کد خبر: 40440
تاریخ انتشار: شنبه, 02 آذر 1398 - 16:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

با برگزاری مراسم اختتامیه

پنجمین نغمه کتابدارانۀ ایران سروده شد

منبع : لیزنا
مراسم اختتامیه پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات روز پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ در تالار شریعت زاده کتابخانه ملی برگزار شد.
پنجمین نغمه کتابدارانۀ ایران سروده شد

 به گزارش لیزنا، پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات عصر روز پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ با برگزاری مراسم اختتامیه با سخنرانی دکتر فریبرز خسروی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و معاون کتابخانه ملی، دکتر محمد زره‌ساز، دبیر علمی کنگره، اهدای چهارمین دوره جوایز ملی و تقدیر از کادر اجرایی  و کادر علمی در کتابخانه ملی ایران به کار خود پایان داد.

مهرناز خراسانچی، دبیر اجرایی کنگره در این مراسم گفت: برگزاری دو روزه کنگره متخصصان علوم اطلاعات حاصل تلاش یک تیم علمی بیش از 100 نفر و یک تیم اجرایی 50 نفره بود که در این دو روز به بار نشست و امیدواریم که در این ساعات پایانی میبزبان خوبی برای شما عزیزان باشیم.

در ادامه مراسم اختتامیه دکتر فریبرز خسروی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران سخنرانی کرد و گفت: خوشحالیم و خدا را سپاسگزاریم که پنجمین نغمه کتابدارانه ایران عزیز سروده شد و خوشحالیم که نغمه خوشی بود. با شادابی شروع شد و شما با شادابی در این محفل حضور دارید.

وی افزود: من از حضور شما عزیزان که بر درخشش این کنگره افزودید سپاسگزارم و تشکر بعدی من از جوانانی است که در این چند روز زحمت کشیدند و خدمت رسانی کردند. از دکتر زره ساز و خانم خراسانچی که زحمت بسیار کشیدند سپاسگزارم و برایشان آرزوی توفیق دارم.

خسروی ادامه داد:  خوشحالم که در ماههای حضورم در انجمن شاهد پنجمین دوره کنگره هستم. کنگره کارش این است که افکار و اندیشه ها را متمرکز کند و توجهات را یک به نقطه کانونی  جلب کند و از این پس آنان که باید آنها را عملی کنند خود شما هستید. امیدوارم بحث ها را به عمل نزدیک کنیم و امیدوارم شاهد شکوفایی آنها باشیم.

نقش مهم انجمن کتابداری در افزایش شناخت و تبیین راهبردهای آینده نگرانه

در ادامه مراسم دکتر محمد زره ‌ساز دبیر علمی کنگره سخنرانی کرد و گفت: من از همه اساتید و اعضای کمیته علمی تشکر می‌کنم که دعوت ما را پذیرفتند. هر نشستی در حقیقت یک همایش است و 20 نشست تخصصی با حضور افراد صاحب نظر در این دو روز برگزار شد و تشکر میکنم که این کنگره پنجم را پربار برگزار کردند. امیدوارم مباحثی که مطرح شد زمینه های عملی هم پیدا کند.

وی ادامه داد: توجه به آینده و شناخت آن به منظور کسب آمادگی برای مواجهه با تحولات نوپدید دارای اهمیت است. این مواجهه اثربخش به معنای ایفای نقش موثر برای ساخت آینده ای مطلوب و نه انفعال و تسلیم در برابر آینده ای محتوم است. برای شناخت آیندۀ تحولات حوزه های علوم اطلاعات، کتابخانه‌ها و آرشیوها، به توجه جدی نهادها و اندیشمندان فعال در این حوزه نیاز است.

زره ساز گفت: انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار روابط در فضای رشته و حرفه می تواند نقش مهمی را در افزایش شناخت و تبیین راهبردهای آینده نگرانه به منظور چابک سازی و بازتعریف رویکردهای حرفه ای و آموزشی با توجه به تحولات قابل پیش بینی ایفا کند.

او تاکید کرد: با این دیدگاه موضوع اصلی پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات «ما و آینده: تحولات نوپدید در علوم اطلاعات، کتابخانه‌ها و آرشیوها» انتخاب شد و 20 نشست تخصصی با این رویکرد تعریف و اجرا شد و در همه این نشست ها بر ضرورت تغییر در ذهنیت‌ها، رویکردها و خط مشی‌ها و ابزارها به منظور ایفای نقش موثر تاکید شد، همچنین بر مطالبات از نهادها، دانشگاهیان و حرفه مندان تاکید شد که برخی از آنها را بیان میکنم.

