موزه مردم‌شناسی شهر اوز فارس افتتاح گردید

 

به گزارش لیزنا به نقل از فارس، در یک آیین سنتی نمادین مراسم عروسی، جشن و شادی و با تشکیل غرفه‌های نمایشگاهی صنایع دستی، غذاهای محلی، پوشاک محلی و موزه مردم شناسی اوز در حمام قدیمی حاج رئیس به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم جمشید جعفرپور، معاون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: شهر اوز و منطقه لارستان سرشار از آثار فرهنگی و تاریخی است که اگر به آنها توجه نشود به زودی تخریب و به فراموشی سپرده می‌شوند.

جمشید جعفرپور افزود: موزه مردم شناسی اوز نماد فرهنگ والای سخاوت و همت این شهر کهن است. نماینده منتخب مردم لارستان در مجلس نهم اضافه کرد: نقش موزه در جامعه انسانی نقشی پررنگ، بدیع و ماندگار است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران نیز در این مراسم اظهار داشت: شهر اوز در استان فارس سرشار از خرده فرهنگ‌های ارزشمندی که محدود مراکز فرهنگی هستند و می‌توانند فرهنگ و آداب گذشته را به نسل آینده انتقال دهند.

عبدالمجید ارفعی، تنها مترجم و متخصص زبان‌های میخی عیلامی و اکدی در دنیا، که در اصل اهل اوز است نیز گفت: موزه مردم شناسی شهر نگین استان فارس و لارستان (اوز) نمایشگاهی از آثار به جای مانده از مردم صبور و محیط زندگی‌شان است.

وی اضافه کرد: این موزه انتقال دهنده فرهنگ و رفتار پیشینیان به نسل کنونی است.

شریف بازرگان، موسس موزه مردم شناسی اوز، نیز گفت: مجوز تاسیس موزه مردم شناسی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر شده است.

شریف بازرگان اظهار داشت: به منظور پایداری و توسعه فرهنگ غنی و پویای شهر اوز و معرفی آن به نسل جوان مجوز این موزه طی شماره 5882/ 132/ 902 در بیست و دوم آبان ماه سال گذشته صادر شده و امروز نیز به بهره‌برداری رسیده است.