71 امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت به کار خود پایان داد

 به گزارش لیزنا، نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت، بزرگترین نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ و نشر است که هر ساله در ماه اکتبر ( اواخر مهر ماه) به مدت 5 روز برگزار می شود. گرچه این نمایشگاه به طور رسمی درسال 1949 با 205 غرفه از ناشران آلمانی آغاز شد ولی تاریخ آن به خیلی قبل تر و به قرن 15 میلادی بر می گردد زمانی که گوتنبرگ در چند کیلومتری فرانکفورت صنعت چاپ را اختراع کرد. 

این نمایشگاه محلی است برای تجارت انواع محتواهای چاپی و الکترونیکی از کتاب های کودکان گرفته تا پایگاه های اطلاعاتی که در آن متخصصان و کارشناسان صنعت نشر، حوزه های فناوری اطلاعات و چند رسانه ای از قبیل فیلم و بازی های رایانه ای گردهم آمده و ضمن بازاریابی محصولات و عقد قراردادهای تجاری، به بحث و گفتگو در مورد موضوع های مختلف و مسائل مربوط به این حوزه ها می پردازند. در سه روز اول نمایشگاه تنها کارشناسان و اهل نشر اجازه بازدید از نمایشگاه را دارند و 2 روز بعدی برای بازدید عموم اختصاص داده شده است. 

امسال فرانکفورت آلمان شاهد برگزاری 71 امین دوره از این نمایشگاه بود. در ادامه، گزارش مختصری از آمار و ارقام مربوط به نمایشگاه و همچنین اهم رویدادهای برگزار شده در این دوره ارائه شده است. 

● 71 امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت ما بین روزهای 16-20 اکتبر (24-28) مهر امسال برگزار شد. 

● تنوع، پایداری و تعامل سیاسی موضوعات اصلی این نمایشگاه بودند.  

● سخنان اولکا توکارچوک برنده جایزه نوبل ادبیات 2018 بر مراسم افتتاحیه حال و هوایی دیگری بخشید. او گفت:من به ادبیاتی اعتقاد دارم که باعث پیوند مردم با یکدیگر شده و آنچه مشترک است را نشان می دهد؛ علیرغم اختلاف در رنگ پوست، گرایش جنسی یا هر چیز دیگری که به لحاظ فیزیکی ما را جدا می کند.

 امسال 7،450 غرفه دار از 104 کشور جهان شرکت کرده بودند.

● تعداد بازدید کنندگان 302,267 بود که نسبت به سال قبل 5.5 درصد رشد نشان می دهد. 

● در این دوره تعدادی از فعالین در حوزه زنان مهمان نمایشگاه فرانکفورت بودند و به بیان دیدگاه های خود پیرامون مباحثی چون فمینیسم، جنبش های مدنی، پوپولیسم و دموکراسی پرداختند. 

● حدود 355 آژانس ادبی از 35 کشور در مرکز آژانس های ادبی این نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند. طبق گزارش این آژانس ها، گرایش شدیدی نسبت به منابع غیر داستانی وجود داشت. 

 در مجموع 3750 بازدید کننده در کنفرانس ها، رویدادها و کارگاه های برگزار شده در بخش جدید نمایشگاه که میزبان رویداد دوسالانه B3 Biennial of the Moving Image بود، شرکت کردند. 

● بخش منابع دیداری و شنیداری یکی از شلوغ ترین بخش های نمایشگاه بود. شرکت معروف Netflix از 3 مجموعه تلوزیونی جدید خود که بر اساس رمان های مطرح ساخته شده اند رونمایی کرد.    

● کشور ایران همانند سال‌های گذشته  غرفه‌ای به متراژ ۱۹۰ مترمربع برپا کرده و با یک هزار و ۴۹۴ عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور یافته بود.