توجه به ترویج کتابخوانی در قاب رسانه ها

 

 دکتر محمد حسن زاده عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با خبرنگار لیزنا گفت: کار در کتابخانه و مو قعیت آن نه تنها به یک کتابدار نیاز ندارد بلکه به چندین کتابدار نیاز دارد تا کیفیت عملکرد هرچه بیشتر ارتقا یابد.

 

وی افزود: مشکل اصلی در کشور نبود متخصص در حوزه کتابخانه های آموزشگاهی است که برای کم و کاستی های این حوزه به بهانه ای تبدیل شده و  برای رفع این بهانه آموزش کتابخانه های آموزشگاهی را به عنوان طرحی تدارک دیده ایم.

 

حسن زاده ادامه داد: این طرح برای کتابداران کودک و نوجوان در دوره کارشناسی ارشد گرایش کتابخانه های عمومی و آموزشگاهی در وزارت علوم مصوب شده و در انتظار تصویب توسط مسئولان این وزاتخانه و در نهایت ابلاغ به دانشگاهها هستیم.

 وی با بیان اینکه کتابخانه های آموزشگاهی جایگاه بسیار مهمی دارند تصریح کرد: کتابخانه های آموزشگاهی در رشد و توسعه علمی، اجتماعی و فرهنگی جامعه موثرند، باید در سطح کارشناسی ارشد و دکتری توجه ویژه ای به این کتابخانه ها شود و هر چه سریعتر طرح آموزش کتابخانه های آموزشگاهی در وزارت علوم تصویب شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه کتابخانه های آموزشگاهی باید در همه کتابخانه های کشور راه اندازی شوند، اظهار داشت: جمعیت کشور جمعیت جوانی است و بخش کودک و نوجوان سهم بزرگی از این جمعیت را به خود اختصاص می دهد که برای رشد و پویایی این قشر باید در حوزه فرهنگی، علمی و آموزشی برنامه ریزی جامعی داشته باشیم.

 وی ادامه داد: یکی از ضروری ترین برنامه ها برای قشر جوان و نوجوان توجه به خواندن، تحقیق و مطالعه است که تنها از طریق فعالسازی کتابخانه در آموزشگاهها، کتابخانه های عمومی و کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امکان پذیر است.

 

حسن زاده به نقش پررنگ رسانه ها در زمینه آگاه سازی اشاره کرد و اذعان داشت: رسانه ها با ترویج فرهنگ صحیح  در حوزه کتاب و کتابخوانی می توانند خانواده ها را برای این امر آگاه سازند.

وی با بیان اینکه ما مسئول آینده فرزندانمان هستیم ، گفت: با محروم کردن کودک و نوجوان از کتابخانه نسل آینده را قشری فاقد توانمندی های ریسک پذیری در فضای پیچیده به بار می آوریم.

 وی در پایان یادآور شد: باید از تمامی سطوح سیاستی بهره گرفته شود تا نتیجه دلخواه در حوزه پرورش افراد کتابخوان و فرهیخته در آینده مشاهده شود.