آخرین نشست باشگاه كتاب ايرانداك در سال 95 برگزار شد

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی باشگاه کتاب ایرانداک، در پانزدهمين نشست باشگاه کتاب ایرانداک آثاری چون «مرگ ایوان ایلیچ» از لئو تولستوی؛ «شب‌های روشن» اثر داستایوفسکی؛ و «زوربای یونانی از نیکوس کازانتزاکیس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نظر برخی خوانندگان كتاب شب‌های روشن با توجه به سطح ساير آثار داستايوفسكی، چندان جلب نشد. حتی بنا بر نظر مخاطبان، اين كتاب در مقايسه با فيلمی كه فرزاد موتمن با اقتباس از اين اثر ساخته است، بسيار ضعيف‌تر است. برخی ديگر از اعضاء در ايجاد يك چشم‌انداز، كاربرد به جا و تاثيرگذار اشعار عراقی، شاملو و سعدی را در اثنایفيلم مورد تمجيد قرار دادند، چرا كه سبب شده اين اثر روسی، رنگ و بوی ايرانی به خود گيرد. به عبارتی اين فيلم اقتباس شده، مخاطبان بيشتری را نسبت به مطالعه اصل اثر جلب نموده و به نظر موفق‌تر ظاهر شده است.

در ادامه مباحث مطرح شده، اعضاء بر اين امر متفق‌القول شدند كه مقايسه آثار يك نويسنده با يكديگر و يا حتی با آثار اقتباسی، كار چندان شايسته‌ای نيست. و بهتر آن است كه هر اثر با خود و جايگاه مربوطه‌اش قياس شود. بديهی است كه تمامی آثار يك نويسنده نمی‌تواند به طور كامل انتظارات برآمده مخاطب از آثار پيشين وی را برآورده و محقق سازد. برای مثال فيلمی كه به اقتباس از اثر «وقتی نيچه گريست» ساخته شده است و يا تئاتر صور اسرافيل، كه برگرفته از كتاب «تريلوژی» آگوتا كريستوف است، تفاوت بسيار زيادی با اصل اثر دارند كه درجه و ميزان خلاقيت كارگردان تأثير به سزايی در خلق فيلم يا تئاتر دارد.

در ادامه نيز بحثی كلی درباره كتاب «زوربای يونانی» شد. «زوربای يونانی»، حكايت از فردی دارد كه در دنيای ايده‌آل‌های خويش زندگی می‌كند و موقعيت يك سفر براي وی ايجاد می‌شود كه طی اين جريان با ملوان تنومندی مواجه می‌شود كه به قوانين زوربايی پاي‌بند است. يكی از ويژگی‌های بارز اين فرد، زندگی در زمان اكنون است.

 اثر ديگر مورد بررسی «مرگ ايوان‌ايليچ» بود كه مربوط به يكی از مقامات روسيه تزاری است. وی پس از مدتی متوجه نزديك بودن مرگ خود می‌شود. طی اين اثر، روند و فاصله مرگ و زندگی‌ شخصيت اصلی داستان و مواجهه وی با مرگ، به شكلی ظريف و با پرداختن به جزئيات بيان می‌شود.

همچنین، ديدار اعضای باشگاه كتاب ايرانداك برای نشست آينده در سال ۱۳۹۶، روز دوشنبه ۱۴ فروردين ماه، ساعت ۱۶-۱۷ در محل کتابخانه ایرانداک خواهد بود.