زره ساز درباره این مطالبات گفت: ضرورت تشکیل اتاق فکر برای مطالعات آینده پژوهی در علوم اطلاعات برای آینده انواع کتابخانه ها، ضرورت توجه به تغییرات در نظام آموزش تحصیلی بویژه نظام آموزش و پرورش، توجه به کتابخانه های کودکان و بحث آموزش به کودکان به خصوص سواد اطلاعاتی آنها، تغییر و بازتعریف خدمات کتابخانه ها با توجه به نیازهای روزمره و نیازهای نوپدید مردم به ویژه کتابخانه های عمومی.

وی ادامه داد: همچنین توجه به ظرفیت های فناوری و ارائه راه حل های تخصصی برای تعامل با فناوران به منظور ارائه خدمات مفیدتر و تاکید بر مبانی حرفه ای و مبانی تخصصی خودمان، توجه به آرشیوهای مردمی و خانوادگی و ارائه راه حل های علمی برای تولید حفاظت اسناد مردمی و ضرورت حضور مردم در آرشیوها.

وی گفت: بحث نظام مشاوره اطلاعاتی در پنل مطالعات صنفی مطرح شد و امیدواریم این ایده پیگیری شود.

زره ساز ادامه داد: از مطالبات دیگر ضرورت بازنگری در آئین نامه های دانشگاهی و اسناد بالادستی برای رفع کج رفتاری علمی و همچنین بهبود وضعیت اخلاق در دانشگاهها و از بین بردن فساد و تبعیض در مباحث دانشگاهی، و نیز ضرورت تقویت تعاملهای بین المللی بویژه تعامل با ایفلا است.

او ادامه داد: آینده پرمخاطرۀ سازماندهی اطلاعات و نقش متخصصان رشته و ضرورت توجه به راه حل ها و رویکردهای جدید و نیز ارائه راهکارهای بومی در این حوزه، توجه به گسترش رشته و بازنگری در سرفصل ها در کتابداری پزشکی، بهبود وضعیت استخدام و توجه به مشاغل مبتنی بر فناوری های نوظهور در حوزه داده و اطلاعات، توجه به وضعیت کتابخانه های دانشگاهی و استقبال از خدمات جدید در عین داشتن فضای کمتر ولی با قابلیت های بیشتر، توجه به آینده کتابخانه های ملی با توجه به دیدگاه پلت فرمی، توجه به جنبش های اجتماعی باز به ویژه جنبش داده های باز، علم باز و استفاده از این مفاهیم در راستای ارائه خدمات بهتر، تشکیل بانک تجربه ها و ایده های کتابداران و آرشیویست ها در انجمن، ضرورت برقراری ارتباط بیشتر با شاخه های استانی انجمن، توجه به نسل آینده ساز رشته و تقویت انجمن های علمی – دانشجویی، ضرورت ارائه راهکارهای کارآمد در حوزه های فنی و پشتیبانی از مطالبات دیگری است که در این کنگره مطرح شده است.

وی در پایان سخنانش گفت: امیدوارم بتوانیم همه این مباحث را از منظر فرصت ها، چالش ها و راهکارهایی که ارائه شد تحلیل کنیم و گزارش آن را به زودی منتشر نماییم.

جایزه نوش‌آفرین انصاری

پس از آن دکتر میترا صمیعی، دبیر چهارمین جوایز ملی صحبت کرد و گفت: امسال در کنار سه جایزه پیشین، رونمایی از جایزه دیگری داریم که به کتابدار اجتماعی برگزیده سال تقدیم میشود و این جایزه به نام کسی است  که بذرهای زیادی کاشته است. جایزه سرکار خانم نوش‌آفرین انصاری؛ جایزه کتابداراجتماعی است.

نوش آفرین انصاری در سخنانی گفت: واژه کتابدار اجتماعی را اولین بار در سال 1383 در انجمن مفاخر که بزرگداشت من برگزار شد، دکتر حری برای من به کار برد. من مردم این سرزمین و مردم جهان را دوست دارم و باور دارم کتابدار بین آنچه که خلق می شود و جامعه، ارتباط برقرار می کند. امیدوارم کتابداران خیلی بزرگ و آزادمنش و خیلی شجاع در این سرزمین رشد کنند و کسانی که در طول تاریخ این مملکت زحمت کشیدند را به یمان مردم ببرند. امیدوارم سالهای سال این جایزه که به نام من است به خوبی و نیکی و به درخشش تقدیم شود.

