هفدهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز برگزار شد

 به گزارش لیزنا، نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز، مهمترین رویداد فرهنگی استان آذربایجان شرقی است که اواخر مهر و اوایل آبان ماه هر سال در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار می شود. در کنار برپایی غرفه های کتاب توسط ناشران داخلی و خارجی، برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری از قبیل نشست‌های تخصصی نقد و بررسی کتاب، ایستگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی، مسابقات کتاب‌خوانی و کارگاه های آموزشی، حال و هوای دیگری به این نمایشگاه می بخشد.

امسال شهر تبریز از 29 مهر لغایت 4 آبان شاهد برگزاری هفدهمین دوره این نمایشگاه بود. مراسم افتتحاییه روز 29 مهر با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سخنرانی جمعی از مقامات استانی برگزار شد. محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم اظهار داشت: افتخار می‌کنیم که این رویداد باشکوه را در شهری برگزار می‌کنیم که خاستگاه صنعت چاپ و نشر در کشور بوده است.

همچنین در این مراسم برگزیدگان نخستین دوره کتاب سال آذربایجان شرقی معرفی شدند. نویسندگان 7 عنوان کتاب به عنوان کتاب برتر و 14 عنوان کتاب به عنوان طرح شایسته مورد تقدیر قرار گرفتند.

 شایان ذکر هست که همزمان با هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز، دهمین دوره نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری آذربایجان‌شرقی در 120 غرفه‌ و نیز هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با 15 هزار عنوان در سالن شهریار نمایشگاه بین المللی تبریز دایر شده بود.

برگزاری بیش از 50 برنامه فرهنگی و هنری از نکات قابل توجه هفدهمین نمایشگاه بین المللی بود که در سالن استاد شهریار نمایشگاه بین‌المللی تبریز صورت پذیرفت. ازجمله این برنامه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: برگزاری کارگاه آموزش داستان نویسی برای کودکان و نوجوانان، نشست عصر شعر نیمکت، ایستگاه های نقاشی و انیمیشن برای کودکان، نشست تخصصی آسیب شناسی حوزه کتاب و کتاب خوانی، کارگاه آموزشی سوژه یابی برای نمایش نامه و داستان نویسی، نشست تخصصی مدیریت آسیب های اجتماعی و نشست با عنوان شناخت شخصیت های داستانی کودکان.

 یکی از ابتکارات صورت گرفته در هفدهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز رونمایی از دستگاه بازآفرینی شده چاپ باسمه‌ای بود. در توضیحات ارائه شده در مورد این دستگاه چنین می خوانیم:" دستگاه چاپ فشار یا باسمه‌ای با فشار حروف یا کلیشه مرکب اندودشده بر سطح کاغذ عمل چاپ را انجام می‌دهد. نخستین چایخانه در ایران که اقدام به چاپ کتاب با حروف فارسی کرد، به دستور عباس میرزا و به همت میرزا زین‌العابدین تبریزی در شهر تبریز دایر شد؛ رساله جهادیه تالیف میرزا عیسی قایم مقام به عنوان نخستین کتاب چاپ سربی در سال ۱۲۳۳ قمری است."

گفتنی است که در این دوره از نمایشگاه، 900 ناشر داخلی با 150 هزار عنوان کتاب و 50 ناشر خارجی با 25 هزار عنوان حضور داشتند که در این بین 80 ناشر نیز از خود استان آذربایجان شرقی بودند. تعداد بازدید کنندگان هفدهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز نزدیک به یک میلیون نفر و میزان عرضه بن کتاب نیز 1.8 میلیارد تومان تخمین زده می شود.

 

گزارش: مهرداد شبان  غازانی