کد خبر: 40429
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 30 آبان 1398 - 11:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابخانه تفکر، حالا دیگر نیست که دردهای اجتماعی این نقطه از دنیا را مرهمی باشد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
زهرا رضایی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شهریار با ابراز تأسف از آتش گرفتن کتابخانه تفکر به دست آشوبگران گفت: بیشتر مردم منطقه نصیرآباد از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند و تأمین هزینه های آموزشی و کلاس های فوق برنامه فرزندان، برایشان دشوار است و کتابخانه تفکر در این زمینه کمک حال خانواده ها بود.
کتابخانه تفکر، حالا دیگر نیست که دردهای اجتماعی این نقطه از دنیا را مرهمی باشد

 به گزارش لیزنا، باغستان، یکی از هفت شهر شهرستان شهریار است که تا چند روز پیش صاحب دو کتابخانه بود. کتابخانه عمومی تفکر و کتابخانه عمومی علامه طباطبایی؛ داستان کتابخانه علامه طباطبایی را محلی ها کم و بیش می دانند اما شاید شنیدنش برای آنان که نمی دانند هم خالی از لطف نباشد. ساختمان کتابخانه علامه طباطبایی در منطقه سعید آباد، مدت ها پیش از سوی شهرداری باغستان به منظور راه اندازی کتابخانه در اختیار اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قرار گرفت اما ساختمان، معارض شخصی داشت و مدت ها به حال خود رها شده بود. پس از گذشت چهار سال از تعطیلی کتابخانه، با پیگیری اداره کتابخانه های عمومی شهرستان،‌ حدود دو ماه پیش دستور فک پلمپ کتابخانه علامه طباطبایی صادر شد و این کتابخانه پس از تأمین تجهیزات، تقریبا از اوایل آبان ماه ۹۸ در حال خدمت رسانی به مردم باغستان است. در واقع کتابخانه عمومی تفکر برای مدت ها تنها کتابخانه شهر باغستان بود،‌ که دیگر نیست.

 زهرا رضایی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شهریار، در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در خصوص کتابخانه عمومی تفکر باغستان، گفت: کتابخانه عمومی تفکر سال ۱۳۹۱ با زیربنای ۶۰۰ مترمربع،  در منطقه نصیرآباد باغستان تأسیس شد. این کتابخانه مجهز به بخش های مخزن، کودک و سالن های مطالعه مجزا بود که در دو شیفت و توسط دو کتابدار اداره می شد.

وی ادامه داد: نصیرآباد، همچون شهر باغستان، منطقه ای کم برخوردار محسوب می شود. منطقه ای که به لحاظ فرهنگی در سطحی پایین قرار دارد و با مشکلات اجتماعی فراوانی دست به گریبان است. کتابخانه تفکر، تنها پایگاه فرهنگی در این منطقه بود. این مرکزیت فرهنگی گاه کتابخانه را به مکانی برای میزبانی نشست های سایر ادارات، همچون خانه بهداشت، تبدیل  می کرد و چاشنی کتاب را نیز به این نشست ها می افزود. با وجود همه کاستی ها و مشکلات اما بارها و بارها بسیاری از والدین رضایت خود از وجود کتابخانه و برنامه های آن را به گوش ما رساندند. راستش بیشتر مردم منطقه نصیرآباد از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند و تأمین هزینه های آموزشی و کلاس های فوق برنامه فرزندان، برایشان دشوار است و کتابخانه تفکر در این زمینه کمک حال خانواده ها بود.

رضایی با یادآوری شبی که کتابخانه در آتش سوخت، گفت: شنبه شب (۲۵ آبان ماه) مسئول کتابخانه تفکر،‌ که ساکن تهران است، با من تماس گرفت. گویا دو نفر از اعضای کتابخانه به او خبر دادند که دودی از محوطه کتابخانه خارج می شود و انگار تجهیزات در حال انتقال است. بلافاصله جریان را با مسئول حراست استان در میان گذاشتم. صبح روز یکشنبه (۲۶ آبان ماه) در مسیر منزل (شهریار) به سمت نصیرآباد، اولین چیزی که در منطقه نصیرآباد توجهم را به خود جلب کرد، ‌ساختمان سوخته شهرداری بود. بعد از آن ساختمان های سوخته چند بانک، شورای شهر، شبکه بهداشت، پمپ بنزین و فروشگاه غارت شده جانبو را دیدم. به کتابخانه که رسیدم، شعله ها دیگر رمقی نداشتند. کتاب ها خاکستر شده بود و از تجهیزات کتابخانه هیچ خبری نبود. کتابخانه صد در صد تخریب شده بود و این بار، به جای امید و انگیزه، حسرت و اندوه همنشین کتابخوانان نصیرآباد شد. اعضایی که از شب قبل با دیدن دود و رفت و آمدهای مشکوک، نگران کتابخانه شده بودند،‌ در میان جمعیت بر خاطرات روزهایی که در کتابخانه گذرانده بودند می گریستند. آن ها می گفتند: «ما روز و شب را در اینجا گذرانده ایم؛ حالا انگار خانه مان آتش گرفته است؛ خودمان پول جمع می کنیم و دوباره می سازیمش».

رضایی از حواشی آن روز هم گفت؛ که در میان جمعیت عده ای می خواستند بدانند که حالا تکلیف عضویت رایگان در روز ۲۵ آبان چه می شود؛ فردی هم که سه هفته پیش عضو کتابخانه تفکر شده بود، می خواست بداند کارت عضویتش چه موقع به دستش می رسد. به هر حال کتابخانه تفکر، حالا دیگر نیست که دردهای اجتماعی این نقطه از دنیا را مرهمی باشد؛ که با ابزار کتاب، اندیشه را بارور و زمینه زندگی بهتر را فراهم کند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: