ارتقا سطح آگاهی و دانایی شهروندان و تقویت فرهنگ مطالعه در حوزه هنری از طریق نمایش فیلم، فیلم کوتاه و نماهنگ در شش ماده و یازده بند به مدت سه سال به امضای طرفین رسید.

 

نمایش هفتگی فیلم های کتاب محور در کتابخانه امیر کبیر

 

در اولین گام از تفاهمنامه همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی و انجمن سینمای جوان، چهارشنبه هر هفته، سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امیرکبیر میزبان علاقه مندان به سینما می شود.

 

طبق برنامه ریزی های انجام شده، 9 فیلم با مضمون کتاب و یا اقتباس از کتاب، چهارشنبه هر هفته ساعت 14:30 در سالن اجتماعات کتابخانه امیر کبیر میزبان علاقه مندان جلسات «لذت سینما، جادوی کتاب» است.

 

نمایش فیلم «جنگ های کتابخانه ای»

 

در دومین نشست لذت سینما، جادوی کتاب، فیلم «جنگ های کتابخانه ای» به کارگردانی تاکایو کی هامان روز چهارشنبه سی ام دی 1394 با حضور علاقه مندان به سینما در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امیر کبیر به نمایش درآمد.

 

فیلم جنگ کتابخانه ای، جامعه ای در آینده ژاپن را نشان می دهد. داستان این فیلم بر مبنای تقابل ام. بی. اف (تشکیلات سانسور کتاب های ممنوعه) و ال. دی. اف (تشکیلات دفاع از آزادی کتابخانه و کتاب های مجاز) شکل می گیرد که به موزات آن داستان عاشقانه یک دختر برای رسیدن به پرنس هم روایت می شود.

 

نکته جالب این است که تشکیلات ام. بی. اف هم گاهی برای اعمال خود توجیهات قابل تاملی دارد، مانند پیدا شدن رمان های ترسناک در محل زندگی قاتل، در واقع هر دو تشکیلات براساس استناد به قانون صورت می گیرد و در یک مورد ال. دی. اف با برگه قانونی گروه اعزامی از ام. بی. اف مواجهه می شود. آن ها ابتدا به یکدیگر احترام نظامی می گذارند و بعد جنگی سخت را با هم آغاز می کنند.

 

رضا کریمی، کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی در مورد این فیلم با اشاره به سیر تولید آن گفت: در نخستین مرحله، نویسنده ‌‌ای به نوشتن 4 جلد رمان اقدام کرد. در مرحله بعد، 2 کمیک استریپ (مانگا) بر اساس آن شکل گرفت؛ سپس دو نمایش رادیویی اینترنتی براساس آن ساخته شد، پس از آن یک پویانمایی (جنگ کتابخانه) و بعد از آن نیز دو فیلم بر اساس آن ساخته شد. به نظر می رسد این فیلم داستان مهمی در ژاپن باشد که چندبار به صورت انیمیشن و فیلم سینمایی مورد اقتباس قرار گرفته است.

 

وی درباره خط داستان و سیر اتفاقات در این فیلم اظهار داشت: این فیلم، داستان متفکرانه  ای ندارد و بار احساسی آن به واقع بینی ها غلبه دارد اما ایده اصلی که نوعی تقدیس کتاب و جنگیدن به خاطر آزادی بیان است قابل بحث است. هدف شخصیت اصلی فیلم هم رسیدن به پرنس (شاهزاده) زندگی اش است و پرنس فیلم کسی است که به آزادی کتاب احترام می گذارد و یک بار کتاب او را از دست سانسورچی ها نجات می دهد.

 

کریمی در ادامه با اشاره به توجه فیلم به آزادی کتابخانه در ابتدا و میانه و انتهای آن گفت: کتابخانه در دنیای مدرن رسالت اصلی خود را جریان آزاد اطلاعات قرار داده است و مروری بر بیانیه های ایفلا هم اهمیت این نکته را نشان می دهد. در واقع در جهان مدرن بیشتر از آنکه تبلیغ و تربیت بر اساس کتاب ها اهمیت داشته باشد، آزادی اطلاعات اهمیت دارد و بر این اساس فیلم ها و داستان های زیادی خلق شده است. جنگ کتابخانه ها یکی از نقاط اوج چنین جایگاهی است. شاید اگر آزادی و سانسور اینقدر در غرب مدرن (که ژاپن هم جزئی از آن است) مسئله نبود و اهمیت نداشت، بشر به جایی نمی رسید که روزی کتابخانه داستان جنگی و اکشن بسازد.

 

در ادامه این نشست سامان آریان پور از منتقدین انجمن سینمای جوان گفت: این فیلم مانند فیلم فارنهایت 451 با موضوع کتاب ساخته شده است اما داستان سطحی و ساده لایه های زیرین آن فیلم را ندارد.

 

وی گفت: این فیلم بیشتر از آن که در مورد کتاب باشد در مورد کتابخانه است و در جایی از فیلم هم در مورد حضور  در مکانی غیر از کتابخانه اختلاف نظر پیش می آید.

 

پس از سخنان منتقدین، چند تن از حضار نیز در خصوص فیلم نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

برچسب ها :
نوید عزیزی
|
Iran
|
1394/11/02 - 15:12
0
3
تلاشهای جناب دکتر شایق واقعا ستودنیست.ایشان یکی از مدیران دلسوز هستند
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: