به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، شورای عالی پژوهش نهاد پس از بررسی و جمعبندی تمامی الزامات اسنادی و نیازشناختی، در اطلاعیه ای با رویکرد آسیبشناسانه و مسئلهمحور و متمرکز بر جامعه خدمتگیران «مناطق روستایی، عشایری، کمبرخوردار و سکونتگاههای غیررسمی و نواحی و حاشیههای شهری کمتر توسعهیافته» (بهعنوان گروه هدف) را به عنوان بالاترین اولویت پژوهش در نهاد کتابخانههای عمومی در سالهای ۹۷ و ۹۸ اعلام کرد.
در اطلاعیه دفتر پژوهش و آموزش نهاد، محورهای موضوعی پژوهشها به شرح زیر ارائه شده است:
۱. مبانی نظری «کتابخانه عمومی مناطق روستایی و کمتر توسعهیافته» (ارزشها، کارکردها، شاخصها، آیندهنگاری)
۲. منابع «کتابخانه عمومی مناطق روستایی و کمتر توسعهیافته» (نیاز اطلاعاتی به تفکیک مخاطبان و گروههای خاص، الگو، زنجیره، فرایند، اثربخشی، مدیریت هزینه، تحلیل منابع موجود و مقایسه با شاخصها و استانداردها)
۳. فضای «کتابخانه عمومی مناطق روستایی و کمتر توسعهیافته» (مکانیابی، الگوی معماری و کالبد، امکانسنجی احداث و توسعه، جلب مشارکتهای مردمی، امنیت محیطی، اثرسنجی فضا بر کاربر/ مطالعه)
۴. مطالعات کاربران «کتابخانه عمومی مناطق روستایی و کمتر توسعهیافته» (شناخت نیازها و مطالبات کاربران و غیرکاربران)
۵. خدمات «کتابخانه عمومی مناطق روستایی و کمتر توسعهیافته» (اطلاعرسانی، مشاوره، فرهنگی، آموزش، نوآوری)
۶. مدیریت «کتابخانه عمومی مناطق روستایی و کمتر توسعهیافته» (سیاستگذاری و برنامهریزی و اقتصاد)
۷. فناوری اطلاعات و رسانه در «کتابخانه عمومی مناطق روستایی و کمتر توسعهیافته»
۸. کتابدار عمومی و صلاحیتهای حرفهای کتابداری عمومی در «کتابخانه عمومی مناطق روستایی و کمتر توسعهیافته»
همچنین در این اطلاعیه درباره شیوههای اجرایی و سازوکار بهرهمندی از حمایتها نیز آمده است: با تأکید مجدد بر اولویت طرحهای کاربردی، ثمربخش و کمهزینه، متذکر میگردد معیار تشخیص و تمایز طرح پژوهشی بزرگ و کوچک، حجم کار تعریف شده، شرح خدمات و کارایی قابل انتظار از طرح و البته هزینههایی (شامل هزینه کارکنان، وسایل، تجهیزات، سفر، برگزاری کارگاه و جلسه) است که وابسته به موضوع، روش، ابزارها، گستره و مدت زمان پژوهش، برآورد و تعیین میشود.
اولویت موضوعی، شاخههای موضوعی دارای اولویت و قالبهای پژوهشی (طرح کوچک و بزرگ، پایاننامه و رساله، هماندیشی و ارائه به صورت سخنرانی و همایش) و... در جدول زیر ارائه شده است.
گروه هدف |
اولویت موضوعی |
شاخههای موضوعی دارای اولویت |
قالب پژوهشی |
|||
طرح پژوهشی بزرگ (تا ۵۰۰ میلیون ریال) |
طرح پژوهشی کوچک (تا ۷۰ میلیون ریال) |
پایاننامه (۲۰ تا ۴۰ میلیون ریال) |
سخنرانی و همایش (تأمین بودجه از محل اعتبارات استانی) |
|||
خدمت کتابخانه عمومی در مناطق روستایی، عشایری، کمبرخوردار؛ و سکونتگاههای غیررسمی، نواحی و حاشیههای کمترتوسعهیافته شهری |
مبانی |
نظریهها |
* |
* |
||
تاریخ |
* |
* |
||||
تاریخ و فلسفه |
* |
* |
||||
اهداف |
* |
* |
||||
ارزشها |
* |
* |
||||
کارکردها و قوانین |
* |
* |
||||
آیندهپژوهی |
* |
* |
||||
منابع |
دسترسپذیری |
* |
* |
|||
الگوی مجموعهسازی(ارزیابی، انتخاب، تأمین و ...) |
* |
* |
||||
فضا |
مکان |
* |
* |
* |
||
ساختمان (معماری) |
* |
* |
||||
طراحی داخلی |
* |
* |
||||
تجهیزات |
* |
* |
||||
مطالعات کاربران و غیرکاربران |
نیازهای اطلاعاتی |
* |
* |
|||
رضایت |
* |
* |
||||
دسترسی |
* |
* |
||||
وفادارسازی |
* |
* |
||||
خدمات |
آموزش مادامالعمر(سوادآموزی، سواد اطلاعات، مهارتآموزی و...) |
* |
* |
* |
||
اطلاعرسانی (سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی) |
* |
* |
* |
|||
مشاوره (خدمات مرجع، خواندن، مشاوره خوانندگان و ...) |
* |
* |
||||
نوآوری (کتابخانه؛ بهمثابة مرکز نوآوری، خدمت نوآورانه و...) |
* |
* |
* |
* |
||
مدیریت |
سیاستگذاری |
* |
* |
|||
استانداردها |
* |
* |
||||
دستورالعملها |
* |
* |
||||
اقتصاد |
* |
* |
* |
|||
آمار |
* |
* |
||||
فناوری اطلاعات و رسانه |
خدمات اینترنت |
* |
||||
کتابخانة دیجیتال و مجازی |
* |
|||||
کتاب الکترونیکی |
* |
|||||
کتابدار عمومی و صلاحیتهای حرفهای |
شرح وظایف، نظام ارزیابی و تشویق و ارتقا |
* |
* |
* |
||
آموزش ضمن خدمت |
* |
* |