نخستین پیش‌نشست استانی پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

 به گزارش لیزنا، این نشست با حضور دکتر فریبرز خسروی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، دکتر ابراهیم افشار نائب رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، دکتر کورش کمالی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، دكتر مهدی عليپور حافظی عضو كميته راهبري پنجمين كنگره و رئیس و اعضاء هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران– شاخه فارس در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد.

در ابتدا دکتر محمدرضا قانع، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه فارس، از حمایت‌های بی دریغ مدیر مرکز اسناد و کتابخانه فارس قدردانی و از حضور رئیس و نائب رئیس انجمن کتابداری ایران در شیراز و برگزاری این نشست ابراز خرسندی کرد. وی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این انجمن در برپایی نشست‌های تخصصی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی به فعالیت های منطقه‌ای انجمن فارس در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و بوشهر اشاره کرد و خواستار تغییر نام انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران- شاخه فارس به انجمن منطقه ای شد.

دکتر خسروی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران نیز ضمن تشکر از فعالیت‌های مؤثری که در انجمن شاخه فارس در حال اجراست گفت: در جامعه فعلی برای همسو شدن با تغییرات شگرفی که در حوزه فناوری‌های اطلاعاتی به وقوع پیوسته، بایستی با برنامه‌ریزی‌های هوشمندانه به پیش برویم.

وی ضمن اشاره به اجلاس اخیر ایفلا که "تبادل تجربه" از موضوعات اصلی آن بود، بیان داشت: تجربیات انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه فارس ستودنی است و می توان گزارشی بر اساس این تجربیات برای ایفلا ارسال کرد. در ادامه وی اظهار داشت که باید نگاه تغییر به روند مسائل داشته باشیم از جمله مسائل انجمن کتابداری تا بتوان همراه با تغییرات جهانی جایگاه انجمن را ارتقاء داد.

وی ضمن اشاره به اینکه همه ما در مستند سازی ضعیف عمل می کنیم مستند سازی فعالیت ها را مورد تأکید قرار داد. در پایان دکتر خسروی شرکت در پنجمین کنگره را یکی از اولویت های کتابداران دانست تا با اشتراک دیدگاه ها و ایدهای خود در روند تغییر سهیم باشند و انجمن با ارائه ایده ها و دیدگاه ها در کنگره ایجاد موج می نماید که نتيجه آن را در چند سال بعد یا در نسل بعد مشاهده خواهیم کرد.

دکتر ابراهیم افشار در ادامه گفت: انجمن‌ها، پایه‌های اصلی شکل‌گیری جامعه مدنی هستند و به عنوان نهادهای مرجع، نقش ارزش‌یابی و اعتبارسنجی را در جوامع خودگردان ایفا می‌کنند. یکی از ضرورت‌هایی که باید به آن توجه شود این است که فعالیت‌ها باید دارای محتوا و معنا باشند و جنبه نمایشی نداشته باشند. در اصل انجمن ها دیده بان هستند.

وی بیان داشت قدر تشکل های کوچک را بدانیم و حمایت کنیم تا برای نسل های بعد آینده ساز باشند.

شیوا رضایی، دبیر انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه فارس نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در برگزاری پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران، پیشنهاد ایجاد «پایگاه اطلاعاتی ایده‌ها و تجربیات کتابداران کشور» را مطرح کرد و گفت: بسیاری از ایده ها و تجربیات می توانند سرآغاز تحولات بزرگ باشند و از طریق به اشتراک گذاری تجربیات موفق افراد در اقصی نقاط کشور و الگوبرداری توسط دیگران، می توان در نهایت به نتایج مطلوبی دست یافت. وی همچنین بر ضرورت تدوین استانداردهای مختلف در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی و نیز مشارکت و همفکری نهادهای مرتبط با کتابخانه و کتابداری در برنامه ریزی‌های در انواع مختلف کتابخانه ها با انجمن کتابداری به عنوان یک مرجع علمی در رشته اشاره کرد.

فاطمه صفری راد مسئول کمیته کتابخانه‌ها ، نحوه مشارکت و همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور با انجمن کتابداری ایران در زمینه برنامه ریزی ها را پیشنهاد داد.

زهرا شاه نظرنژاد مسئول کمیته روابط عمومی انجمن کتابداری شاخه فارس نیز ضمن تشکر از دست اندرکاران کنگره از اهمیت ارسال تجربه ها به کنگره و همچنین به فعالیت‌های صورت گرفته توسط خود در یکی از کتابخانه‌های آموزشگاهی در زمینه راه‌اندازی پایگاه اطلاعاتی ویژه دانش آموزان سخن گفت و ادامه داد: این موضوع در قالب یک تجربه به کارگروه کتابخانه های آموزشگاهی کنگره سال گذشته نیز ارسال شده است.

خیریه حمید پور، مسئول کمیته کودک و نوجوان انجمن کتابداری شاخه فارس نیز بر اهمیت تبادل ایده ها و تجربیات تاکید کرد و گفت بهتر است کنگره پس از دریافت ایده ها و تجربیات، در ارائه بازخورد به افراد اهتمام ورزد. پگاه تاجر، نائب رئیس انجمن فارس نیز در خصوص اشتغال فارغ التحصیلان و مطالبه آنها در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد. وی خواستار رسیدگی به این مطالبه و ارائه راهکارها توسط انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران شد.

دکترخسروی در ادامه اظهار تاسف کرد که نهادهای دولتی در برنامه ریزی‌ها انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی را مشارکت نمی‌دهند. اما ما به عنوان بانیان اصلی این رشته باید مطالبات خود را تکرار کنیم و در این زمینه تلاش ها باید استمرار داشته باشد.

او در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر، همکاری با نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تدوین استاندارهای کتابخانه‌ای انجام شده است. وی همچنین افزود اشتغال‌زایی و ایجاد پست‌های سازمانی همواره از دغدغه‌های انجمن کتابداری بوده است و اقداماتی در اين زمينه انجام گرفته است.

وی همچنین گفت بعضی از اقدامات در درازمدت به نتیجه می رسند و نبایستی منتظر دریافت سریع بازخوردها و نتایج بود.

دکتر کمالی سروستانی، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در ابتدای سخنان خود گفت: انجمن کتابداری شاخه فارس نه تنها در بین شاخه های انجمن کتابداری، بلکه در بین شاخه های انجمن ها در سطح کشور یکی از شاخه های موفق است.

وی نیز توجه به راهبردهای ملی و منطقه‌ای در حوزه کتاب و کتابداری را ضروری دانست و گفت بایستی سیاست ملی کتاب که موضوعاتی از جمله استانداردسازی، نظارت و ارزیابی در آن به‌خوبی و به‌روشنی بیان شده باشد تدوین و در نهایت راهبرد ملی و منطقه ای در تماس با نهاد های ذیربط به قانون تبدیل شود.

وی افزود: انجمن ها باید ناظر متولیان فرهنگی باشند و تأکید کرد انجمن ها مسئولیت فعالیت های تئوریک و راهبردی را برعهده دارند.

وی همچنین در خصوص انعقاد تفاهم نامه همکاری با ایفلا در برگزاری چندین نشست در شیراز و از جمله موضوع الگوسازی تجربه جهانی برای کشور، پیشنهاداتی ارائه کرد و گفت: با دعوت از متخصصان ایفلا در برگزاری این نشست ها زمینه ارتباط و تعامل بیشتر انجمن کتابداری ایران با ایفلا فراهم خواهد آمد.