نشست نقد و بررسی کتاب «گسترش رده اسلام BP»برگزار شد

به گزارش لیزنا،این نشست با حضور مدیران کتابخانه‌ها، کتابدارن، فهرست نویسان، اساتید و متخصصان کتابداری برگزار شد.

غلامرضا فدایی عراقی و ابراهیم عمرانی، به عنوان داوران نشست نقد حضور داشتند.

ابتدا مهدی محمدی رئیس انجمن کتابداری قم، به تبیین اهداف این نشست و معرفی ناقدان پرداخت.

 وی گفت: فهرست‌نویسی و رده‌بندی یکی از موضوعات اساسی حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی است و همه ساله بخش اعظمی از انتشارات این حوزه را به خودش اختصاص داده است.

محمدی افزود: در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی نگاه‌های متفاوتی نسبت به رده‌بندی کتابها صورت گرفته است. به عنوان مثال، در خرداد ماه ۱۳۶۰ در دانشگاه فردوسی مشهد سمینار کتاب و کتابداری برگزار شد که یکی از عمده‌ترین محورهای آن همایش سیستم‌های رده‌بندی بود و بسیاری از منتقدان نظام‌های رده‌بندی کنونی از ناقص بودن شماره‌های این رده‌بندی‌ها در خصوص موضوعات اسلامی و متناسب با نیازهای جامعه اسلامی بودن سخن می‌گفتند. در سال ۱۳۷۲ از کتابخانه آیت الله مرعشی کتابی تحت عنوان « درآمدی بر رده‌بندی علوم» منتشر شد. همه این بحث‌ها حاکی از آن بودند که نظام‌های رده‌بندی احتیاج به بازنگری و متناسب با نیازهای روز بودن را می‌طلبد. در کنار این نگاه‌ها که سیستم‌های رده‌بندی رایج را محصول غرب می‌دانستند که بایستی برچیده شوند گروهی نیز معتقد بودند که علم خاستگاه غربی و شرقی ندارد علم خاستگاه جهانی دارد و ممکن است نظریه‌ای از غرب صادر شود ولی پای در اندیشه‌های شرقی داشته باشد. پذیرفتن نظامهای رده‌بندی‌های استاندارد و توسعه آن متناسب با نیازهای جامعه محصول این دیدگاه بود.

سپس غلامرضاامیرخانی، معاون کتابخانه ملی ضمن اشاره به جایگاه قم درفهرست‌نویسی و وجودکتابخانه‌های غنی در منابع اسلامی اشاره کرد.

 آقای محفوظی وخانم حاج باقریان ضمن توضیح کلی درباره هدف از نشست ونقد جاری، مطالب خود را در ۷ دسته کلی ارائه کردند.

در پایان غلامرضا فدایی عراقی و ابراهیم عمرانی دیدگاه‌های خود را در ارتباط با مطالب بیان شده و پاسخ تهیه‌کنندگان BP عنوان کردند.

بعد از نشست در دیدار با فریبرز خسروی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی  گزارش مکتوبی از فعالیت‌های یک سال ۹۵ انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استان قم ارائه شد.

همچنین در دیدار اعضاء مکتا با غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی، تفاهم‌نامه همکاری امضاء شد.