کد خبر: 28072
تاریخ انتشار: یکشنبه, 20 فروردين 1396 - 23:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

رئیس ایرانداک:

ایران در نمایۀ «اسکوپوس» جایگاه نخست را در بین کشورهای منطقه به دست آورد

منبع : لیزنا
 رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با اشاره به تازه‌ترین گزارش سامانۀ «نما» با نام «نمای نمایه‌های استنادی ۲۰۱۶: جایگاه ایران در نمایه‌های استنادی جهانی» گفت:‌ رتبۀ ایران در سال ۲۰۱۶ در نمایۀ «اسکوپوس» ۱۶ است که نسبت به سال ۲۰۱۵ یک پله رشد داشته است.
ایران در نمایۀ «اسکوپوس» جایگاه نخست را در بین کشورهای منطقه به دست آورد

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومي پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران، سیروس علیدوستی گفت: گزارش «نمای نمایه‌های استنادی ۲۰۱۶: جایگاه ایران در نمایه‌های استنادی جهانی» که توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برای بازنمایی چکیده‌ای از گزارش دو نمایۀ جهانی «وب آو ساینس» و «اسکوپوس» منتشر شده جایگاه ایران در این دو نمایه در سال ۲۰۱۶ مورد پایش قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه این گزارش روند سالانۀ جایگاه ایران در این نمایه‌ها را نیز ارائه می‌کند، افزود: شمار انتشارات، شمار استنادها، میانگین سرانۀ استناد به مقاله‌ها (سالانه)، میانگین سرانۀ استناد به مقاله‌ها (پنج ساله)، شاخص «اچ»، همکاری علمی جهانی، شمار مقاله‌های داغ، و شمار مقاله‌های پراستناد از محورهای کلیدی این گزارش هستند.

رئیس ایرانداک گفت: بر پایۀ گزارش تازۀ سامانۀ «نما»، رتبۀ ایران از دیدگاه شمار انتشارات در نمایۀ «وب آو ساینس» ۱۹ است که نسبت به سال ۲۰۱۵ تغییری نکرده اما رتبۀ ایران در نمایۀ «اسکوپوس» ۱۶ است که نسبت به سال ۲۰۱۵ یک پله رشد داشته است.

وی تصریح کرد:‌ ایران در بین کشورهای منطقه در نمایۀ «وب آو ساینس» پس از ترکیه جایگاه دوم و در نمایۀ «اسکوپوس» جایگاه نخست را به دست آورده است. ولی از دیدگاه شمار استنادها در نمایۀ اسکوپوس، ایران در جایگاه ۲۳ جهان قرار گرفته است.

علیدوستی افزود: میانگین سالانۀ سرانۀ استناد به انتشارات پژوهشگران ایرانی در سال ۲۰۱۵ نزدیک به 0/36 بوده که کشور ایران را در جایگاه ۱۷۴ جهان و ۲۰ منطقه قرار داده است. این در حالی است که میانگین سرانۀ استناد به انتشارات پدیدآوران ایرانی در پنج سال اخیر 3/84 بوده که نسبت به ویرایش پیشین این شاخص رشد داشته است (میانگین پیشین 3/52).

رئیس شورای تامین منابع گفت: گزارش ۲۰۱۶ نمایه‌های استنادی نشان می‌دهد که شاخص «اچ» ایران تا پایان ۲۰۱۵ برابر ۱۹۹ بوده که از این دیدگاه ایران در جایگاه ۴۲ جهان و سوم منطقه ایستاده است.

وی ادامه داد: همکاری علمی پژوهشگران ایرانی با پژوهشگران خارج از کشور در سال ۲۰۱۶ نزدیک به 23/74 درصد بوده است که در مقایسه با 23/25 درصد سال پیش رشد داشته است. ایران بیشترین همکاری‌های علمی را در سال ۲۰۱۶ با کشورهای آمریکا، کانادا، مالزی، آلمان، انگلستان، استرالیا، ایتالیا، چین، ترکیه، و فرانسه داشته است.

علیدوستی افزود: گزارش ۲۰۱۶ نمایۀ «وب آو ساینس» نشان می‌دهد که ایران ۷۵ مقالۀ داغ در این پایگاه داشته که نسبت به گزارش پیشین ۲۷ مقاله افزایش داشته است. از دیدگاه انتشار مقاله‌های داغ ایران در جایگاه ۲۳ جهان و پس از عربستان سعودی در جایگاه دوم منطقه قرار گرفته است. همچنین، در گزارش ۲۰۱۶ «وب آو ساینس» نشان می‌دهد که ۱۲۷۶ مقالۀ پژوهشگران ایرانی پراستناد شده است که نسبت به ۱۰۳۷ مقاله در ویرایش پیشین پیشرفت داشته است. از دیدگاه انتشار مقاله‌های پراستناد ایران در جایگاه ۳۶ جهان و چهارم منطقه قرار گرفته است.

همچنین، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با پشتیبانی دبیرخانه شورای‌عالی عتف، با راه‌اندازی سامانۀ «نما» (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌هایی کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد. سامانۀ «نما» در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: