کد خبر: 40532
تاریخ انتشار: دوشنبه, 18 آذر 1398 - 09:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

افتتاح کتابخانه عمومی دانش

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
آیین افتتاح و بهره برداری از کتابخانه عمومی دانش با حضور نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان و جمعی از مسئولان برگزار شد.
افتتاح کتابخانه عمومی دانش

به گزارش لیزنا، آیین افتتاح کتابخانه عمومی دانش واقع در روستای قلات پایین شهرستان بندرعباس با حضور احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ رضا کمالی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان؛ انوشیروان پیشدار، رئیس حوزه هنری استان هرمزگان؛ امیرحسین حیدری، سرپرست معاونت کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ فضه عباس نژاد، سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بندرعباس؛ مجید سلحشور، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان، علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی و اصحاب رسانه برگزار شد.

کتابخانه‌های عمومی مهم ترین مراکز کسب علم و دانش هستند

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با حضور در این آیین، کتابخانه ها را مهم ترین پایگاه کسب علم و دانش دانست و گفت: در آیات و روایات بسیاری بر اهمیت علم اندوزی تاکید شده و کسب دانش در دین مبین اسلام از جایگاه رفیعی برخوردار است.

وی با بیان اینکه باید خود را به علم و دانش روز مجهز کنیم، اظهار داشت: در جامعه پیشرفته امروزی، اهمیت کسب علم و دانش و تکنولوژی هر روز بیشتر می شود.

مرادی حضور در آیین بهره برداری از کتابخانه عمومی روستای قلات پایین را باعث خرسندی دانست و افزود: روستای قلات پایین، از بهترین روستاهای هرمزگان است که مردمانی صاحب اندیشه و بافرهنگ دارد. نظم و انضباط، اتحاد و یکدلی، جدیت در پیگیری مطالبات شهروندی و خدمات عمومی از ویژگی های بارز مردم این روستا است. چنین روستاهایی باید به همگان معرفی شود تا به عنوان الگوی موفق، سرمشقی برای دیگران باشند. بدون شک ایجاد مکان مقدسی همچون کتابخانه در این روستا، شرایط بهتری را در این روستا رقم خواهد زد و موفقیت هایی را نصیب اهالی روستا خواهد کرد.

کتابخانه‌های عمومی درمانگاه روح هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان ضمن تبریک به مردم روستا، کتابخانه را درمانگاه روح دانست و بیان کرد: کتاب می‌تواند نقش اساسی در سلامت جسم و روح انسان ایفا کند، غم و اندوه را از انسان بزداید و به او تسلی و آرامش بخشد.

وی با بیان اینکه سرانه مطالعه از شاخص های توسعه یافتگی است، افزود: نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه در کشور نیاز به تلاش، برنامه ریزی و حمایت مسئولان و مردم دارد و از کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از ارکان تأثیرگذار در ارتقای سطح فرهنگی باید به خوبی حمایت شود تا در انجام وظایف خود که در نهایت به نفع فرهنگ جامعه است، موفق باشند.

حجت الاسلام و المسلمین ذاکری  بر اهمیت کتابخانه سازی تأکید کرد و ادامه داد: باید در استان هرمزگان در دو حوزه کتابخانه سازی و کتابخوانی پیش قدم باشیم و ثواب ساخت کتابخانه سازی، کمتر از ساخت مسجد نیست؛ چراکه کتابخانه‌ها به عنوان کارخانه‌های انسان سازی عمل می کنند و می‌توانند انسان های سالم و فرهیخته‌ای را در دامان خود پرورش دهند.

کتابخوان بودن یکی از نشانه‌های موفقیت است

سیدعبدالله هاشمی، رئیس مجمع خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان ضمن ابراز خرسندی از افتتاح کتابخانه در این روستا، بیان کرد: بنده روستای قلات پایین را هممچون زادگاه خود می‌دانم؛ چراکه من به عنوان نماینده خیرین، کارهای فرهنگی و اجتماعی خودم را از این روستا شروع کردم.

وی ادامه داد: اولین تجربه کارهای خیرخواهانه من از سال ۱۳۷۱ در کمک به مردم سیل زده این روستا شروع شد و بعد از آن به عنوان نماینده خیرین کار خود را شروع کردم و خوشحالم که امروز شاهد افتتاح کتابخانه در روستای کتاب دوست قلات پایین هستم.

سیدعبدالله هاشمی کتابخوان بودن را یکی از نشانه‌های موفقیت دانست و ادامه داد: وقتی افرادی را می‌بینم که همیشه کتاب همراه خود دارند و مطالعه می‌کنند، بسیار خوشحال می‌شوم و یقین دارم این افراد به واسطه کتاب، آگاه خواهند شد و موفقیت های زیادی کسب خواهند کرد.

رئیس مجمع خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان خطاب به والدین گفت: در هیچ شرایطی کتاب را از خود دور نکنید و به عنوان والدینی کتابخوان، الگوی فرزندانتان باشید تا آنان نیز به پیروی از شما، کتاب را در سبد روزانه خود قرار دهند و به افرادی کتابخوان تبدیل شوند.

کتاب بهترین سلاح در برابر آسیب های اجتماعی و مشکلات است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ضمن توصیه به تشکیل باشگاه های کتابخوانی در روستاها، بیان کرد: کتاب از زمان های قدیم از اهمیت و ارزش والایی برخوردار بوده است و کاتبان، محتوا را بر چیزهای ارزشمندی همچون طلا و پوست آهو کتابت می‌کردند. قدیمی‌ترین کتاب جهان در حال حاضر، شاید نسخه ای چند صفحه‌ای از جنس طلا باشد که در موزه ملی تاریخ بلغارستان نگهداری می‌شود و این نشان از اهمیت کتاب و کتابخوانی از زمان های گذشته تا به امروز است.

وی ادامه داد: ارزش کتاب و کتابخوانی تا اندازه‌ای است که خداوند در زمان فرستادن پیامبران اولوالعزم در بین مردم، کتابی را به عنوان معجزه با آنان همراه می‌کرد تا بهتر مورد پذیرش مردم قرار گیرند. همچنین کتاب عامل وحدت میان مسلمانان شیعه و سنی است و عامل اتحاد و یگانگی است.

کمالی، بزرگ ترین تحولات دنیا را شالوده تأثیر کتاب بر مردم دانست و افزود: بزرگ ترین تحولات را کتاب ها ایجاد می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان تصریح کرد: کتاب مانند سلاحی است که افراد را در برابر آفات و مشکلات ایمن می‌کند و کسانی موفق‌تر هستند که بیشتر کتاب می‌خوانند.

گفتنی است، کتابخانه عمومی دانش در روستای قلات پایین با جمعیت ۱۷۰۰ نفر با اعتبار ۳ میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال توسط دهیاری ساخته شده است و با مساحت ۵۱۰ مترمربع و زیربنای ۳۷۲ مترمربع مجهز به بخش های مخزن اصلی، کودک، سالن مطالعه خواهران و سالن مطالعه برادران است.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: