کد خبر: 8336
تاریخ انتشار: سه شنبه, 12 ارديبهشت 1391 - 11:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

نمایشگاه کتاب

عرضه کتاب‌های الکترونیکی از سوی 500 ناشر بزرگ بین‌ المللی

نخستین بار در بیست‌ و پنجمین نمایشگاه بین ‌المللی کتاب تهران، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، دولتی و صنعتی می‌توانند 75 هزار عنوان کتاب الکترونیکی را مشترک شوند.

به گزارش لیزنا به نقل از ایبنا، عضو هیات ‌مدیره شرکت مهندسی رز سیستم، با اعلام این خبر گفت: مجموعه ACC یا Academic Complete Collection شامل کتاب‌های 500 ناشر معتبر بین ‌المللی از جمله 120 ناشر بزرگ دانشگاهی است و سالانه بیش از چهار هزار عنوان کتاب جدید به این مجموعه اضافه می‌شود. هم‌اکنون بیش از 2/19 میلیون کاربر به این مجموعه کتاب در دانشگاه‌های معتبر دنیا دسترسی دارند. 

حمیدرضا صنیعی، درباره خدمات مختلف این شرکت گفت: دانشگاه‌ها همچنین قادرند عناوین موردنظر و مطلوب خود را از مجموعه‌ مکمل کتاب‌های آکادمیک APC یا  (Academic Purchase Collection) انتخاب کنند و به خرید خود بیفزایند. این مجموعه شامل 300 هزار عنوان کتاب الکترونیکی است که بیش از 90 درصد کتاب ‌های جدید و معتبر آکادمیک دنیا را پوشش می‌دهد. 

صنیعی افزود: کاربران، امکان جست ‌و جو در متن کامل کتاب‌ها، تورق و مطالعه آن‌‌ها و نیز چاپ و ذخیره صفحات، فصل‌ها یا کل کتاب روی رایانه یا تبلت را دارند. استفاده از کتاب‌‌ های فوق از طریق درگاه کتابخانه دیجیتال پلاس نیز از دیگر امکانات این مجموعه است. 

وی رویکرد دانشگاه‌ های ایران به خرید کتاب‌های الکترونیکی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: کتابخانه دیجیتال پلاس به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و تخصصی کمک می‌کند با استفاده از فناوری‌ هایی چون شناسایی واحد، تورق پیشرفته، اکتشاف یکپارچه، پیوند و گزارش‌ گیری از منابع الکترونیکی بهترین بهره را ببرند. 

به گفته صنیعی، این کتابخانه‌ ها در بازار جهانی جای خود را باز کرده‌اند. او درباره میزان استقبال از این موضوع، توضیح داد: مطالعات نشان می‌دهند که دسترسی به کتاب‌ های الکترونیکی بالاترین رشد را در صنعت نشر داشته و در اکنون کتابخانه ‌های آکادمیک دنیا در کنار بانک‌ های اطلاعاتی و ژورنال‌ های الکترونیکی اقدام به خرید یا اشتراک کتاب‌های الکترونیکی نیز کرده‌اند. همچنین تعداد کتابخانه‌ هایی که از بودجه چاپی خود کاسته و به فرمت الکترونیکی رو می‌آورند، رو به فزونی است. این در حالی است که بسیاری از ناشران بزرگ دنیا، برنامه مدون پنج تا هفت ساله دارند تا به مرور کتاب‌های الکترونیکی را جایگزین کتاب‌های چاپی کنند. 

وی درباره دلایل گرایش روزافزون افراد و سازمان‌ها به این شیوه گفت: قیمت مناسب، دسترسی آسان در همه جا و همه وقت، هزینه نگهداری پایین، روز آمدی مداوم و نیز امکان جست‌وجوی تمام متن و یافتن سریع مطلب مورد نظر از میان صدها هزار کتاب، از جمله مهمترین دلایل این گرایش است. 

صنیعی از حضور شرکت مهندسی «رُزسیستم» (نماینده شرکت IIN) در نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تهران خبر داد و درباره فعالیت ‌هایشان گفت: این شرکت اقدام به ارایه بیش از 300 هزار عنوان کتاب الکترونیکی در سال 2012 کرده است. این مجموعه شامل گلچینی از بهترین کتاب‌های ناشران بزرگ بین‌المللی، توسط شرکت ProQuest  در محیطی قابل انعطاف و قوی ارائه شده است. این ناشر با ارائه خدمات مختلف و مناسب نقش بسزایی در رشد دسترسی به کتاب‌های الکترونیکی داشته و بیش از 2/19 میلیون کاربر به این مجموعه کتاب در دانشگاه‌های معتبر دنیا دسترسی دارند. 

وی درباره برخی ویژگی‌های مهم این پیشنهاد توضیح داد: امکان دسترسی به این مجموعه روی تبلت‌ هاست که آن را به کتابخانه ‌ای عظیم برای استادان، محققان و دانشجویان تبدیل کرده و به آن‌ها امکان می‌دهد به صورت شبانه‌روزی و حتی در حال حرکت و سفر نیز از کتابخانه خود استفاده کنند. 

این عضو هیات‌مدیره شرکت مهندسی رز سیستم، درباره فعالیت‌های دیگر این شرکت گفت: شرکت «رز سیستم» با استفاده از فناوری‌ های پیشرفته کتابخانه دیجیتال پلاس بسته ویژه‌ای را هم برای دسترسی محققان، دانشجویان و پزشکان به مجموعه 75 هزار کتاب الکترونیکی روی تبلت‌ها آماده کرده است که همزمان با نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تهران ارائه می‌شود. 

غرفه شرکت مهندسی «رُزسیستم» در سالن ناشران خارجی بیست ‌و پنجمین نمایشگاه بین ‌المللی کتاب قرار دارد. 

بیست ‌و پنجمین نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تهران از 13 تا 23 اردیبهشت ماه در مصلای امام‌خمینی(ره) برگزار می‌شود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: