کد خبر: 40178
تاریخ انتشار: یکشنبه, 24 شهریور 1398 - 14:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اهدای نشریات نفیس تاریخی به کتابخانه و موزه ملک

منبع : روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک
مجموعه‌ای نفیس و ارزشمند، دربرگیرنده نزدیک به 600 مجلد روزنامه صحافی‌شده و بیش از یک هزار و 300 مجله و سال‌نامه صحافی‌شده از نشریات کتابخانه گوهرشاد حرم رضوی به کتابخانه و موزه ملی ملک اهدا شد. این اهدای فرهنگی با کوشش و همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به انجام رسید.
اهدای نشریات نفیس تاریخی به کتابخانه و موزه ملک

 به گزارش لیزنا، نجمه مشهدی‌تفرشی رییس اداره کتابخانه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این‌باره گفت: «مجموعه نشریات اهدایی کتابخانه گوهرشاد به کتابخانه و موزه ملی ملک، 595 مجلد روزنامه صحافی‌شده و هزار و 316 مجله و سال‌نامه صحافی‌شده را دربرمی‌گیرد که در راستای همکاری مشترک و هم‌افزایی هرچه بیش‌تر میان نهادهای فرهنگی آستان قدس رضوی، همچنین با هدف گسترش فرهنگ وقف، نذر و اهدای فرهنگی، به پیشنهاد گروه مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در شهریور 1398 خورشیدی به کتابخانه ملی ملک اهدا شد».

وی افزود: «این مجموعه نفیس، پاره‌ای نشریات مهم تاریخی به ویژه مجله‌های سال 1297 خورشیدی به بعد مانند امید انقلاب، پارس، تحقیقات تاریخی، ترقی، پانزده خرداد و روزنامه‌هایی همچون اختر، آزادی، انقلاب اسلامی، خراسان، قدس، کیهان و اطلاعات را دربرمی‌گیرد».

رییس اداره کتابخانه‌ موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با تاکید بر نفاست و ارزش این مجموعه نشریات یادآور شد: «مجموعه نشریات اهدایی، به کتابخانه پیشین گوهرشاد حرم مطهر رضوی تعلق داشت که پس از تبدیل آن کتابخانه به کتابخانه تخصصی اهل بیت علیهم‌السلام در سال 1384، به گروه مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی جابه‌جا و سپرده شده بود».

مشهدی‌تفرشی افزود: «گروه مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با فرستادن فهرستی از آن مجموعه نشریات در تیر 1398 خورشیدی، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در کشور خواسته بود با بررسی آن فهرست، کسری نشریات و تامین منابع کتابخانه خود و دریافت آن‌ها را در قالب جابه‌جایی اعلام کنند».

وی افزود: «کتابخانه و موزه ملی ملک، فهرست این مجموعه نشریات را بررسی کرد اما برای پیشگیری از پراکنده‌شدن این مجموعه نفیس، به گروه مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی پیشنهاد داد همه مجموعه را در قالب اهدای فرهنگی دریافت کند. این درخواست با پذیرش سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همراه شد.

رییس اداره کتابخانه‌ موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اعلام دریافت مجموعه یادشده، به پایان‌یافتن مرحله‌های پیش‌آرشیوی، عکس‌برداری و مستندنگاری نشریات در کتابخانه و موزه ملی ملک اشاره کرد و افزود: «این مجموعه پس از جای‌گیری در قفسه‌های مخزن کتابخانه و موزه ملی ملک و انجام دیگر مرحله‌ها مانند سازمان‌دهی و فهرست‌نویسی، در بخش مطبوعات تالار محققان و نشریات موسسه در دسترس پژوهشگران و دانشجویان جای می‌گیرد».

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی می‌آید. حاج حسین آقا ملک، این گنجینه بزرگ را به سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرده است. این موقوفه می‌کوشد با برآوردن نیات واقف و خدمات‌رسانی گسترده فرهنگی به شهروندان، همچنین در گسترش فرهنگ وقف،‌نذر و اهدای فرهنگی بکوشد و با نگاه‌داری شایسته از گنجینه کتاب‌ها و آثار تاریخی، زمینه گسترش این فرهنگ را فراهم آورد. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: