کد خبر: 3051
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 25 شهریور 1389 - 16:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کتابخانه های عمومی دانش را برای تمامی اقشار دسترس پذیر سازند

        سمینار علمی «کتابخانه های عمومی: پتانسیل ها و چالش ها» در روز چهارشنبه مورخ 24 شهریور 1389 با معرفی مقالات برتر، در کتابخانه سیزده آبان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، سمینار علمی «کتابخانه های عمومی: پتانسیل ها و چالش ها» در روز چهارشنبه مورخ 24 شهریور 1389 با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیریت فرهنگی منطقه 20، فرهنگسرای ولاء، مرکز مطالعات فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهر تهران و امور کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در کتابخانه سیزده آبان برگزار شد.

 

 

سمینار مذکور در ساعت 16:30 با تلاوت آیاتی  از قرآن کریم و پخش سرود ملی آغاز شد.

در ابتدا دکتر زهره میرحسینی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و یکی از هیأت داوران انتخاب مقالات این سمینار علمی اظهار داشت: "با توجه به پتانسیل ها ی کتابخانه های عمومی که توانایی بالقوه ای دارند باید تلاش کنند که دانش را برای تمامی اقشار دسترس پذیر سازند. تعداد کتابخانه های عمومی شهر تهران نسبت به جمعیت آن کم است. بنابراین باید تلاش شود که ساختار آن گسترش یابد بدین معنی که کتابخانه های مساجد و بنیادهای خیریه نیز در کنار آن ها قرار گیرند تا شکاف دسترسی به اطلاعات در بین گروه ها و قشرهای مختلف جامعه از بین رود."

وی در ادامه افزود: "بحث اقتصاد اطلاعات در کشورهای جهان سوم باید جدی تر پیگیری شود. همان طور که کشور چین این نکته را جدی گرفته است. کتابخانه های عمومی اگر به این زیرساخت ها، کاربرد فناوری اطلاعات و مکانیزه کردن کتابخانه ها توجه کنند می توانند تولید و مصرف اطلاعات را در جامعه متعادل سازند. بحث بازاریابی(Marketing  )، از مسائل مهم جهان است. چرا که اطلاعات کالایی است که برای آن هزینه می شود تا اطلاعات مورد نیاز نزد کاربران قرار گیرد. البته قبل از بازار یابی، Premarketing   مهم است که لازمه آن نیاز سنجی است."

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در ادامه بیان کرد: "نیاز سنجی برای تعیین گروه های هدف موجب می شود نیازهای اطلاعاتی شناسایی شوند و موجب در آمد زایی کتابخانه های عمومی می شود و لازمه آن وجود متخصصان مقاطع مختلف علوم کتابداری و اطلاع رسانی است که این مورد به بحث مدیریت برمی گردد. از آن جایی که یکی از چالش های کتابخانه عمومی آموزش به روز کادر کتابخانه است باید آموزش های ضمن خدمت به آن ها  ارائه شود. از طرفی باید به پتانسیل بالای ایجاد خلاقیت در جامعه برای گروه های مختلف کودکان و نوجوانان و حتی کهنسالان در نظر گرفته شود."

در ادامه دکتر سعید غفاری عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد همدان و یکی دیگر از هیأت داوران انتخاب مقالات این سمینار علمی اظهار داشت: "توانمندی کتابخانه های عمومی به دلیل عمومی بودن آن است بنابراین باید تلاش شود تا این توانمندی تقویت شود تا همه افراد جامعه از آن استفاده کنند. مشکل اصلی کتابخانه های عمومی جامعه ما این است که کتابداران مسئول آن نیستند. بنابراین باید تلاش شود که با کمک انجمن کتابداری ایران کتابداران، دیگر درحاشیه نباشند ."

وی در ادامه افزود: "کتابخانه های عمومی باید به کتابخانه های مدارس وابسته شوند تا به نوعی گسترش یابند. از طرفی مردم ما نیاز به کتاب غیر درسی را احساس نمی کنند. البته اهمیت فرهنگ به مطالعه باید از خانواده شروع شود و با دلسوزی مسئولان آشنا با تخصص کتابداری مشکلات کتابخانه های ما درک شوند که این مسأله حمایت مدیران را می طلبد. مسئولان باید به پیشنهاد های تحقیق های مرتبط توجه بیشتری داشته باشند و آن ها را اجرایی کنند تا مسیرها هموار شود."

در ادامه برگزاری این سمینار علمی، هر کدام از نویسندگان 5 مقاله برتر به شرح ذیل از پژوهش خود  سخنرانی کوتاهی ارائه دادند:

«فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و کاربرد آن در کتابخانه های عمومی»/  قاسم آزادی: کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی

«بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی از نظر مسئولان کتابخانه های عمومی وابته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران»/ رسول نور پور: کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی

«مطالعه تطبیقی شرایط ایمنی کتابخانه های عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تهران»/ مهشید تقی زری: کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی

«تأثیر کتابخانه های عمومی بر سواد اطلاعاتی شهروندان»/ شیوا یاری: کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی

«بررسی نگرش مدیران کتابخانه های عمومی شهر تهران نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات و ابزارهای آن با تکیه بر امکانات وب 2»/ مریم سه دهی، الهه حسینی و زینب رضا قلی : کارشناسان ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی

در ادامه به هر کدام از این نویسندگان لوح یاد بود و جوایزی اهدا شد.

در پایان علیرضا محمودی دبیر علمی سمینار بیان کرد: "علاوه بر این 5 مقاله ارائه شده، 14 مقاله پذیرفته شده دیگر، پس از ویرایش نهایی به صورت مجموعه مقالات منتشر خواهند شد."

گزارش از: الهه حسینی

 

 

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: