کد خبر: 2415
تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 مرداد 1389 - 15:04

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

مهم ترین خواسته های کتابداران از انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران تبیین شد

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، "تلاش در جهت بهبود وضعیت استخدامی" به عنوان مهم ترین خواسته ی کتابداران کشور از انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، شناخته شد.

تیم خبری لیزنا در راستای دریافت نظر کتابداران سراسر کشور درخصوص انتظار این قشر حرفه ای جامعه، از چهارمین دوره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، نظرسنجی را به مدت یک هفته از 24 تا 31 خرداد 1389 بر روی وب سایت این پایگاه خبری قرار داد. نتایج این نظر سنجی نشان داد که بیشترین خواسته کتابداران سراسر کشور از انجمن " تلاش در جهت بهبود وضعیت استخدامی " است چرا که 30 درصد از پاسخ دهندگان به این گزینه رأی داده بودند. لازم به ذکر است که دیگر گزینه های این نظرسنجی به ترتیب بیشترین میزان آرا شامل: "تلاش در جهت ارتقای جایگاه منزلت اجتماعی حرفه"، 26 درصد؛ "نظارت بر کیفیت محتوای ارائه شده و ارزیابی گروه های علمی کتابداری در دانشگاههای کشور"، 17 درصد؛ "برگزاری همایشها و کارگاههای منسجم و کارآمد"، 10 درصد؛ "کمک به ساماندهی پژوهش ها در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی"، 9 درصد؛ "برگزاری همایش های علمی و عمومی در دو سطح مخاطبان حرفه ای و عام"، 7 درصد بود.

تیم خبری لیزنا در گفتگویی با دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسان ایران، برنامه ها و اهداف انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در چهار سال آتی و در راستای خواسته های کتابداران جویا شده است:

دکتر سعید رضایی شریف آبادی: قبل از هر چیز، از زحمتی که دوستان ما در پایگاه خبری لیزنا کشیده اند صمیمانه تشکر می کنم. امیدوارم اینگونه نظرسنجی ها ادامه پیدا کند. بدون شک استمرار اینگونه نظرسنجی ها به بنده و همکارانم در هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی کمک می کند تا بیشتر با خواسته ها و انتظارات کتابداران و سایر متخصصان حوزه اطلاع رسانی آشنا شویم.

در این نظرسنجی، شرکت کنندگان محترم بر دو گزینه تاکید بیشتری داشته اند: "تلاش در جهت بهبود وضعیت استخدامی" و "تلاش در جهت ارتقای جایگاه منزلت اجتماعی حرفه".

دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران گفت: "قطعا انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی بدنبال راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت استخدامی همکاران خواهد بود. گرچه این انجمن، انجمنی علمی است که تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می کند و نه انجمنی صنفی که مجوز آن از سوی وزارت کشور صادر می شود.

وی افزود: انجمن می تواند با گسترش همکاریهای خود با سایر نهادها و سازمانهای تصمیم ساز و تاثیرگذار، توصیه های لازم را برای بکارگیری افراد متخصص کند. گاهی سازمانها مشکلی را پیش روی دارند و نمی دانند که گره این مشکل بدست کتابداران گشوده می شود. شاید دلیل این امر این باشد که تنها محل فعالیت کتابداران و اطلاع رسانان را داخل کتابخانه می دانند، در حالی که واقعیت امر بگونه دیگری است. البته در آشنائی جامعه با حوزه فعالیتهای کتابداران، خود ما کتابداران هم باید تلاش کنیم و چهره خوبی از خود در جامعه به نمایش بگذاریم.

دکتر رضایی شریف آبادی درخصوص برنامه های چهارمین دوره انجمن برای پاسخگویی به دومین خواسته کتابداران اظهار کرد: با بیان این مساله، به دومین خواسته کتابداران از انجمن تاکید می کنم که "تلاش در جهت ارتقای جایگاه منزلت اجتماعی حرفه" است. بنده به اتفاق همکارانم در دوره چهارم فعالیت هیأت مدیره همه تلاش خود را خواهیم کرد تا به این مهم دست یابیم. البته شروع کار ما با سازمانها و نهادهائی خواهد بود که همکاران ما به حساب می آیند و گاهی از هم فاصله گرفته ایم. بطور نمونه در جلساتی که با رئیس محترم نهاد کتابخانه های عمومی کشور و معاون محترم امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم، آمادگی کامل انجمن را بعنوان مشاور علمی و همکار این نهادها و سازمانهای تاثیرگذار اعلام کرده ایم. در ملاقاتهای متعددی که با ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران داشته ام بر این مشاوره و همکاری متقابل تاکید کرده ام و هم اکنون نیز این همکاریها شروع شده است.

وی در ادامه افزود: هیأت مدیره انجمن نشستی هم با سردبیران نشریات تخصصی حوزه اطلاعات، کتابداری و مطالعات آرشیوی داشته که بدلیل استقبال همکاران محترم، قرار گذاشتیم این جلسات برای هماهنگی بیشتر سردبیران نشریات با یکدیگر ادامه پیدا کند و دومین نشست در روز 30 شهریور 89 برگزار خواهد شد.

 

دکتر سعید رضایی شریف آبادی در ادامه به تبیین برنامه های چهارمین دوره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در مورد کارگاههای آموزشی پرداخت و گفت: باید قبل از هر چیز از همکاران پرتلاش خودم در دوره های قبلی انجمن تشکر کنم که با برگزاری انواع کارگاهها تلاش نمودند نیاز جامعه را مرتفع کنند، اما واقعیت امر اینست که بقدری حوزه ها و مباحث مختلف در حال شکل گیری هستند که امکان پرداختن به همه آنها نیست. ما به دنبال آن هستیم که علاوه بر تکرار کارگاههای خوبی که در گذشته برگزار شده، کارگاههای دیگری را برای اولین بار برگزار کنیم. این کارگاهها در زمینه های مختلف از جمله حوزه های کتابداری و اطلاع رسانی، مدیریت آرشیوها و موزه ها خواهد بود.

 

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران درباره برنامه های انجمن برای "نظارت بر کیفیت محتوای ارائه شده و ارزیابی گروه های علمی کتابداری در دانشگاههای کشور" گفت: انجمن همچنین بدنبال ارتباط و همکاری بیشتر با همکاران  هیأت علمی هست که انشاءالله در نشست مشترکی که در پائیز امسال برگزار خواهیم کرد در این مورد بحث و تبادل نظر خواهیم کرد. انجمن نشستهای دیگری را هم طراحی کرده که در زمان مناسب از طریق سایت انجمن و پایگاه خبری لیزنا به اطلاع همگان خواهد رسید.

 

وی افزود: علاوه بر برگزاری دوره های کوتاه مدت و کارگاههای آموزشی، یکی از ماموریتهای اصلی انجمن های علمی "تاثیر گذاری بر روند آموزش رسمی در سطح دانشگاهی" است. خوشبختانه بنده از چند سال قبل در کمیته کتابداری و اطلاع رسانی شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم عضویت داشتم و   همکاران عزیزم در این کمیته، امروزه علاوه بر  جویا شدن نظراتم بعنوان شخصیت حقیقی، خواهان اعلام نظر من بعنوان رئیس انجمن هستند. امیدوارم بتوانیم این نوع همکاریها را نهادینه کنیم تا جایگاه انجمن را در جامعه ارتقا دهیم.

 

دکتر سعید رضایی شریف آبادی درباره فعالیت های انجمن به منظور ارتقای جایگاه حرفه ای رشته در جامعه افزود: معرفی 4 نفر از همکاران به ستاد بزرگداشت چهره های ماندگار هم از همین نوع بود. گرچه در جامعه کتابداری و اطلاع رسانی افراد بیشماری هستند که شایسته برگزاری بزرگداشت و تقدیر هستند، اما تا کنون از این مسأله غفلت شده و در مراسمی که امروزه دیگر مراسمی معتبر و جا افتاده در جامعه بویژه قشر فرهنگی و تحصیل کرده جامعه هست، هرگز کتابدار و یا اطلاع رسانی مورد تجلیل قرار نگرفته است. سال جاری ما 4 نفر از همکاران را به این ستاد معرفی کردیم که خبر آن در لیزنا منتشر شد.

وی در ادامه تأکید کرد: علاوه بر اینها، گسترش فعالیت شاخه های استانی انجمن موجب گسترش شناخت جامعه در سطح کشور خواهد شد، که خوشبختانه همکاران عزیزم در این شاخه ها با جدیت تمام و با روابط حسنه ای که سایر نهادها و سازمانهای محلی برقرار کرده اند ما را در رسیدن به این هدف کمک شایانی کرده اند.

در پایان ضمن تشکر مجدد از فرصتی که در اختیار این خدمتگزار جامعه کتابداری و اطلاع رسانی گذاشته شده، میخواهم به این نکته مهم تاکید کنم که همه عزیزانی که به رشته و تخصص خود تعهد دارند باید به انجمن کمک  کنند تا بتوانیم در ماموریت خود موفق شویم. با انتقاد کردن و از دور دستی بر آتش داشتن و نق زدن، نه تنها کاری از پیش نمی رود، بلکه باعث دلسردی بعضی از همکاران دلسوزی می شود که بدون هیچگونه چشمداشتی با خلوص نیت پا به میدان گذاشته اند تا قدمی برای پیشرفت حرفه بردارند. امیدوارم همه دلسوزان رشته به این دعوت برای همکاری پاسخ مثبت بدهند و مارا در کارهایمان یاری کنند.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: