کتابخانه جدید دانشگاه علامه طباطبایی افتتاح شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، در ادامه تکمیل طرح جامعه دانشگاه علامه طباطبایی چهار پروژه عمرانی با کاربردهای آموزشی، پژوهشی و رفاهی در این دانشگاه افتتاح شد و بهره برداری رسید.

 این پروژه‌ها شامل ساختمان جدید کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، ساختمان مرکز بهداشت و درمان، مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و خوابگاه دانشجویی جدید است.

 ساختمان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه با مساحت ۶ هزار و ۴۰۰ متر مربع یکی از بزرگترین کتابخانه های کشور محسوب می شود. این سازه در راستای اجرای مدیریت طرح سبز ساخته شده و روی سقف ساختمان آن طرح کاشت چمن طبیعی اجرا شده است. هشت سالن ساختمان به گونه ای طراحی شده است که تا ۸۰ درصد از نور طبیعی بهره می برند.

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در آیین افتتاح این کتابخانه در سخنانی گفت: طی چهار سال گذشته دانشگاه علامه طباطبایی حرکت های مختلفی را در حوزه‌های مختلف آغاز کرده  و در حوزه عمرانی بیش از ۵۰۰ هزار مترمربع بنا های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی احداث نموده است. هرچند در دانشگاه ها با کمبود بودجه مواجه بودیم ولی با کمک خیرین و همیطور با همراهی سازمان‌های مانند شهرداری تهران طرح ساخت ساختمان های آموزشی و پژوهشی را اجرا کردیم. ساختمان دانشگاهی جدید، چهار ساختمان خوابگاهی، کتابخانه، مسجد و غیره از جمله این بناهاست.

او ادامه داد: دانشگاه علامه از لحاط آموزشی نیز رو به جلو حرکت می کند؛ چنانچه نسبت استاد به دانشجو از 1 به 44 به 1 به 28 کاهش یافته است. همچنین فعالیت‌های دانشگاه جهت ایجاد همکاری های بین المللی به سرعت رو به رشد است.

سلیمی در ادامه در مورد ساختمان جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هرچند دانشگاه علامه به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی شناخته می‌شود ولی در سال های گذشته چیزی به نام کتابخانه مرکزی نداشت. منابع کهنه و کتاب های قدیمی در یکی از ساختمان های این دانشگاه جمع آوری شده بود که بعدها آن را به پردیس مرکزی منتقل کردیم. ساختمان جدید کتابخانه مرکزی ۶هزار و 400 متر بنا دارد، قابلیت اضافه شدن یک میلیون منبع به منابع آن ایجاد شده است، همچنین علاوه بر پایان نامه ها و منابع اصلی قابلیت دسترسی به ۳۰۰ هزار منبع به وجود آمده است. ساختمان کتابخانه با ویژگی های معماری سبز ساخته شده و سقف آن از چمن پوشیده شده است. ۸۰ درصد نور کتابخانه از طریق نور طبیعی تامین می شود. همچنین دارای سیستم حرارت مرکزی است تا مصرف انرژی صرفه جویی شود.

رئیس دانشگاه علامه با اشاره بر اینکه تجهیزات این کتابخانه توسط بنیاد قلم چی تهیه شده است، از شرکت مهندسی و پیمانکاری معاونت امور عمرانی دانشگاه مدیر طرح های عمرانی تشکر کرد.

در ادامه محمدرضا حافظی، رئیس جامعه خیرین با اشاره به اینکه هسته اولیه این جامعه بیست سال پیش در مشهد شکل گرفته است، گفت: در حال حاضر جامعه خیرین ایران شامل ۶۵۰ هزار نفر در داخل ایران و ۱۰۰ هزار نفر در خارج از مرزهای ایران می شود. ۳۷ درصد از کل مدارس کشور توسط خیرین احداث شده است و با توجه به اینکه ۱۰ درصد از مردم ایران در خارج از کشور زندگی می کنند خیرین مدرسه ساز جهت آموزش زبان فارسی با معلم های ایرانی اقدام به احداث مدارس ایرانی در خارج از مرزهای کشور نیز می نمایند.

کاظم قلم چی، رئیس بنیاد قلم چی (وقف عام) نیز توضیح داد: اولین کتابخانه توسط بنیاد قلم چی در شهر تفرش احداث شد و پس از آن چندین کتابخانه دانشگاهی توسط این بنیاد احداث و تجهیز شده است.

او احداث کتابخانه های دانشگاهی را یکی از اولویت های این بنیاد برشمرد و تاکید کرد که ساخت کتابخانه تاثیر به مراتب بیشتری از سایر فعالیت های آموزشی می‌تواند داشته باشد.

 غلامی، وزیر علوم تحقیقات فناوری نیز در سخنان کوتاهی از خیرینی که در تجهیز کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی اهتمام ورزیدند تشکر کرد.

او جوانان و دانشجویان را آینده سازان ایران و مدیران آتی نامید و تاکید کرد که کمک به ارتقاء دانش آنان به هر شکلی تاثیر بسزایی در آینده کشور خواهد داشت.

 وی ابراز امیدواری کرد در دانشگاه های دیگر نیز شاهد افتتاح این گونه مراکز کتابخانه ای باشیم.

در حاشیه افتتاح کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی طرح مهارت افزایی دانشجویان نیز رونمایی شد و به بهره برداری رسید. این طرح با هدف ارتقاء مهارت های تخصصی دانشجویان برای آماده کردن آنان جهت جذب در بازار کار و با توجه به زمینه های تخصصی هر دانشجو پیش‌بینی شده است.