کد خبر: 3592
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 آبان 1389 - 10:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

رونمایی از نرم افزار سامانه مديريت يكپارچهء نشريات در الکامپ شانزدهم

امکان ارسال مقالات توسط نویسندگان، مدیریت مقالات، تعیین داوران و فرآیند داوری، ایجاد فرم های داوری، رهگیری وضعیت مقاله، تأمل میان داوران و نویسندگان، مدیریت انتشار شماره های جدید و آرشیو مقالات از ویژگی های اصلی سیستم مدیریت نشریات می باشد.

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، نرم افزار سامانه مديريت يكپارچهء نشريات «راياسمين» با حضور دكتر سيد اميد فاطمي، رييس پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران و دكتر سعيد رضايي شريف‌آبادي، رييس انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني ايران در دومين روز نمايشگاه الكامپ رونمايي شد.

دکتر سید امید فاطمی در ابتدا اظهار کرد: " سیستم مدیریت نشریات یک ابزار قوی و جامع برای مدیریت انتشار، آرشیو مقالات و فرآیند داوری نشریات علمی می باشد. امکان ارسال مقالات توسط نویسندگان، مدیریت مقالات، تعیین داوران و فرآیند داوری، ایجاد فرم های داوری، رهگیری وضعیت مقاله، تأمل میان داوران و نویسندگان، مدیریت انتشار شماره های جدید و آرشیو مقالات از ویژگی های اصلی این سیستم می باشد."

وی در ادامه افزود: "مدیریت نشریات دانشگاه در سیستم یکپارچه مدیریت دانش، در نهایت در مرحله مدیریت منابع علمی جلوه پیدا خواهد کرد.بدین صورت که همه مجموعه ابزارهای مدیریت  اعم از طرح های پژوهشی، مدیریت محتوا، مدیریت کاربران، مدیریت رویداد های پژوهشی، مدیریت تولید و انتشار پایان نامه و مدیریت نشریات دانشگاه در یک پایگاه مرکزی کشوری به نام «مدیرت منابع علمی» وصل شوند و در آن جا متمرکز باشند."

رييس پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران در باره بخش های مختلف مذکور بیان داشت: " تنها از این بخش های مطرح، مدیریت تولید و انتشار پایان نامه و مدیریت نشریات دانشگاه عملی و اجرا شده اند و باقی موارد در هفته پژوهش و بهمن ماه 1389 اجرا و رونمایی می شوند."

سپس دکتر سعید رضایی  بیان کرد: "در ایران نرم افزار مدیریت نشریات داریم ولی تولید کننده آن شرکت های خصوصی هستند و قرار گرفتن سرور دانشگاه در اختیار آنان باعث نگرانی دانشگاه ها شده است. که از این مسئله در آینده سوء استفاده نشود.پس آن چه که در این جا ضروری است ، این است که جایگاه قانونی پژوهشگاه به عنوان متولی این قضیه در دولت تصویب شود."

دکتر فاطمی در پاسخ افزود: "این بخش در کارهای کمیسیون نظام پیش خواهد رفت که جایگاه ثبت ملی تصویب شود. و اکنون در کمیسیون ، بحث مدیریت گردهمایی ها و همایش ها (مدیریت رویدادهای پژوهشی) مطرح است. که بر اساس آن استاندارهایی تعریف شوند و سپس از داوطلبین خواسته شود که توانایی خود را برای استانداردهای تعریف شده بیان دارند. تا پس از بررسی انتخاب شوند.

وی افزود:  برای اینکه نرم افزار جایگاه تولید پیدا کند، کمیسیون باید مجوز دهد وهزینه هم توسط دولت پرداخت شود  که  سخت ترین بخش هم همین است. ایرانداک قصد ندارد که  رقیب بخش  خصوصی باشد، ما حتی می خواهیم که در این میان با شرکت ها ی خصوصی نیز همکاری داشته باشیم ولی در این فعالیت مشترک، سرور و توان فنی از پژوهشگاه است .که در صورت عدم همکاری برخی از شرکت ها در هر زمانی منابع و اطلاعات حفظ شوند. و پژوهشگاه در هر زمانی که بخواهد، قابلیت اجرا داشته باشد. بنابراین با این رویکرد مانع از درآمدزایی  شرکت های خصوصی فعال دراین زمینه نخواهیم شد."

دکتر رضایی در تأکید بیانات ایشان ابراز کرد: " این امر باعث کنترل و تسلط بیشتر بر منابع می شود."