وی ادامه داد: از بودن در پنجمین کنگره خیلی لذت بردم و از همه به ویژه این خانم ها و آقایان جوان که در تمامی لحظات مراقب بودند تشکر میکنم؛ بچه های دهۀ 60، 70 و 80 وهمکاران شورایی امروز قدردانی میکنم. انشاءالله همه سلامت و موفق و کامیاب باشید.

اعطای جوایز ملی و نشست تاک

سپس میترا صمیعی، دبیر چهارمین جایزه ملی انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی درباره جوایز ملی گفت: چهارمین دوره جایزه ملی بر اساس نظامنامه جوایز ملی به منظور قدردانی از حرفه مندان که اثر برجسته ای انجام داده باشند اعطا می‌شود. در این نظام‌نامه سه جایزه ملی داریم. جایزه ملی پوری سلطانی؛  این جایزه به بهترین فعالیت حرفه‌ای و یا ابزار کاربردی در حوزه علوم اطلاعات تولید و منتشر شده است اعطا می‌شود.  جایزه ملی دکتر عباس حری به بهترین اثر نظری در حوزه علوم اطلاعات تولید و منتشر شده است اعطا می‌شود و جایزه ملی دکتر نورالله مرادی به بهترین فعالیت/ اثر در حوزه آرشیو اعطا می‌شود.

وی گفت: این جوایز به آثاری که از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا پایان شش ماهه اول سال ۱۳۹۸ تولید و منتشر شده بودند تعلق گرفت. براین اساس ما یک جایزه ملی داشتیم و دو جایزه شایسته تقدیر که به برگزیدگان اعطا می‌شود.

بر این اساس جایزه ملی پوری سلطانی به دکتر معصومه نیک‌نیا برای پایان نامه دکتری با عنوان «پیاده‌سازی الگوی مرجع مفهومی سی‌داک برای حوزه باستان شناسی ایران» اعطا شد. داوران این جایزه دکتر رحمت‌الله فتاحی، دکتر مرتضی کوکبی و سید ابراهیم عمرانی بودند.

جایزه دکتر عباس حری به اثر شایسته تقدیر به دکتر رضیه اسماعیل پور برای پایان نامه دکتری با عنوان «طراحی و اعتباریابی واژه‌نامه دستیاربس عبارت جستجو و ارزیابی آن از نظر کارآمدی در بازیابی اطلاعات بین زبانی» اعطا شد. داوران این جایزه دکتر نجلا حریری، دکتر نورالله مرادی و دکتر ابراهیم افشار بودند.

جایزه دکتر نورالله مرادی به اثر شایسته تقدیر به ریحانه حکیم‌زاده برای پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «تدوین الگوی پیشنهادی خط مشیء مدون برای دیجیتال سازی اسناد در آرشیو ملی ایران» اعطا شد. داوران این جایزه حمید سلیم گندمی، دکتر فراستی و ابوالفضل حسن آبادی بودند.

در ادامه مراسم، برگزیدگان نشست تاک معرفی شدند و ارائه دکتر شعله ارسطو پور به عنوان ایده برگزیده و ارائه فاطمه ترابی به عنوان تجربه برگزیده انتخاب و معرفی شدند.

در پایان مراسم اختتامیه از اعضای کادر اجرایی، کادر علمی و حامیان پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات و نیز پایگاه خبری لیزنا با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

فهیمی فر
|
Iran
|
1398/09/04 - 20:59
0
2
نام فردی که جایزه برنده شدند ریحانه حکیم زاده از دانشگاه تهران است نه رضوان حکیم زاده
اشتباهی که انجام شد باعث شد ایشان از شرکت در مراسم محروم شوند که همچنان این اشتباه ادامه دارد
سمیرا
|
Iran
|
1398/09/03 - 09:23
0
8
سلام ما دانش آموخته رشته کتابداری هستیم چرا هیچ توجهی به جذب این رشته در مراکز دولتی نمی شود در دانشگاه سراسری درس خواندم با بهترین نمره از دانشگاه فارغ التحصیل شدم بدلیل نداشتن پارتی خیلی وقته بیکار هستم و بدنبال امید استخدام نشستم چرا کسی به درس خوانده های این رشته فکر نمیکنه اگه واقعا کتابداری یه رشته بیخودی هست چرا عمر ماها رو 4 سال تو دانشگاه به هدر دادن لطفا این پیام به دست اندرکاران این رشته نشون بدین شاید کمی احساس وجدان بکنن
پاسخ ها
1
| Iran |
1398/09/04 - 08:45
وقتی استادرشته کتابداری ، لیسانسش علوم سیاسی یا کشاورزی است یعنی چه ؟؟
یعنی برای ارشد اگه رشته خودت نشد تغییر رشته بده
تا جوانی سریع باش...
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: