کد خبر: 3608
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 20 آبان 1389 - 23:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کارگاه های «پایگاه ثبت پایان نامه ها» و «دستاوردهای پژوهشی» در الکامپ شانزدهم برگزار شد

همزمان با برپایی شانزدهمین الکامپ، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، روز پنج شنبه مورخ 20 آبان ماه 1389، اقدام به برگزاری کارگاه هایی به منظور معرفی «پایگاه ثبت پایان نامه ها» و «دستاوردهای پژوهشی» نمود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، همزمان با برپایی شانزدهمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ)، روز پنج شنبه مورخ 20 آبان ماه 1389، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران اقدام به برگزاری کارگاه هایی با عنوان «پایگاه ثبت پایان نامه ها» و «دستاوردهای پژوهشی» کرد.

این نشست در سالن دولت الکترونیک، غرفه 17 با حضور دکتر سید امید فاطمی و ایراد سخنرانی توسط ایشان برگزار شد.

دکتر فاطمی در ابتدا به حوزه فعالیت IT در ایران اشاره کرد و گفت: در ایران با توجه به  آینده نگری در حوزه IT  وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، در زمینه کارهای پژوهشی اقدام به تاسیس پژوهشگاه کرده است و چون کار پژوهشگاه برخلاف دانشگاه ها در راستای پژوهش محوری حرکت می کند بر همین اساس تصمیم به ارتقاء یکی از پژوهشگاه های موجود در ایران گرفته شد که هم اکنون پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران این کار را بر عهده دارد.

وی در ادامه افزود: امروزه از فناوری IT  در مدیریت اطلاعات استفاده می شود و در این بحث نمونه مدیریت اطلاعات در زمینه پایان نامه ها مطرح خواهد شد. بخش دیگر مربوط به پژوهش در IT  است. یعنی اگر فناوری اطلاعات را جزء اولویت های کار خود قرار دهیم که تشکیل نمایشگاه نیز با همین رویکرد صورت گرفته است از این طریق می توانیم دستاوردهای مرکز را به نمایش عموم بگذاریم.

دکتر فاطمی تعریفی از پژوهش در IT را ارائه کرد و گفت: برای درک این مفهوم باید معنای IT و حوزه های آن بررسی شود. این کار در پژوهشگاه با سه رویکرد مختلف «علوم اطلاعات»، «مهندسی اطلاعات» و «مدیریت اطلاعات» انجام گرفت.

وی افزود: بر همین اساس سه پژوهشکده با عنوان های «پژوهشکده مدیریت اطلاعات»، «پژوهشکده علوم اطلاعات» و «پژوهشکده فناوری اطلاعات» راه اندازی شد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، در ادامه چند نمونه از economist  که توسط ایران در چند سال اخیر صورت گرفته را نشان داد و گفت: این economist  دارای 6 مقوله یا category  است که عبارت است از :

overall business environment, IT infrastructure, human capital, legal environment, R & D environment , support for IT environment

 

وی بیان کرد: از وظایف پژوهشگاه ملی علوم و فناوری اطلاعات، آینده نگری در حوزه IT، شناسایی توانمندی سازمان ها و دانشگاه ها و همچنین شناخت نیاز های کشور (در جهت انجام کارهای تحقیقاتی) است که مدیریت این نیازها و توانمندی ها و اولویت بندی آنها از وظایف پژوهشگاه است.

سپس دکتر فاطمی به آماری از وضعیت پایان نامه های ثبت شده در پایگاه اشاره کرد و گفت: هم اکنون حدود 140000 پایان نامه در پایگاه اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ثبت شده است.

وی در ادامه به تبیین فرایند ثبت پایان نامه ها پرداخت و مراحل آن را به شرح ذیل بیان کرد:

  • ثبت و ضبط رساله دکتری به صورت فیزیکی و الکترونیکی به عنوان سرمایه ملی
  • اشاعه مناسب و دسترسی متمرکز به مواد علمی
  • افزایش مشاهده پذیری کارهای تحقیقاتی
  • شناسنامه دار شدن پایان نامه
  • حقوق معنوی و مادی مالکیتی اثر
  • جلوگیری از تکرار ناخواسته
  • ضابطه مند شدن نحوه و سطوح
  • استاندارد شدن فضای تبادل

دکتر سید امید فاطمی با این مقدمه روند ثبت پایان نامه ها را این چنین بیان کرد: دانشجو قبل از فارغ التحصیلی اطلاعات خود و پایان نامه را در پایگاه ثبت می کند و در زمان فارغ التحصیلی و دریافت تاییدیه از طرف دانشگاه، اطلاعات وارد پایگاه پژوهشگاه می شود. در این میان وظیفه پژوهشگاه تعریف کلید واژه ها، نمایه سازی، بازنگری خلاصه ها و کمک در زمینه خلاصه نویسی به دانشجو است.

وی تاکید کرد: در حدود یک سال و هشت ماه، حدود 13307 پروپوزال توسط دانشجویان در این پایگاه ثبت شده است و از این میان 3800 پایان نامه به تایید رسیده است .

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات به فعالیتهای دیگری که در مرکز انجام شده اشاره کرد و گفت: جستجو در پایگاههای اطلاعات علمی پژوهشگاه به نشانی http://database.irandoc.ac.ir اطلاعات مربوط به عنوان، چکیده، نویسنده، استاد راهنما و کلید واژه ها به صورت رایگان در اختیار قرار می دهد و دانلود کامل پایان نامه ها، شیوه نامه وزارت علوم به این صورت است که پایگاه اطلاعات و مدارک علمی باید بتواند با تمام دانشگاه ها به توافق برسد که  هزینه ای هم در قبال ارائه اطلاعات دریافت نماید.

وی گفت: از کار های جدید این پایگاه ارائه متن کامل پایان نامه به صورت تصادفی به دانشجویان است، در این صورت دانشجو می تواند متن را مشاهده و فقط 30 صفحه از پایان نامه را دریافت کند. همچنین می توانند متن را به طور کامل در داخل پژوهشگاه مطالعه کنند که برای این کار حدود 35 جایگاه در اختیار دانشجویان قرار گرفته تا بتوانند از متن پایان نامه ها استفاده کنند.

خبرنگار: سمیه مردمی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: