مردادی کرمانی در اختتامیه جشنواره قصه گویی در تهران
قصه اساس و ریشه همه هنرهای جهان است +عکس

به گزارش خبرنگار لیزنا، جشنواره منطقه‌ای قصه گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی دو روز (شنبه ۶ و یکشنبه ۷ بهمن ماه ) با حضور کتابداران استان های قم،سمنان،البرز و تهران به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران برگزار شد. هدف این جشنواره ترویج قصه‌گویی به عنوان ابزاری تربیتی و فرهنگی در کتابخانه‌ها، شناسایی کتابداران قصه‌گو و ارزیابی میزان توانمندی و مهارت‌های آنان، سنجش مهارت‌ها و کارآمدی کتابداران در امر قصه‌گویی و همچنین توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی عنوان شده بود.

آیین اختتامیه این جشنواره دیروز با حضور علیرضا مختارپور؛ دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، هوشنگ مرادی کرمانی؛ نویسنده و عضو هیات امنای نهاد کتابخانه ها، مهدی رمضانی؛ معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی، هادی آشتیانی؛ مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی، حسام قربانعلی؛ معاون مشارکت ها و انجمن ها، علی نیکنام؛ مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران، حجت الاسلام و المسلمین امیر عطاء اله جباری؛ مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قم، نورعلی غلام حسین نیا سماکوش؛ مدیر کل کتابخانه های عمومی استان سمنان، احمد علی هراتی؛ مدیر کل کتابخانه های عمومی استان البرز و  جمعی از کتابداران و قصه گویان کودک و نوجوان برگزار شد. 

 

قصه اساس و ریشه همه هنرهای جهان است

در ابتدای این مراسم هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده و عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اظهار تاسف از اینکه رتبه کتاب در زندگی ما روز به روز عقب تر می رود گفت: روزگاری کتاب، بعد از غذا، هوا و مسکن نیاز بعدی خانواده‌ها محسوب می شد اما امروزه کتاب در اولویت های شانزدهم و هفدهم خانواده‌ها قرار گرفته است.

او ادامه داد: کتاب ریشه و اساس هر هنری است. سینما نیز از اول و قبل از دیگر هنرها وجود داشته و هیچ وقت در زندگی انسان ها غیبت نشده است. قبیله های اولیه نیز با استفاده از دود اخبار جنگ، مهر و آشتی، خبر خوش و یا هر موضوعی دیگری را بیان می کردند که در حقیقت یک نوع تصویرسازی و سینما بود.

نویسنده قصه های مجید افزود: امروز در دنیایی زندگی می کنیم که می توان گفت حداقل دو ساعت در روز تصویر و عکس می‌بینیم و در حقیقت تصویر و عکس هستند که با ما سخن می گویند.

به گفته او، در ابتدا که فیلم ساخته شد تصاویری مانند حرکت قطار یا کارگران در حال کار که در واقع عکس هایی از آنها بود که پشت هم حرکت می کردند، پخش می شد. اما بعدها کسانی مانند جرج میلیس به این نتیجه رسیدند که برای فیلم، قصه و داستان لازم است تا سینما را ماندگار و اقتصادی کند.

مرادی کرمانی گفت: در واقع زمانی که شما قصه ای را می خوانید در ذهنتان سعی می کنید برای آن تصویرسازی کنید و در واقع تصاویر داستان را تعریف می کنند. قصه اساس و ریشه همه هنرهای جهان است. همه پیامبران جهان نیز برای بیان حرف خود از قصه و داستان استفاده کردند. هر گندمی که سبز می شود و یا خورشیدی که بالا می آید همه و همه دارای یک قصه است و کار خود را از یک جا شروع و در جای دیگر تمام می‌کند.

او ادامه داد: سینما نیز همه این تصاویر قصه را یکجا به شما می دهد. تا زمانی که قصه نداشته باشیم حرفی برای گفتن در جهان نداریم. غارنشینان نیز با کشیدن تصاویری بر روی دیوار غارها داستان خود را می گفتند.

به گفته او در شهر سوخته جامی پیدا شده که تصاویر یک بز را روی آن حکاکی کرده اند به صورتی که انگار قدم بر می دارد و زمان چرخاندن جام در واقع انیمیشنی را می بینیم از بزی که می دود. پس انیمیشن و یا پویانمایی نیز از سال ها پیش وجود داشته است.

او با اشاره به همکاری خود با نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: فردی در بیابان های کرمان با موتر بزرگی که دارد کتاب ها را به روستاهای دور می برد. به او می گویند «رضا کتابخانه ای» و او بهترین نمونه از یک کتابدار واقعی است. من هم می توانم «هوشنگ کتابخانه ای» باشم چون با همکاری جدیدی که با نهاد کتابخانه ها دارم به کتابخانه های مختلف می روم و با آنها آشنا می شود.

 

از کودکی عشق کتاب بودم

هوشنگ مرادی کرمانی در ادامه خاطره ای از علاقه خود به کتاب و قصه را تعریف کرد. او گفت: در کتاب «شما غریبه نیستید» هم داستان آشنایی خودم با کتاب را تعریف کرده ام. من عمویی داشتم که چند جلد کتاب مثل کتاب های مولوی و شاهنامه داشت و روستای ما جزو معدود روستاهایی محسوب می شد که کتابخانه دارد. اسم من را هم از روی شاهنامه هوشنگ گذاشتند. من داستان هایی مثل چهار درویش، حسین کرد شبستری و امیرارسلان نامدار را خواندم و عشق کتاب بودم.

او ادامه داد: بعد از پنجم ابتدایی چون روستا مدرسه نداشت به کرمان و پیش عموی دیگرم آمدم. کتاب ها را به قیمت یک قران برای هر روز اجاره می کردم و شب تا صبح و در سرمای زمستان به تیر چراغ برقی که نزدیک خانه عمویم بود تکیه می دادم و کتاب می خواندم تا صبح تحویل دهم و کتاب جدیدی بگیرم. در حالی که از ترس سگ های ولگرد و دزد می لرزیدم.

کرمانی ادامه داد: آن زمان کتاب های خوب را از تهران می آوردند و می فروختند. من از اول کار می کردم. یک شب تا صبح بار سنگ های نمکی را که برای مصرف خانواده ها زن ها در هاون می کوفتند و با کامیون به کرمان می آمد، خالی کردم و پنج توان انعام گرفتم و کتابی را که در ویترین دیده بودم خریدم. اما تمام پوست دستم از بین رفته بود و نمک تمام دست های من را زخم کرده بود طوری که از سوزش آن قادر به ورق زدن کتابم نبودم. به همین دلیل روی زمین به روی شکل خوابیدم و مجبور شدم به جای انگشت کل کتاب را با زبانم ورق بزنم تا بتوانم کتابم را بخوانم!

 

نکات ضروری برای قصه گویی

غلامعلی کیومرثی نماینده هیات داوران جشنواره سخنران بعدی این مراسم بود. او تاکید کرد: قصه گویی هنری خلاق، ناب و ضروری است قصه گو باید مهارت های مورد نیاز برای اجرای مطلوب را بیاموزد .

او ضمن خواندن بیانیه به نکات ضروری و لازم برای قصه گویی اشاره کرد. از جمله: انتخاب قصه های جدید و مناسب با خواست مخاطبان، تلاش برای کسب دانش و مهارت های نوین قصه گویی، توجه به مهارت ارتباطی و کلامی مناسب با محتوای قصه ها، استفاده از واژه های درست، توجه به تفاوت قصه گویی، خاطره گویی، نمایش و تئاتر، قصه های تاریخی و مذهبی،  جلب مشارکت مخاطبین در اجرای قصه گویی، برقراری تعامل مناسب و هدفمند با مخاطبان، توجه به طراحی متن توسط قصه گو،  استفاده از موسیقی و ایزارهای قصه گویی و غیره.

 

در این مراسم زهرا رخشانی از استان سمنان و مرضیه تهم از استان تهران قصه های خود را اجرا کردند و گروه شاهنامه خوانی اعضای کتابخانه‌های عمومی بسیج و گلسار به اجرای بخش‌هایی از داستان شاهنامه برای حاضران پرداختند.

«مرضیه تهم» از استان تهران، «سکینه پازوکی» از استان سمنان، «طاهره سادات سجادی» از استان البرز، «سیده خدیجه نورالدین» از استان قم در بخش عمومی و

«زهرا رخشانی»، «سمیه رجبی» در بخش برندگان ویژه برگزیده شدند و به مرحله بعد راه یافتند.