محتوای ضعیف کتاب های درسی، چالش جدی نظام آموزش و پرورش

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، مهردخت وزیرپورکشمیری مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به محتوای بسیار نامناسب کتاب های درسی و مطالعه آزاد اظهار داشت: کتاب درسي، که يکی از مهم ‌ترين مراجع و منابع يادگيری دانش‌آموزان در نظام‌های آموزشی محسوب می شود، در نظام آموزشی کشور ما نيز نقش مهمی دارد اما از نظر منابع غنی و محتوایی کتاب های درسی از وضعیت خوبی برخوردار نبوده ولی با تذکرهای اهالی کتاب، آموزش و پرورش در حال تلاش است تا محتوای درونی آن ها را بهبود بخشد.

وی ادامه داد: کتاب های درسی قدیمی سرشار از اشعار زیبا و منابع خوب و معتبر علمی بود اما متاسفانه امروزه این منابع غنی جای خود را به نکات کم ارزش داده اند و سبب یادگیری غلط دانش آموزان و آینده سازان این کشور شده اند.

مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: آموزش و پرورش رکن اصلی اصلاح تربیتی دانش آموزان است واگرمحتوای کتاب هایی که به وسیله این سازمان تهیه اصلاح شود، مسائل مختلف کشور قابل حل است.

وزیر پور یاد آور شد: اگر در محتوای کتاب های درسی و غیره دانش آموزان، هویت ایرانی-اسلامی تحریف نشود و اشعار خوب و مطالب غنی در این کتب جای بگیرد ، تربیت دانش آموزان و آموزش آنها تسریع می یابد.

وی عنوان کرد: مطالب کتاب های کودکان و دانش آموزان باید با یکدیگر تفاوت داشته باشد اما متاسفانه برای همه اقشار یکسان ارائه می شود.

مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه ها ابراز داشت: کتاب های آموزش و پرورش با توجه به تیراژ بالا قیمت آن مناسب بوده که به طور کلی یادگیری هر اطلاعاتی بهایی دارد و من در این مسئله هیچ اشکالی نمی بینم.

 

وزیر پور گفت: متاسفانه در آموزش و پرورش هیچ نظام منسجم و طولانی مدتی وجود ندارد و به خاطر همین مسئله کتاب های درسی دچار مشکلاتی بوده و از نظر من این یک درد بزرگ برای آموزش و پرورش محسوب می شود.