داخلی
»مطالب کتابداری
»گاهی دور گاهی نزدیک
لیزنا (گاهی دور/گاهی نزدیک: 5)، دکتر یزدان منصوریان، دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه خوارزمی: بسیاری از مجلههای علمی در تلاشند تا امتیازهایی نظیر «علمی–ترویجی» یا از آن بهتر «علمی-پژوهشی» را کسب کنند. در راه کسب این امتیاز نیز مسابقهای پنهان و آشکار در جریان است و متولیان نشریهها از یکدیگر سبقت میگیرند. اما پس از اخذ این درجهها و رتبهها گویی مسابقه به پایان رسیده و برخی از مجلهها، خسته از راه دشواری که سپری کردهاند، وارد مرحلهای میشوند که میتوان آن را مرحله پس از صعود به قله نامید. مرحلهای که در آن به تدریج نشانههایی از افول در محتوای برخی از مجلهها ظاهر میشود. البته بدیهی است که این رخداد یک قاعده فراگیر یا عام نیست که برای همه مجلهها رخ دهد و کم نیستند مجلههایی که قبل و بعد از کسب رتبه خوب و خواندنی هستند. اما در برخی از مجلهها - بنا به دلایلی که در ادامه خواهد آمد - کسب رتبه جدید پیامدهایی به دنبال دارد که در نهایت منجر به کاهش کیفیت خواهد شد و چه بسا پس از مدتی امتیاز به زحمت به دست آمده را به آسانی به باد دهد.
برای تبیین این موضوع شاید لازم باشد ابتدا به اهداف و انگیزههایی که در این رتبهبندیها وجود دارد توجه کنیم و سپس به بررسی دلایل این صعود و سقوط تدریجی بپردازیم. به سخنی دیگر، باید دید هدف از این رتبهبندیها چیست و این هدف چگونه محقق میشود. معمولاً نخستین هدف از رتبهبندی مجلههای علمی «اعتبار بخشی» به آنهاست. زیرا اعتبار هر نشریه علمی وابسته به عوامل متعددی است که یکی از مهمترین آنها برخورداری از تأیید سازمانهای معتبر است.
برخی از این سازمانها دولتی و برخی غیردولتیاند. مثلاً وزارتخانهها و دانشگاههای دولتی سازمانهایی هستند که به تبع جایگاه قانونی خود میتوانند به نشریههای منتخب خود اعتبار بخشند. در کنار آنها نهادهای غیر دولتی علمی و حرفهای نظیر انجمنهای تخصصی نیز با توجه به جایگاه خود قادرند در فرایند اعتبار بخشی نقش ایفا کنند. معمولاً نیز رتبهبندی بر اساس معیارهای مشخصی انجام میشود و هر نشریه که بتواند از معیارهای مذکور برخوردار باشد، در فهرست عناوین معتبر قرار میگیرد.
هدف دوم «استانداردسازی» است که طی آن مجلههای علمی حداقل معیارهای پذیرفته شده را در فرایند داوری، پذیرش و انتشار مقالهها رعایت کنند. هدف سوم نیز فراهم آوری امکان مقایسه نشریههاست که بر اساس آن بتوان چند نشریه را با هم مقایسه و سپس رتبهبندی کرد. نتایج این رتبهبندیها نیز کاربردهای متعددی دارد که خود نیازمند بحث مستقل و مفصلی است که با توجه به مجال اندک این یادداشت، فعلاً به آن نمیپردازیم.
بنابراین، همانطور که میبینید همه اهداف پیشبینی شده در این زمینه منطقی و البته مفیدند، اما باید دید چرا برخی از مجلهها پس از اخذ رتبه به تدریج دچار افت کیفیت میشوند. مشاهدات نویسنده حاکی از آن است که حداقل هفت دلیل عمده در این زمینه وجود دارد که عبارتند از:
برآیند هفت عامل قبلی، رابطه مجله با جامعه خوانندگان را به تدریج کمرنگ میکند و نگاه مجله بیش از آنکه به آنان و نیازهایشان باشد، متوجه دیدگاه اعضاء کمیتهای است که این اعتبار را به مجله بخشیده است و در صورت عدم توجه به معیارهای مطرح شده میتواند این امتیاز را لغو کند. در نتیجه هر روز فاصله مجله با جامعه خوانندگان بیشتر می شود. زیرا متولیان مجله بیش از آنکه نگران توجه به نیازهای آنان باشند، نگران حفظ رتبهای هستند که به زحمت به دست آمده است. با توجه به مورد فوق تصور کنید اگر تمام مجلهها بخواهند این مسیر را تا انتها طی کنند و همگی علمی – پژوهشی باشند. آنگاه چه محمل و رسانهای برای انتشار نقد کتاب، مقالههای ترجمهای، آثار مروری، گزارش رویدادهای علمی و تعامل خوانندگان با متولیان نشریهها باقی خواهد ماند؟
فراموش نکنیم که مجلههای علمی فقط برای انتشار گزارشهای پژوهشی ایجاد نشدهاند. مجله نهادی اجتماعی و جایگاهی برای تعامل و تبادل نظر است. سهم خوانندگان در محتوای این منابع باید همواره محفوظ باشد تا زنجیره ارتباط میان مجله و جامعه خوانندگان گسسته نشود. امید است که متولیان نشریههای ادواری علمی در همه رشتهها به همان اندازه که در راه کسب رتبههای علمی کوشا هستند در حفظ تعامل خود با جامعه خوانندگان نیز کوشا باشند. ضمن آنکه به خاطر داشته باشیم در نهایت آنچه به هر اثر اعتبار میبخشد، محتوای آن است و نه رسانهای که آن را منتشر میکند. زیرا اگر رسانهای اعتبار داشته باشد، این اعتبار از رهگذر برخورداری آن از آثار گرانسنگی بوده که تا کنون منتشر کرده است.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.