آیین بزرگداشت «حسن توفیق» در کتابخانه ملی ایران برگزار شد

به گزارش لیزنا، سید فرید قاسمی؛ نویسنده و پژوهشگر مطبوعات روزنامه توفیق را در سه نوبت اول: اخلاق مدارانه، دوم: عدالت طلابانه و سوم: خنده محور نام نهاد و گفت: می توان آنها را عصر محمدحسین، عصر محمدعلی و زمانه برادران توفیق نیز نامید. او سپس تاریخچه توفیق را توضیح داد.

کامبیز درم‌بخش به توضیح اخلاق های حسن توفیق پرداخت و ادامه داد: از 12 سالگی روزنامه توفیق را دنبال می کردم و کارهای خودم از 14 سالگی در مطبوعات چاپ شد. بسیاری از بزرگان طنز و کاریکاتور کار خود را با این رسانه شروع کردند.

در ادامه مراسم غلامرضا کیانی رشید تصاویری از دفتر روزنامه توفیق پخش کرد و درباره آنها توضیح داد.

حسن توفیق بعد از تشکر از حضار، گفت: در دورانی که صاحب امتیاز روزنامه توفیق بودم، در روزنامه نوشتم «بعد از فروش پس گرفته می شود» که این تا به حال در دنیای روزنامه نگاری وجود نداشته است. غیر از این وکیل دادگستری نیز بودم و هستم. تنها وکیل در دنیا بودم که با موکلم قرارداد می بستم که در صورت موفقیت، حق الوکاله می گیرم.

توفیق اظهار کرد: من روزنامه را به صورت حزب اداره می کردم و مرام نامه و قسم نامه ای هم تهیه کرده بودم و آن این بود که هرچه در مکتب توفیق می آموزید، جز در راه مصالح مردم و مملکت صرف نشود. از طرفی هیچ پولی از جایی دریافت نمی کردم.

گفتنی است؛ در پایان مراسم از حسن توفیق و محمدرضا تهرانی، مجموعه‌دار مطبوعات طنز تجلیل به عمل آمد.