کد خبر: 38218
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 دی 1397 - 12:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دوره آموزشی «نسخه شناسی و آشنایی با نسخ خطی، چاپ سنگی و سُربی» برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی
 دوره آموزشی «نسخه شناسی و آشنایی با نسخ خطی، چاپ سنگی و سربی» ویژه کتابداران و مسئولان کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در کتابخانه عمومی اولوالألباب بیرجند برگزار شد.
دوره آموزشی «نسخه شناسی و آشنایی با نسخ خطی، چاپ سنگی و سُربی» برگزار شد

به گزارش لیزنا، دوره آموزشی «نسخه شناسی و آشنایی با نسخ خطی، چاپ سنگی و سربی» با تدریس رضا محمودپور، مسئول بخش نسخ خطی و کتب سنگی کتابخانه مرکزی ارومیه و حضور جمعی از کتابداران و مسئولان کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی روز سه شنبه ۱۸ دی ماه طی ۸ ساعت در کتابخانه عمومی اولوالألباب بیرجند برگزار شد.

مدرس این دوره آموزشی با تأکید بر ضرورت فراگیری علم نسخه شناسی برای کتابداران، گفت: به دلیل عدم شناخت نسخ خطی، توجه به این نسخ برای سال ها به فراموشی سپرده شد. این امر باعث فرسودگی این منابع شده، بعلاوه بسیاری از آن ها در اثر وجین از کتابخانه ها خارج شده اند.

رضا محمودپور، افزود: کتابخانه های قدیمی استان خراسان جنوبی، از جمله کتابخانه های ارشاد طبس، استاد سعیدی و قائم(عج) فردوس که قدمت آن ها به دهه های ۲۰ و ۵۰ شمسی برمی گردد، اغلب با همین نسخ خطی، شروع به کار کرده اند.

وی ادامه داد: این منابع همچنان از طریق اهدا، در حال ورود به کتابخانه ها هستند؛ بنابراین آشنایی با این نسخ و شرایط حفظ و نگهداری آن، ضروری است.

شایان ذکر است، در دوره آموزشی «نسخه شناسی و آشنایی با نسخ خطی، چاپ سنگی و سربی» مباحثی چون مراحل ثبت و چاپ کتاب، انواع کاغذ، مرکب و مجلد نسخ و شیوه های صفحه آرایی، مطرح شد.

همچنین رضا محمودپور، مسئول بخش نسخ خطی و کتب سنگی کتابخانه مرکزی ارومیه، با همراهی سیدمهدی نارمنجی، رئیس اداره امور کتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی استان، در تعدادی از کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در شهرستان های بیرجند، فردوس، طبس و نهبندان حضور یافت و نسخ خطی، چاپ سنگی و سربی موجود در این کتابخانه ها را بررسی و ثبت کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: