در آموزش و پرورش مترقی آموزش، پژوهش، کتابخانه و معلم کنار هم قرار دارند

 

 دکتر محمد حسن زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با خبرنگار لیزنا در رابطه با بیانیه کتابداران کتابخانه های آموزشگاهی ایران گفت: کشور ما به طور ویژه در حال تمرین نوع جدیدی از تعامل با جامعه و نهادهای رسمی است. هر نشست و بیانیه ای که ابعاد کارشناسی در آن لحاظ شده باشد بازخورد مثبت دارد و این امر در مورد بیانیه کتابداران کتابخانه های آموزشگاهی ایران نیز صدق می کند و قاعدتا می تواند ذهن بخش عظیمی از جامعه و دست اندرکاران کتاب و کتابخوانی را جلب کند تا به امر گسترش کتابخانه ها بپردازند.

 

حسن زاده در پاسخ به اینکه آیا دیدگاه آموزش و پرورش در خصوص اینکه کتابخانه مدارس فعال باشد در صورتی که هیچ گونه نظارتی بر روی آن اعمال نشود درست است، اظهار داشت: این دیدگاه با نظام معیوب آموزش و پرورش کشور همخوانی دارد. در غیر این صورت با آموزش و پرورش مترقی که در آن اسناد بالادستی به عنوان برنامه توسعه مطرح می شوند هیچ سنخیتی ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: در آموزش و پرورش مترقی آموزش، پژوهش، کتابخانه و معلم کنار هم قرار دارند و دانش آموزان بخشی از ساعات درس خود را به صورت اجباری در کتابخانه می گذرانند در این صورت کتابدار نیز مشارکت جدی خواهد داشت، دانش آموزان را پذیرفته و کتابها را به دانش آموزان معرفی می کند.

 

وی با اظهار تاسف از وضعیت موجود کتابخانه های مدارس گفت: در کشور تنها در گوشه ای از مدارس کتابخانه ای وجود دارد بدون اینکه با هیچ استانداردی در دنیا تطابق داشته باشد در حالیکه این روند با دیدگاه ما و وضعیت موجود برخی مدارس غیرانتفاعی نیز هیچ سنخیتی ندارد.

حسن زاده با بیان اینکه آموزش و پرورش مسئولیت خطیری در تربیت فرزندان جامعه به عهده دارد، افزود: با وضعیت موجود افرادی را به جامعه تحویل می دهد که برای نوآوری در آینده عاجزند افرادی که در نبود فعالیت های مکمل درسی و کتابخوانی، ضعف در تفکر و حل مسئله را در زندگی تجربه می کنند  بنابراین ضرورت کتابخوانی صحیح در این گروه سنی به شدت احساس می شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان تاکید کرد: باید با گذر از دیدگاه نادرست به جایی برسیم که مدارس کشور کتابخانه‌هایی داشته باشند که نقش پررنگ تری را در آموزش فرزندانمان ایفا کنند.