رييس پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران در توضیح بیشتر سیاست های پژوهشگاه در این زمینه تصریح کرد: " رویکر د ما این است که حتی دانشگاه ها را نیز محدود نکنیم  تا دانشگاه به اندازه کافی برای انتخاب، اختیار داشته باشد.سعی شده است که این محصول  با نیازهای دانشگاهی و اطلاعاتی حاضر در ارتباط باشد."

رييس انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني ايران، اظهار کرد: "اما ممکن است مشکل مدیریت محتوا پیش آید. برای به اشترک گذاری منابع (Resource Sharing) در دانشگاه باید نقطه لینکی وجود داشته باشد. این قضیه چگونه حل و فصل می شود؟"

دکتر فاطمی در پاسخ به این پرسش گفت: " سعی می شود این نقطه لینک با استفاده از استانداردها ایجاد شود. مثلا همه دانشگاه ها از ISO استفاده کنند و آن را ماهانه به روز نمایند.ولی رویکر د ما همان طور که بیان شد اجبار نیست. دانشگاه ها باید این سیستم را با همه موارد موجود مقایسه نمایند و سپس انتخاب کنند."

در ادامه نمونه هایی از جستجو در نرم افزار سامانه مديريت يكپارچهء نشريات «راياسمين» انجام شد.

در این نرم افزار لیست نشریات موجود، تعداد نسخ آن ها، فرمت XML  مقالات، تعداد مقالات نشریات، خود مقالات و لینک دسترسی به نشریه و مقالات آن دسترس پذیرند.  این نرم افزار دارای خزنده ای قوی است که در طی یک بازه زمانی مشخص، اطلاعات را جمع آوری می کند.

دکتر رضایی در ادامه بر دو نکته مهم تأکید کرد: " اول بر امکان جستجو در یک نشریه خاص تأکید کرد  ودیگر اینکه  امکان ثبت یک مقاله از زمان submit آن در یک نشریه در سیستم مدیریت یکپارچه نشریات وجود داشته باشد تا یک مقاله به چندین نشریه ارسال نشود تا از دوباره کاری ها جلوگیری شود."

دکتر فاطمی در این خصوص عنوان کرد که: " امکان جستجو در یک نشریه خاص در بخش جستجوی پیشرفته این نرم افزار موجود است و همچنین امکان انتخاب یک نشریه خاص یا بیشتر از یک نشریه خاص هم موجود است."

در ادامه، شیدایی مدیر تحقیق و توسعه پژوهشگاه  در خصوص ثبت یک مقاله از زمان submit آن گفت : " این مساله باید در طرحمان پیاده سازی شود و بهتر است به سردبیران  دسترسی خاص به نشریات داده شود که بر اساس اختیار و سیاست های خودشان ، تصمیم بگیرند که در زمان دریافت مقاله یا پذیرش مقاله آن را در این سیستم یکپارچه ثبت کنند و به دنبال آن قادر باشند تمام مراحل پذیرش و داوری مقالات را ببینند."

دکتر فاطمی در تکمیل موارد مذکور این سیستم تصریح کرد: " ماژول های مدیریت مقالات و نشریات عبارتند از: مقالات تازه ارسالی، مقالات در دست داوری، مقالات داوری شده، مقالات در دست اصلاح، مقالات رد شده، مقالات تأیید شده، انتشار مقالات، طراحی فرم های داوری، تنظیمات بخش مقالات، مدیریت داوران مقاله، مدیریت فرستندگان مقاله."

وی مزیت های منحصر به فرد این سیستم را این گونه برشمرد: "قابليت ايجاد بخش و زير‌بخش برای موضوع مقالات و تخصص داوران، مديريت شماره‌ها و نسخه‌های منتشرشدهء نشريه (آرشيو آنلاين نشريه)، جستجوي ساده و پيشرفته،  جستجو در تمامی منابع در زمان واحد و  اشتراک نشريه توسط کاربران، تهيهء خروجی RSS آخرين مقالات منتشرشده، دسترسی آسان به مقالات بر اساس شماره و نسخه نشريه ، مديريت سيستم نشريات شامل تعيين نقش کاربران، تعيين موضوعات، به‌‍‎روزرسانی راهنما، اضافه کردن سوالات متداول و قابلیت انتشار بر خط شماره های جدید با فراگذاری پرونده های PDF و HTML مقالات."

گفتنی است پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در شانزدهمین نمایشگاه الکامپ در سالن دولت الکترونیکی در غرفه شماره 3 به معرفی نرم افزار های دیگر خود می پردازد و با ارائه تسهیلاتی چندکارگاه آموزشی هم برگزار می کند.

 

خبرنگار: الهه حسینی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: