نشست علم اطلاعات و هوش مصنوعی برگزار شد

 

 

به گزارش لیزنا، ششمین نشست از سری دوم سلسله نشست های تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی با عنوان "علم اطلاعات و هوش مصنوعی(Artificial Intelligence)"26 شهریور 1394 پس از پخش قرآن و سرود ملی جمهوری اسلامی با خوش آمدگویی مصطفی امینی در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد آغاز شد.

 

 دکتر سید مهدی طاهری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر عباس احمدی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر سخنرانان این نشست بودند.

 

ابتدا دکتر عباس احمدی آیات 18 و 22 سوره مبارکه نمل و آیه 68 سوره مبارکه نحل را توضیح داده و با ارائه مثال درباره هر آیه، هوشمندی که خداوند در وجود حیوانات قرار داده است را تشریح کرد. سپس گفت: هوش مصنوعی از دو کلمه هوش (Intelligence) به معنای "هوشمندی" و مصنوعی (Artificial)به معنای "مصنوعِ دستّ بشر" تشکیل شده است. هوشمندی یکی از ویژگی های انسان است که دارای دو مؤلفه است: 1- یادگیری ؛ 2- تشخیص، استدلال و تصمیم گیری. بعضی از دانشمندان که در سیستم های هوشمند صاحب نظر هستند عقیده دارند هوشمندی فقط مختص انسان نیست و جانداران دیگر نیز می توانند هوشمند باشند چون می توانند دارای مؤلفه های یادگیری و تصمیم گیری باشند.

 

دکتر احمدی افزود: دانشمندان در سیستم های هوشمند از سه الگوریتم استفاده می کنند: 1- شبیه سازی هوشمندی در مورچه ها در جهت بهینه کردن و حل مسائل سخت ؛ 2- شبیه سازی و تقلید رفتار زنبورها ؛ 3- شبیه سازی حرکت پرندگان.

 

وی ادامه داد: به طور کلی کاربرد هوش مصنوعی را می توان چنین تعریف کرد: استفاده کردن از هوش موجود نزد انسان و موجودات دیگر برای حل مسائل روزمره.

دکتر عباس احمدی در بخش پایانی سخنرانی خود درباره نرون های مصنوعی و الگوریتم ژنتیک؛ توضیحات مفصلی ارائه داد.

 

سخنران بعدی دکتر سید مهدی طاهری درباره کاربرد هوش مصنوعی در علم اطلاعات صحبت کرد. وی توضیح دادکه کاربرد هوش در انسان چیست و چه کمکی به انسان می کندوافزود درباره هوش مصنوعی می توان گفت: با استدلال و استنتاج در الگوهای هستی شناسی می توان پی برد که همه موجوداتی که در عالم هستی وجود دارند، دارای الگو هستند و در هوش مصنوعی قرار است که این الگوها با هم ترکیب شوند. غایت کار انسان نیز این است که ماشینی بسازد که دارای ویژگی های هوش انسانی باشد. هوش مصنوعی در واقع تلاش و آرزویی است که انسان می خواهد به آن برسد.

 

پس از توضیحات اساتید و جمع بندی آن، جلسه با پرسش و پاسخ حاضران ادامه پیدا کرد.

 

این نشست ساعت 12:30 به پایان رسید.

 

سلسله نشست های تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی مربوط به فصل تابستان 94 به پایان رسید و سری بعدی نشست ها با عنوان علم اطلاعات و اقتصاد از 15 مهر 1394 آغاز خواهد شد.