کد خبر: 3691
تاریخ انتشار: شنبه, 29 آبان 1389 - 01:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

هشتمین دوسالانه چهره های ماندگار برگزار شد

هشتمین دو سالانه چهره های ماندگار شامگاه پنج شنبه مورخ 27 آبان ماه 1389 با حضور 23 نفر برگزیده و چهره های ماندگار 7 دوره پیشین، در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، هشتمین دو سالانه چهره های ماندگار، از سوی ستاد چهرههای ماندگار و 4 دانشگاه تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت و شهید بهشتی،  شامگاه پنج شنبه مورخ  27 آبان ماه 1389 با معرفی 23 نفر از افراد برجسته چهره های ماندگار در مرکز همایش های صدا و سیما ایران برگزار شد.

این مراسم باشکوه در تجلیل از چهره های ماندگار حوزه های علمی، ادبی و هنری مانند مهندسی برق، عمران و مکانیک، جامعه شناسی، پزشکی، دامپزشکی، کتابداری، ادبیات، ریاضیات، تاریخ، موسیقی، سینما، خوشنویسی، معماری، فلسفه و ژنتیک  و با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما، علی معلم رئیس فرهنگستان هنر، فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران در ساعت 19 با قرائت آیاتی از کلام الله مجید با صدای استاد ابوالقاسمی و پخش سرود ملی آغاز شد.

اجرای برنامه به طور همزمان  و زنده از شبکه 2 سیمای جمهوری اسلامی ایران، رادیو ایران و شبکه جام جم  برای دوستداران علم و هنر و فرهنگ در سراسر جهان پخش شد.

  • جمشیدی: چهره های ماندگار معرفی شده چراغ راه جوانان در عرصه علم و دانش هستند.

مجری برنامه فرزادجمشیدی در ابتدای مراسم به 205 چهره ماندگار 7 دوره قبل اشاره کرد و آنان را چراغ راه جوانان در عرصه علم و دانش معرفی کرد، کسانی که سن اغلب ایشان از 90 سال نیز گذشته است. وی با این مقدمه از رئیس ستاد چهره های ماندگار دکتر رضا پور حسین دعوت کرد تا برای ایراد سخنان خود در جایگاه حاضر شود.

  • دکتر رضا پور حسین: گرد هم آمدن چهره های ماندگار در یک منزل برای تکریم علم و عالم نیز گواهی دیگر بر اهتمام جدی ایران اسلامی به فتح قله های علمی و فناوری و بسط فرهنگ ایرانی اسلامی است.

دکتر رضا پور حسین از حضور میهمانان در تجلیل از ستارگان علم و معرفت ایران اسلامی تشکر کرد و اظهار داشت: "کاروان علم و فرهنگ و معرفت ایران زمین در مسیری هموار به سوی چشم انداز 1404 و به سوی احیای فرهنگ و تمدن ایران زمین حرکتی پر شتاب دارد و با این امید تمام مسیر ها را با وجود بد اندیشان هموار می سازد. موفقیت های پی در پی جوانان و اساتید ایرانی در صحنه های ملی و بین المللی علیرغم تحریم های ضد علمی شاهدی بر این مدعا است."

وی  در ادامه افزود: "ایران اسلامی با سرعتی دور از انتظار به سوی اقتدار علمی و فناوری در خدمت بشر به پیش می رود و به محدودیت های علمی و اطلاعاتی توجهی ندارد و مسیر خود را شناخته طی می کند. گرد هم آمدن چهره های ماندگار در یک منزل برای تکریم علم و عالم نیز گواهی دیگر بر اهتمام جدی ایران اسلامی به فتح قله های علمی و فناوری و بسط فرهنگ ایرانی اسلامی است."

دکتر پور حسین در ادامه تصریح کرد:" همایش هشتم نیز همچون هفت همایش پیشین نمادی از همگرایی، هم افزایی و دوستی اهل علم و فرهنگ برای سربلندی این مرز و بوم است."

وی در پایان از کسانی که در برپایی این مراسم سهیم بودند تشکر نمود و بیان داشت: "از مساعدتها و حمایت های رئیس سازمان صدا و سیما، آقای عزت الله ضرغامی؛ معاونت سیما، آقای دکتر دارابی؛ رؤسای فرهنگستانهای چهارگانه کشور و دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، شهید بهشتی، علم و صنعت و امیر کبیر، چهره های ماندگار دوره های قبل و انجمن های علمی و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که ما را همراهی کردند تشکر و قدردانی می نماییم."

مجری برنامه در ادامه از دبیر همایش چهره های ماندگار، دکتر محمود اسعدی دعوت کرد تا گزارشی از برگزاری مراسم برای حاضران ارائه نماید.

  • دکتر محمود اسعدی: توجه عملی به مشاهیر معاصر ایران در ابعاد مادی و معنوی، ارتقا یافته، با این حال هنوز گام های اساسی در پیش است. تا جوانان متعهد و علاقه مند بتواند الگوی مناسبی برای فردای خود بیابد.

دکتر محمود اسعدی بیان داشت: " اکنون بعد از یک دهه تلاش و شناسایی و شناساندن مشاهیر معاصر ایران، انتخاب 23 نفر از عزیزان تنها با محک تجربه و دانش و کشف بوده است. در پایان این سال ها و ماه ها سعادت یار ما بود تا این زیبایی ها و دوستی ها را بیشتر درک کنیم. باشد تا با پند خویشتن خود برگزیده درگاه احدیت شویم."

دبیر همایش چهره های ماندگار اشاره کرد: "تا کنون چندین موسسه و بنیاد مختص نخبگان  و چند سازمان در تکریم بزرگان ایجاد شده است. توجه عملی به مشاهیر معاصر ایران در ابعاد مادی و معنوی، ارتقا یافته، با این حال هنوز گام های اساسی در پیش است. تا جوانان متعهد و علاقمند بتواند الگوی مناسبی برای فردای خود بیابند."

در ادامه صحبت های دکتر اسعدی، مجری برنامه از دکتر علیرضا رهایی دعوت کرد تا برای ایراد سخنرانی در جایگاه حاضر شود.

  • دکتر علیرضا رهایی: یکی از انتظارت موجود از جامعه علمی کشور کاربردی کردن علم، یعنی اتصال علم و دانشگاه به جامعه، بخش های مختلف صنعت و خدمات است

دکتر علیرضا رهایی در ابتدای صحبتهایش به نهضت تولید علم اشاره کرد و بیان داشت: "مردم ایران وارث گذشته ای عظیم و بزرگ هستند که امروز در قالب برنامه چشم انداز و تحول علمی در مسیر احیای فرهنگ و تمدن اسلامی در حرکت هستند. "

وی به حدیثی از کتاب نهج البلاغه اشاره کرد و افزود: "علم اقتدار است و عزت می بخشد و کسی که این قدرت را به دست آورد می تواند تحکم کند. توسعه و پیشرفت علمی، قدرت و ثروت را به کشور های پیشرفته داده است و کشور ایران برای حفظ موقعیت تاریخی خود و رفع عقب ماندگی های علمی نیاز به  اتحاد علمی دارد. که در این 5 سال اخیر تحولات علمی خوبی در کشور اتفاق افتاده و تولیدات علمی و مقالات زیادی توسط اساتید و بزرگان ارائه شده و حرکت های بزرگی در مرزهای دانش صورت گرفته و در بسیاری از زمینه های استراتژیک مثل هوا و فضا، بیو، نانو و تولید سلول های بنیادی توفیقات شگرفی داشتیم."

دکتر رهایی تأکید کرد:"بر همین اساس و به خاطر اهمیت موضوع به دستور و فرمایشات مقام معظم رهبری ، تدوین نقشه جامع علمی کشور آشکار می شود. لذا یکی از انتظارت موجود از جامعه علمی کشور کاربردی کردن علم، یعنی اتصال علم و دانشگاه به جامعه، بخش های مختلف صنعت و خدمات است."

وی در ادامه به مشکلات جامعه علمی اشاره کرد: "یکی از مشکلات جامعه علمی کشور ما عدم باور برخی از مدیران به نیاز به علم است. در تولید علم مقام های خوبی کسب شده است و انتظار می رود در مجموع محققان و دانش پژوهان دربرنامه پنجم توسعه توجه بیشتری به  استفاده وسیع تر از یافته های علمی، نتایج تحقیقات علمی در حوزه ها و تصمیم گیری های علمی به عمل بیاورند چرا که در نهایت موجب رفاه و سرافرازی ملت ایران اسلامی خواهد شد."

مجری برنامه به چهره های ماندگار 7 دوره ی پیشین اشاره کرد و گفت: "اکنون که هشتمین دوره مراسم تجلیل از بزرگان و چهره های ماندگار را در پیش رو داریم، تعدادی از این دوستان و بزرگان دیگر در بین ما نیستند ولی یاد و خاطرشان و آثار ماندگارشان تا ابد پابرجاست وهنوز هم  قابل احترام و تکریم هستند."

وی به صحبت های حضرت آیت الله خامنه ای اشاره کرد و بیان داشت: "ایران برای رسیدن به قله های علمی به نخبگان و استعدادهای درخشان نیاز مبرم دارد و این در نتیجه همت و تلاش مضاعف و برنامه ریزی حاصل می شود."

وی در ادامه از استاد جامعه شناس، پرفسور فرامرز رفیع پور دعوت کرد تا به ایراد سخنرانی بپردازد.

  • پرفسور فرامرز رفیع پور : "باید شورایی متشکل از رؤسای دانشگاه های موفق ایران تشکیل شود. تشکیل شورای دانشمندان الزامی است و فقدان آن از مشکلات اساسی ایران است."

دکتر رفیع پور به تلاش دست اندرکاران در برپایی این برنامه اشاره کرد و اظهار داشت: "با توجه به همت آقای دکتر اسعدی و آقای دکتر پورحسین، این مسأله با برنامه ریزی و سازماندهی دقیق انجام گرفته است که قابل قدردانی و تشکر است."

وی به حضور جوانان در  عرصه علم اشاره کرد: "جوانان عزیز کشورمان باید امید به آینده داشته باشند و از خدا برای رسیدن به این خواسته و خدمت به ملت ایران کمک و مساعت بگیرند."

دکتر رفیع پور به ایجاد شورای مدیریت علم تأکید کرد: "باید شورایی متشکل از رؤسای دانشگاه های موفق ایران تشکیل شود.  همچنین تشکیل شورای دانشمندان الزامی است و فقدان آن  از مشکلات اساسی ایران است."

ژاله علو، از هنرپیشگان و پیشکسوتان عرصه سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو و دوبلاژ نیز صحبت هایی برای حاضران در مراسم ایراد نمود.

پس از صحبت های ژاله علو، مجری برنامه از استاد محمد لگنهاوزن، استاد اسلام شناس دعوت کرد تا برای ایرادبیاناتش بر روی سن حاضر شود.

دکتر لگنهاوزن از تمام افراد، بخصوص از همسرش که وی را در طول 20 سال حضور در ایران سبب به این مرحله سوق داده و همراه وی بوده است، سپاسگزاری کرد.

پس از اجرای دو قطعه ی موسیقی توسط گروه کر، با شعری از علی معلم و قطعه محلی به تنظیم آقای عقیلی، فرزاد جمشیدی از دکتر غلامعلی حداد عادل دعوت نمود تا در جایگاه سخنرانان حاضر شود.

  • دکتر غلامعلی حداد عادل : "چهره های ماندگار صاحب آثاری ماندگارند و دانشجویان زیادی را تربیت کرده اند که آنها نیز دانشجویانی را تربیت می کنند. این جویبار علم و اندیشه می ماند اگر که ما نمانیم."

وی تأکید نمود: "این ماندگاری نیز نسبی است. ماندگاری حقیقی، کار برای خدا است، که در قرآن نیز به آن اینگونه اشاره شده است: همه فنا شدنی هستیم مگر وجه خدا."

رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی افزود: "نکته دیگر در این زمینه یاد امام راحل است. بعد از 32 سال ایران در جایی قرار دارد که در ابتدای انقلاب برای مخالفت با انقلاب و امام می گفتند این انقلاب شما را از علم باز می دارد و اکنون که در علم پیشرفت هایی حاصل شده و نمونه آن پیشرفت در دانش هسته ای است با انقلاب مخالفت می شود.

این همه سرافرازی در عرصه علم را ایران اسلامی مدیون چهره های ماندگار است. چه آنهایی که در بین 205 نفر بودند و چه آنهایی که از قلم افتاده اند. ماندگارترین این چهره ها، شهیدان عرصه 8 سال دفاع مقدس است که با رشادت های خود باعث حفظ کشور و پیشرفت همه اساتید و دانشمندان شدند."

مجری برنامه از عزت الله ضرغامی، میزبان برنامه دعوت کرد تا قبل از اهدای جوایز و تجلیل از چهره های ماندگار صحبت های پایانی را ایراد نماید.

  • عزت الله ضرغامی: جدی ترین کاری که مدیران فرهنگی برعهده دارند، ایجاد همگرایی، انسجام و برقراری تعادل بین مجموعه نخبگان و فرهیختگان کشور است.

عزت الله ضرغامی بیان داشت:" تقدیر از 23 نفر چهره ماندگار در این دوره، از طرف ملت و مردم ایران است. ملتی که قدر بزرگان کشور خود را نداند مانند درختی است که از ریشه قطع شود. با ظهور اسلام در عصر جاهلیت، تحول عظیمی در جامعه بشریت صورت گرفت که این جامعه ی دانش بنیاد بعد از چندین قرن همه تمدن های به ظاهر برتر را پشت سر گذاشته و یک جامعه مبتنی بر علم و دانش ایجاد نموده است. هزاران دانشمند فرهیخته و صدها حوزه علمی برجسته که بزرگان به داد و ستد علمی مشغول بودند و اکنون ما شاهد شکوفایی علم در ایران اسلامی هستیم که همه به برکت اسلام و آموزه های قرآنی است."

وی در ادامه اظهار داشت: "چهره های ماندگار چراغ هایی راهنما و مشعلهایی فروزان برای هدایت جامعه است و در این راه باید مدیران و مسئولان کشور توجه و تلاش خود را در جهت تحقق ساز و کارهای اجرایی و عملی نظرات و آرای نخبگان و چهره های ماندگار کشور مبذول دارند. امیدوارم با این رویکرد رابطه خوبی بین این دو گروه ایجاد شود."

میزبان برگزاری هشتمین همایش چهره های ماندگار افزود: "جدی ترین کاری که مدیران فرهنگی برعهده دارند، ایجاد همگرایی، انسجام و برقراری تعادل بین مجموعه نخبگان و فرهیختگان کشور است. از توصیه های رهبر انقلاب اسلامی تلاش در جهت بومی سازی علم  و جهت دادن به آموزش در کشور است. که با این کار تکمیل زنجیره تولید علم، تبدیل فناوری و عرضه به بازار صورت می گیرد و بدون توجه به هر یک از حلقه ها، این زنجیره ناقص می ماند و باید تمام مدیران تلاش خود را در این زمینه انجام دهند."

وی از اعضای ستاد برگزاری و هیأت داوران درخواست نمود تا برای دوره های آینده جوایز ویژه ای را برای افرادی که در تحقق همبستگی و پیشرفت این زنجیره علمی تلاش می کنند، در نظر داشته باشند.

در پایان صحبتهای عزت الله ضرغامی، مجری برنامه از معاون سیما، رئیس ستاد چهره های ماندگار، رئیس فرهنگستان هنر، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، دبیر ستاد جهره های ماندگار و رئیس دانشگاه تهران دعوت کرد تا برای اهدای جوایز چهره های ماندگار هشتمین دوسالانه بر روی جایگاه حاضر شوند.

فرزاد جمشیدی به ترتیب از 23 چهره ماندگار به شرح ذیل برای حضور بر روی سن و دریافت جوایز دعوت کرد:

کارشناس ارشد فیلمسازی، استاد مسعود جعفری جوزانی/استاد معماری شهر های تاریخی، دکتر منصور فلامکی/رئیس انجمن ریاضی ایران و پژوهشگر برجسته ریاضی، دکتر  سید عبادالله محمودیان/استاد ممتاز مکانیک دانشگاه شیراز دارای بیش از 70 مقاله در زمینه مدیریت  و بکارگیری تیم های مختلف، دکتر علی شاد/استاد دانشگاه شیراز متخصص در حوزه کتابخانه های عمومی و مؤسس بخش کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز، دکتر جعفر مهراد/استاد دانشگاه تهران و سرپرست پروژه معماری و رئیس شورای نوین فناوری و نویسنده در حوزه راه و ساختمان، دکتر محمود گلابچی/استاد خوشنویس با 18 هزار کتابت، دکتر محمود سلحشور/دکتر محمد دبیر مقدم در رشته ادبیات/دکتر علیرضا رهایی در رشته مهندسی عمران/بانو ژاله علو در رشته دوبلاژ/استاد مجید انتظامی در رشته موسیقی/دکتر علیرضا مدقالچی در رشته ریاضیات/دکتر علی شیخ الاسلامی در رشته ادبیات/دکتر محمد رضا مخبر در رشته دامپزشکی/دکتر محمد فرهادی در رشته پزشکی /پروفسور فرامرز رفیع پور در رشته جامعه شناسی/دکتر جواد صالحی در رشته مهندسی برق/دکتر باقر لاریجانی در رشته پزشکی/استاد عباس اخوین در رشته خوشنویسی/دکتر محمد لگن هاوزن در رشته فلسفه/دکتر محمد علی مولوی در رشته ژنتیک/علیرضا افتخاری در رشته موسیقی/دکتر رضا شعبانی در رشته تاریخ.

در پایان از تمامی افرادی که جایزه هشتمین دوسالانه چهره های ماندگار را دریافت کردند دعوت شد به روی سن حاضر شوند تا عکسی به یادگار گرفته شود. این مراسم در ساعت 22 خاتمه یافت.

  • دکتر جعفر مهراد: امیدوارم شاهد حضور اساتید دیگر از رشته کتابداری در همایش های آتی چهره های ماندگار باشیم و در زمینه پیشرفت و توسعه این رشته و حوزه علمی گام های موثری را برداریم.

در خاتمه دکتر جعفر مهراد چهره ماندگار برگزیده در هشتمین دوسالانه همایش چهره های ماندگار در مصاحبه ای کوتاه با خبرنگار لیزنا اظهار کرد:"با توجه به حضور در 7 دوره قبل به عنوان میهمان در مراسم، امسال اولین سال حضور و برگزیده شدن اینجانب از حوزه کتابداری کشور به عنوان چهره ماندگار هستم. امیدوارم در دوره های بعد شاهد حضور اساتید دیگر از رشته کتابداری در این برنامه باشیم و در زمینه پیشرفت و توسعه این رشته و حوزه علمی گام های موثری را برداریم."

خبرنگار: سمیه مردمی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: