برگزاری آیین گشایش تالارهای جدید و سامانه الکترونیکی کتابخانه و موزه ملی ملک

 

 به گزارش خبرنگار لیزنا،  در ابتدای مراسم، کلیپی از آیت ا... واعظی طبسی تولیت آستان قدس رضوی منتشر شد که در آن به سخنانی از ایشان در توصیف ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک و ضرورت حفظ و نگهداری آن اشاره شد. آیت ا... واعظی طبسی در بیانات خود به این موضوع که ساخت کتابخانه ملک، زمینه خوبی جهت استفاده علاقه مندان به مطالعه، تحقیق و پژوهش از فضایی مناسب را فراهم کرده است، پرداخت و در انتهای سخنان خود برای مدیران کتابخانه و موزه ملی ملک، توفیق روزافزون از درگاه خدای متعال، خواستار شد.

 

 

مدیر کتابخانه و موزه ملی ملک:

همدلی است که جان و جوانی به کار می دهد

 

در ادامه مراسم، سید مجتبی حسینی مدیر کتابخانه و موزه ملی ملک از حضور حاضران تشکر و قدردانی کرده و افزود: امروز اینجا برای گرامیداشت عید میلاد رسول خاتم (ص) گرد هم آمده ایم. مقرر بود در حاشیه عید، روز رونمایی از درگاه جدید موسسه و گشایش نمایشگاه پیوندهای فرهنگی ایران و عراق به روایت آثار موجود در این گنج خانه باشد، اما به دلیل بازماندن موسسه از گشایش تالارهای جدید مطالعه (که به علت همزمانی با تشییع آیت ا... مهدوی به تعویق افتاد)، به زمانی دیگر مؤکول شد.

 

وی  از افتتاح تالارهای جدید مؤسسه که همزمان با ولادت با سعادت پیامبر اکرم (ص) انجام پذیرفت، ابراز خوشنودی کرد و اظهار داشت: تا به امروز 77 سال از زمان تأسیس کتابخانه و موزه ملی ملک می گذرد، چندی بود که  نیاز به بازسازی بنا احساس می شد. بنابراین بازسازی و توسعه بنا را  از 5 سال پیش آغاز کرده و فضای بنا را از 360 متر به  هزار و 400 متر رساندیم. با یاری خدا ساختمان را به لحاظ فنی توسعه داده تا اینکه موفق شدیم تالارهای جدید را در چنین روزی مصادف با عید مبارک ولادت پیامبر اعظم (ص)،  افتتاح کنیم.

 

وی افزود: برخی از آثار، اسناد و کتابهای کتابخانه  به دلیل گذشت سالیان دراز از عمر آنها، در حال تخریب بودند، بنابراین محل نگهداری آنها را بازسازی کرده، کارگاهی جهت مرمت و آزمایشگاهی نیز در کنار آن تأسیس کردیم. همزمان با توسعه ساختمانی این بنا، توسعه فرهنگی آن را نیز آغاز کردیم تا ساخت موزه آنچنان که شایسته یک نهاد فرهنگی است، جانی دوباره گیرد. در این راستا اسنادی را به موزه و کتابخانه ملی انتقال دادیم تا زمینه های توسعه خدمات فرهنگی را ایجاد کنیم. این همه حاصل نمی شد مگر با همدلی و همکاری همه عزیزان و فرهنگ دوستان. باشد که بتوانیم با همدلی بیشتر شاهد ایجاد بناهای فرهنگی بیشتر و ارزنده تر باشیم.

 

80 ترابایت اطلاعات در کتابخانه ملک

 

سپس مهندس رحمت، مسئول توسعه فناوری و IT  کتابخانه و موزه ملی ملک، از راه اندازی سامانه (پورتال) کتابخانه و موزه ملک سخن گفت و تصریح کرد: رویکرد ما به فناوری اطلاعات در مؤسسه ملک، رویکرد جدیدی در جهت توسعه هر چه بیشتر ارائه خدمات به مخاطبان است. امروز در همه جای دنیا، کتابخانه ها در جهت توسعه فعالیتهای خود از فناوریهای نوین بهره می برند. با این نگاه و با توجه به ضرورت بهره گیری از فناوریهای جدید در کتابخانه، در مسیر توسعه زیرساختها و بانکهای اطلاعاتی در موسسه، حرکت کردیم.

 

وی در ادامه گفت: از سال 89 تا سال 93 برنامه هایی را در جهت دستیابی به  این هدف، مدون کردیم که این برنامه ها تا به امروز به خوبی به مرحله اجرا در آمده اند؛ از جمله آنها می توان به افزایش تعداد سیستم های کامپیوتر موجود در کتابخانه به 31 دستگاه، مجهز کردن آنها به خط اینترنت پرسرعت با پهنای باندMB  6.5 ، افزایش حجم اطلاعات و اسناد کتابخانه به 80 ترابایت و افزایش تعداد سرورهای کتابخانه به 29 سرور، اشاره کرد.

 

 

در پایان مراسم  به اساتید برجسته حوزه  کتابداری و اطلاع رسانی که در جلسه حضور داشتند (دکتر عبدا... انوار، دکتر هوشنگ مردای و دکتر نوش آفرین انصاری)، کارت هدیه ای ویژه  تالار مطالعه کتابخانه ملک به رسم یادبود اعطاء شد.